Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kass självcirkulation  (läst 2540 gånger)

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
Kass självcirkulation
« skrivet: 01 jan-22 kl 15:01 »
Mors,
Sen snart 4 år sen bor jag i ett hus där generationer av klåpare/snåljåpar har klabbat med det ena & det andra...

Bland annat så finns det en Husqvarna 3026 i köket med 2 element inkopplade i 2 andra rum. Dessa element blir aldrig varma helt i hållet utan känns som när det är luft i ett "normalt" system. Men det är inte luft utan gissningsvis så funkar inte cirkulationen alls utan värmen sprider sig bara för att det blir varmt.
Det är inte gjort efter systemen som Husqvarna hade som exempel i manualen för någon varmvattenberedare finns inte (jag ser spår i taket som jag misstänker är efter en vvb/vvx...), endast en liten expansionstank som är halvfull. All rördragning är i innerväggarna (som jag inte har lust att riva, än...)
Då alla inblandade är döda så finns det ingen att fråga ovh lokala vvs-firman är fullt med 25-åringar som skiter på sig om man frågar om de vill ha kaffe och är allmänt odugliga  ::) så provar jag här, kan ett sådant system fungera överhuvudtaget? Hade det funkat med en pump eller behövs varmvattenberedare/växlare?

Spisen behöver renoveras och jag ska ta tag i detta till våren, nu lever jag väldigt gubbigt med halva huset avstängt och sover vid kaminen i vardagsrummet, så planen är att bygga ut vattenburna systemet med acctank osv...

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kass självcirkulation
« Svar #1 skrivet: 01 jan-22 kl 15:35 »
 Har du försökt med att stänga nederdelen (returen ha en burk under för där brukar det komma en del vatten) av det första elementet på slingan. Så öppnar du luftningen med en behållare under o luftar tills att varmt vatten kommer. Det kan bli några liter du tappar ur, så du bör ju fylla på systemet då det ju verkar vara ett litet sådant. Öppna returen o hoppas på att du får fart på det. Gör samma på nästa. kan vara att det släpper.
 Om där funnes något kärl,  vvb el liknande uppe så är chansen större att där blir cirkulation. Hur har du det med rördimensionerna?
Självcirkulation behöver byggas fram med hjälp av att man ändrar dimensionerna på rören både till o från pannan.
 Lycka till!
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kass självcirkulation
« Svar #2 skrivet: 01 jan-22 kl 15:38 »
En annan förutsättning för att självcirkulationen ska fungera, är ju att elementen är placerade högre upp än pannan. Om man absolut måste ha panna och element på samma våningsplan i huset, så får man sätta elementen så högt det går, nära taket.  Ett öppet expansionskärl måste befinna sig högre upp än högsta punkten på det översta elementet.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Kass självcirkulation
« Svar #3 skrivet: 01 jan-22 kl 17:09 »
Vilken diameter på rören? Självcirkulation kräver grova rör.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kass självcirkulation
« Svar #4 skrivet: 01 jan-22 kl 18:30 »
En annan förutsättning för att självcirkulationen ska fungera, är ju att elementen är placerade högre upp än pannan. Om man absolut måste ha panna och element på samma våningsplan i huset, så får man sätta elementen så högt det går, nära taket.  Ett öppet expansionskärl måste befinna sig högre upp än högsta punkten på det översta elementet.


Nja..... 
Snarare är det så att stigarröret måste gå så högt upp som möjligt, gärna upp i nock på kåken, sedan kan elementet sitta i samma höjd som pannan och inloppsröret skall ner under golvet.
Expansionskärlet ska sitt ovanför högsta punkten
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #5 skrivet: 01 jan-22 kl 20:24 »
Nja...

Självcirkulation fungerar ju för att pannan värmer vattnet som då blir lättare per volymenhet. Men det måste vara lättare, alltså varmare, än vattnet som går nedåt. Elementen måste då kyla vattnet så det nu kalla vattnet kan falla ned igen. Alltså måste något element sitta högt så cirkulationen kan fungera.


Det går ju att klämma dit en cirkulationspump på det hela så det blir lite snurr.

LottaLuvin

  • Inlägg: 828
    • Östergötland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #6 skrivet: 02 jan-22 kl 01:45 »
Tänk, vad ni vet olika..  Yess
Fint med lite bredd i svaren, så det finns ett råd för alla oavsett hur de själva hoppas att det rätta svaret ska vara.  :laugh:
Det är känt att några av oss inte uteslutande väljer sådant som är bra. Det är inte motsägelsfullt, bara man kommer ihåg att vi är idioter.
/von tratt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kass självcirkulation
« Svar #7 skrivet: 02 jan-22 kl 03:25 »
Tänk, vad ni vet olika..  Yess
Fint med lite bredd i svaren, så det finns ett råd för alla oavsett hur de själva hoppas att det rätta svaret ska vara.  :laugh:

 ;D

Jag kan bara redogöra för vårt system.
Som fungerar hur bra som helst även om alla elementen på ovanvåningen är avstängda.

Men vad vet jag...  jag är juh bara en korkad tölp eller nått.  ;D Yess
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #8 skrivet: 02 jan-22 kl 06:49 »
Har du försökt med att stänga nederdelen (returen ha en burk under för där brukar det komma en del vatten) av det första elementet på slingan. Så öppnar du luftningen med en behållare under o luftar tills att varmt vatten kommer. Det kan bli några liter du tappar ur, så du bör ju fylla på systemet då det ju verkar vara ett litet sådant. Öppna returen o hoppas på att du får fart på det. Gör samma på nästa. kan vara att det släpper.
 Om där funnes något kärl,  vvb el liknande uppe så är chansen större att där blir cirkulation. Hur har du det med rördimensionerna?
Självcirkulation behöver byggas fram med hjälp av att man ändrar dimensionerna på rören både till o från pannan.
 Lycka till!

Jag har bara 1 avtappning under det ena elementen och har inte vågat pilla på den än eftersom jag inte vet vart påfyllningen är (vill inte bli ståendes med ett tomt system på vintern). Jag gissar man kan fylla på expansionskärlet men det blir ju ett släpande med vatten som "känns" lite orimligt för uppgiften, men ska prova...!

Till er som undrar, systemet är gjort efter anvisningar med 1 1/4" rör och elementen 70cm upp från golvet, men nångång har något hänt. När jag tog bort innertaket så såg det ut som någon tank med typ konstant kokande vatten suttit där samt gamla skador på golv av vatten...

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #9 skrivet: 02 jan-22 kl 07:05 »
Nja...

Självcirkulation fungerar ju för att pannan värmer vattnet som då blir lättare per volymenhet. Men det måste vara lättare, alltså varmare, än vattnet som går nedåt. Elementen måste då kyla vattnet så det nu kalla vattnet kan falla ned igen. Alltså måste något element sitta högt så cirkulationen kan fungera.


Det går ju att klämma dit en cirkulationspump på det hela så det blir lite snurr.
Ja det lutar åt att klämma in en pump, jag gissar på att pumpen även ger lite kyla så man kan elda längre/hårdare utan att det kokar... Ångrar mitt såsande i somras nu, men värme faller i priolistan när man har fullt upp med att äta jordgubbar ::) 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Kass självcirkulation
« Svar #10 skrivet: 02 jan-22 kl 09:21 »
Ja, om du har el i huset finns det ingen anledning att inte ha en cirkulationspump

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kass självcirkulation
« Svar #11 skrivet: 02 jan-22 kl 09:39 »
Ja, om du har el i huset finns det ingen anledning att inte ha en cirkulationspump

Kan inte mer än hålla med.

Om inte bara för att få fart på cirkulationen då och då.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kass självcirkulation
« Svar #12 skrivet: 02 jan-22 kl 09:59 »
 En cirkulationspump är inte många pengar om man hittar begagnat. Dock har du både el och vatten att handskas med.
Om du nu väljer pump så se till att den har en grov (stor) öppning. Gå upp i dimension just vid pumpen. Det du skriver om rördimensioner tycker jag visar på att det är byggt för självcirkulation. Stryper du det hela med en pump så kommer den inte längre att fungera utan el. (går ju också att göra en förbi koppling med någon kran)
 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #13 skrivet: 02 jan-22 kl 10:45 »
Nä, det är mest av utrymmesskäl som jag förtränger min "gratisvärme". Det är ju inte supersnyggt med en pump på väggen i kontoret eller vardagsrum, att jag dessutom vill ha en tank till gör pusslet lite besvärligare. Jag är särbo och sta´bon som kommer och hälsar på ibland är känsligare än jag på estetiken :) Jag har ingen källarvåning (som ni säkert listat ut) att gömma saker i, men kanske kontoret får bli "maskinrum" i framtiden...
Det tråkiga är att så fort jag funderar på vad jag skulle vilja göra med värme och el. så slutar det med att bygga nytt verkar bättre. Huset har några plank från 1880-talet och sen tillbyggt lite då & då och golven är sjukt kassa, gissar att det är mer musbajs än spån kvar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #14 skrivet: 02 jan-22 kl 12:18 »
Känner igen de flesta av dina problem...

Jag har varit rätt trogen kvalitetspumpar från Grundfos, men det är ruskiga priser nuförtiden så nästa pump blir en billig från Tyskland. Hellre 500-800 kr än 3 000 kr. Någon glädje skall man väl ha av frihandeln.

Sätt gärna pumpen på den kalla sidan om pannan, och sätt avstängningsventil på båda sidor om pumpen. Skulle du då vilja ha enbart självcirkulation igen så sätter du bara ett rör där istället. Pumpen kanske du vill ha till det nya systemet.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Kass självcirkulation
« Svar #15 skrivet: 02 jan-22 kl 14:04 »
Drivkraften för självcirkulation är vattnets skillnad i tyngd vid olika temperaturer.
Vid en temperatur av 60 grader i pannan och 40 grader i elementen blir drivkraften ca 9 gram per liter vatten.  Det är lätt att inse att trycket i pascal är en konstant multiplicerad med temperaturskillnaden multiplicerat med på höjden av den kalla och varma vattenpelaren.
Flödet i sin tur är en komplicerad funktion av rörlängd, tryckskillnad, rördiameter, böjar samt eventuell rost i rören.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #16 skrivet: 02 jan-22 kl 15:41 »
Kan ju inte behövas så stora höjdskillnader, på traktorn är det bara ca 1-2 decimeter mellan slangvärmarens topp och högsta punkten på motorn och lika nertill

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #17 skrivet: 02 jan-22 kl 15:42 »
Husqvarna 3026 är väl egentligen en vedspis med tank för att värma tappvatten. Till denna fanns en möjlighet att koppla ytterligare en varmvattenberedare och det är nog den du ser spåren av. Har inte tidigare hört talas om att en 3026 kan användas i ett radiorsystem. Men intressant att veta om du får det att fungera. Har du någon bild på elementet/röret invid eldstaden så vore det intressant att se.

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #18 skrivet: 02 jan-22 kl 17:05 »
Husqvarna 3026 är väl egentligen en vedspis med tank för att värma tappvatten. Till denna fanns en möjlighet att koppla ytterligare en varmvattenberedare och det är nog den du ser spåren av. Har inte tidigare hört talas om att en 3026 kan användas i ett radiorsystem. Men intressant att veta om du får det att fungera. Har du någon bild på elementet/röret invid eldstaden så vore det intressant att se.
Hehe, jag vet inte om det är en 3026, jag letade mig igenom ett "manual-bibliotek" tills jag hitta en bild som såg ut som min  ;D Manualen heter "Vad Ni bör veta om er nya vedspis Husqvarna 3026, 3027" Eftersom jag inte vill pilla för mycket med det där (vet mina begränsningar angående vatten-som-leder-värme-system genom åratal av klanterier inom genren  :P ), men i den lilla luckan upptill för påfyllning är det massa isolerings-klipp och om jag rotar lite så är det 2 rör rätt in i spisen. Har dock inte grävt under rören, men tror det är bara isolering.Enda som skiljer min och bilden på manualen är tappkran, min är slät kåpa...
https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/08/3026_3027-instruktionmontering.pdf

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #19 skrivet: 02 jan-22 kl 17:16 »
Känner igen de flesta av dina problem...

Jag har varit rätt trogen kvalitetspumpar från Grundfos, men det är ruskiga priser nuförtiden så nästa pump blir en billig från Tyskland. Hellre 500-800 kr än 3 000 kr. Någon glädje skall man väl ha av frihandeln.

Sätt gärna pumpen på den kalla sidan om pannan, och sätt avstängningsventil på båda sidor om pumpen. Skulle du då vilja ha enbart självcirkulation igen så sätter du bara ett rör där istället. Pumpen kanske du vill ha till det nya systemet.
Det fanns massa beg på det enda som är bra med fb, Marketplace! Så bra priser att man kan stasha upp ett gäng i reserv  8)
Vi funderar även på att ta bort lite väggar och de är bla de med element på så det blir fint att bygga om hela skiten i vår! Ska kika på loppis efter ett stort gjutet skolsals-element, har sett ibland riktiga as med massa "pynt" i gjutningen som är galet fina!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser