Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ut kycklingar i isolerat hus  (läst 747 gånger)

Andreas Bilén

  • Inlägg: 1
Flytta ut kycklingar i isolerat hus
« skrivet: 03 jun-21 kl 08:44 »
Hej!
Jag har sökt och försökt hitta svar på mina frågor men det går sådär. Det vanligaste verkar vara att man redan har höns och då är det lite annorlunda med utflytten.
Jag har ett gäng (12st) kycklingar med 2-3v gamla. De största börjar bli riktigt fina i fjädrarna. Lite olika raser är det också så det är ett sammelsurium av färger. :)

Jag har byggt ett isolerat hönshus där de skall få bo och jag undrar om jag kan, med värmelampa, sätta ut dem i hönshuset redan eller om jag skall vänta ett par veckor till. Som jag förstår det så är det värme som är viktigast och det finns ju.
Kan man i så fall även låta dem gå ute korta stunder när det är fint väder?

Detta gäller alltså utan en hönsmamma som hjälper dem med livet.

Mycket tacksam för svar. Sen kommer säkert en tråd om hur sjutton jag skall veta kön men det finns säkert massor med trådar om det. :)

/Andreas

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Flytta ut kycklingar i isolerat hus
« Svar #1 skrivet: 03 jun-21 kl 10:30 »
Det ska inte vara några problem.
Det jag gör är att begränsa utrymmet rejält första dagen/dagarna så de inte tappar bort sig och så att de hittar till värmen igen. Nästan så litet att det bara innefattar värmekällan och lite utanför så man får plats med vatten och mat i den omedelbara närheten av värmen och att de kan undvika värmen om de vill, men knappt.

Sedan utökar jag utrymmet sakta varje dag så jag ser att de hittar tillbaka till värmen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 2 användare
von tratt, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser