Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisost från Sachsen  (läst 2368 gånger)

enjikaka

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Barlingshult
Potatisost från Sachsen
« skrivet: 01 feb-22 kl 23:23 »


Hittade detta underliga recept när jag googlade efter något annat och hamnade i "Tidskrift för landtmanna- och kommunal- ekonomien, Volym 3".

Någon som provat? Jag är mäkta sugen att göra det!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #1 skrivet: 02 feb-22 kl 10:28 »
 Inte provat, men verkar intressant och enkelt.
Jag antar att "sur mjölk" betyder t.ex. filmjölk?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

enjikaka

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Barlingshult
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #2 skrivet: 02 feb-22 kl 11:52 »
Inte provat, men verkar intressant och enkelt.
Jag antar att "sur mjölk" betyder t.ex. filmjölk?

Verkar även tämligen hållbart i och med att det bara kan ligga i en korg och torka och bli godare med tiden...

Men ja, antar också att sur mjölk syftar på filmjölk. Får köpa hem ett paket och ta lite potatis från jordkällaren å prova. Funkar bas-receptet kan man göra alla möjliga "ostar" kryddade på olika vis. Mycket spännande tycker jag!

enjikaka

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Barlingshult
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #3 skrivet: 13 feb-22 kl 22:28 »
Nu har jag gett mig på att göra potatisosten. Smeten blev ett slags gott potatismos men förstår inte riktigt vad som menas med att torka den... Så jag klicka ner det i muffinsformar av silikon och satte det i torkugnen på 35 grader. Får se vad som hänger.

Hittade mer information om osten på en tysk sida: https://www.reisen-leben.com/rezepte/historische-rezepte-fuer-kartoffelkaese/

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #4 skrivet: 14 feb-22 kl 07:28 »
Spännande! Har ju gjort väldigt ostig ostsås på kokt potatis och morot så inte helt förvånad över att potatis funkar som ost. Hör gärna rapport!
Ingen människa är illegal

enjikaka

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Barlingshult
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #5 skrivet: 01 apr-22 kl 11:07 »
Tror jag kanske gått för hårt åt med torkningen... Den lilla osten är stenhård.  ::) Men bröt av en bit och försökte knapra och det smakar... typ... potatismos? Hade sett för mig att det skulle bli något som gick att skiva och ha på mackan. Men kanske det blir så om man inte torkar lika hårt?

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #6 skrivet: 01 apr-22 kl 11:25 »
2 svenska recept men står inget om att det går att torka och lagra på samma sätt som ost.

Potatisost från Töre
1 kg potatis
0,5 l mjölk
1 kkp vetemjöl
2 msk rågsikt
3 tsk salt
1 kkp sirap (knappt)
Lite kummin
"kkp" betyder kaffekopp och är 1,5 dl.
Beredning:
Potatisen skalas, kokas och mosas. Övriga ingredienser inblandas. Gräddas i smord form i svag ugnsvärme, 150ᵒ, i ca 3 timmar eller tills den är ljusbrun. Ätes med smörgås, helst tunnbröd.
Recept från: "Valborg Lundbäcks (Påläng) farmor född 1844 i Siknäs", Töre, Norrbotten
Upptecknat: 1997 av Henry Rönnbäck (Umeå, 5261)

Ett annat recept
Kan bara göras av färskpotatis så här på hösten! Den här satsen räcker till många måltider. Går bra att frysa in och steka i stekpanna, med smör. Den här rätten görs mest i kustbyarna i Kalix. Erland har ärvt receptet från mor, mormor och farmor. Sten Melin har på sin matsida, "Stens mat", en lite modernare variant.
3 liter potatismos ( cirka 2 kilo potatisar)
2 dl sirap
4 tsk stött kummin
150 g smör
3 dl mjölk eller gärna grädde!
salt (smaka av moset med salt, ganska mycket, 3 tsk minst)
3 dl vetemjöl
Skala och koka potatisen i saltat vatten. Mosa med potatisstöt, blanda i ingredienserna. Sen är det svårt att få till rätta konsistensen, men ni får komma hit och göra den med Erland så lär han er. Det ska vara en inte alltför lös gröt. Bred ut i långpanna. Grädda 40 minuter i 200 grader tills den blir ljusbrun. Sätt en folie över om den ser ut att bli för bränd. Serveras med tunnbröd och smör som rinner mellan fingrarna!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #7 skrivet: 10 apr-22 kl 15:02 »
Den lilla osten är stenhård.  ::) Men bröt av en bit och försökte knapra och det smakar... typ... potatismos?
Ok, kanske inte blir det jag testar i första taget :laugh:
Ingen människa är illegal

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #8 skrivet: 10 apr-22 kl 16:15 »
Tror jag kanske gått för hårt åt med torkningen... Den lilla osten är stenhård.  ::) Men bröt av en bit och försökte knapra och det smakar... typ... potatismos? Hade sett för mig att det skulle bli något som gick att skiva och ha på mackan. Men kanske det blir så om man inte torkar lika hårt?

Blev kanske extra hård av att torkas i små formar? Kanske torka insvept i något.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #9 skrivet: 14 jun-22 kl 19:30 »
Funderar lite på hur den blir, om någon testar kan ni inte lägga upp kort? Har faktiskt inte stött på detta recept, har några kokböcker från 1800-talet och 1900-talets början och stött på massor av konstiga recept och ovanliga. Men detta var då intressant. :D

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #10 skrivet: 14 jun-22 kl 23:15 »
innehåller tydligen bara en massa kolhydrater. Inget för mig. kolhydrater skall inte ätas frivilligt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Potatisost från Sachsen
« Svar #11 skrivet: 15 jun-22 kl 09:18 »
Jag är iaf väldigt intresserad av receptet.  :) Tycker det är jättekul att det delades. :D
« Senast ändrad: 15 jun-22 kl 09:24 av gråärt »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, simon.arvestrand, javill, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser