Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på röjsåg..  (läst 1400 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
tips på röjsåg..
« skrivet: 31 jan-21 kl 13:51 »
Planerar att köpa en röjsåg för att röja och gallra skog... Vill lägga nånstans 4000-6000kr.. Frågan är vad man ska välja.. stihl? husqvarna eller jonsered? 4 takt eller 2 takt??  Vill ju gärna ha en maskin som orkar och håller några år...
Fjäderfän och kaniner

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: tips på röjsåg..
« Svar #1 skrivet: 31 jan-21 kl 14:20 »
Jag har en jonsered som hängt med i snart 5 år.
Ganska nöjd med den. Tror den gick loss på kring 5000 eller så.
Den har varit betydligt bättre en den billigare delbara varianten vi köpte först.

Det sora problemet är att när man börjar använda röjsåg så har man ofta ett stort problem och vill röja bort mycket. Då behöver man en riktigt rejäl maskin, sedan funkar det bra med en hobbymaskin när man vill ut och röja.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tips på röjsåg..
« Svar #2 skrivet: 31 jan-21 kl 15:31 »
kollar på husqvarna 545f...
Fjäderfän och kaniner

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: tips på röjsåg..
« Svar #3 skrivet: 31 jan-21 kl 15:57 »
Husqvarna och Jonsered är samma, med olika färg och namn bara. Så om det är dom två du väljer mellan kan du ta vilken som.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: tips på röjsåg..
« Svar #4 skrivet: 31 jan-21 kl 16:23 »
kollar på husqvarna 545f...

En bra proffsmaskin det där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: tips på röjsåg..
« Svar #5 skrivet: 01 feb-21 kl 13:01 »
Har en Husqvarna 535iFR batteriröjsåg. Jag har röjt ca 6 Ha skog inför en slutaverkning med den. Fungerade utmärkt. Tyst och bekväm, hade inga problem även med lite grövre träd. Tog 4 halvdagar för mig att röja träd upp till 10cm grovlek. Jag använder de största batterierna som inte är ryggburna. BLI300. När jag går ut brukar jag ha en extra i reserv. Ger ungefär en halvdag.

Batterierna är dyra, men jag har förutom röjsågen även motorsåg, häcktrimmer, grästrimmer, och gräsklippare. Det är samma batterier.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tips på röjsåg..
« Svar #6 skrivet: 17 feb-21 kl 21:18 »
köpte mig en husqvarna 545f och den fungerar utmärkt... På såna här proffsmaskiner känner man ju inte några vibrationer alls som man gör på billiga röjsågar/trimmers...Jag körde på i skogen i 4h idag och fick jättemycket gjort.. helt klart en utav mina bästa investeringar..
Fjäderfän och kaniner

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: tips på röjsåg..
« Svar #7 skrivet: 17 feb-21 kl 22:30 »
köpte mig en husqvarna 545f och den fungerar utmärkt... På såna här proffsmaskiner känner man ju inte några vibrationer alls som man gör på billiga röjsågar/trimmers...Jag körde på i skogen i 4h idag och fick jättemycket gjort.. helt klart en utav mina bästa investeringar..

Grattis... 

Det betalar sig på många sätt att investera i bra skit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Öland 4ever

  • Inlägg: 4
    • Öland
    • Öland 4ever
SV: tips på röjsåg..
« Svar #8 skrivet: 28 feb-24 kl 13:27 »
Lyfter den här tre år gamla tråden då jag tänkte påpeka Jonsereds höga kvalitet av röjsågar (och motorsågar) som är enl mig fullt jämförbart med Husqvarna av idag 2024. Har inte stenkoll på när Husqvarna köpte upp Jonsered och när varumärket Jonsered upphörde. Men jag vet i vart fall att 2010 fanns Jonsered kvar då jag har deras produktkatalog kvar (både som papperskatalog och PDF fil).

Samt... att jag är stolt ägare av en av Jonsereds proffsröjsågar - en FC 2145 S.

Jonsered FC 2145 S var en av deras "top of the line" proffssågar som ingick i deras ULTICOR linje.   ;)




OBS! Har någon en Jonsered vanlig motorsåg liggandes i fullgott skick så får ni gärna höra av er till min emailadress som finns på min egna hemsida.

Önskar er alla en fin vår: Den meteorologiska våren har redan kommit till Öland bland annat.   :D

Bor man året-runt-boende på Öland så varför inte Öland 4ever

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: tips på röjsåg..
« Svar #9 skrivet: 28 feb-24 kl 21:23 »
Jonsered försvann väl typ 2021-22

Jag kör husqvarna och har gjort i ett gäng år men efter några tester med Stihl under förra året så lär det bli stihl nästa gång,
kändes lättare ( va nog det också ) men minst samma kraft , otroligt trevliga röjsågar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser