Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rågkusar  (läst 1555 gånger)

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Rågkusar
« skrivet: 30 apr-20 kl 13:47 »
Någon som minns? Stod i ,åter för många år sen, tror det var bara potatis o rågmjöl? Man skar runt kanterna o rev isär

MystL

  • Inlägg: 27
    • -
SV: Rågkusar
« Svar #1 skrivet: 30 apr-20 kl 21:22 »
Ja, jag tror du menar dessa. Dock inte potatis i, men väldigt goda kusar!

Från Åter 3/06
Recept från Gudhem.

Snabba surkusar.
På kvällen löser man upp en klick surdeg i en liter ljummet vatten och blandar i rågmjöl. Det gör inget om rågen är riktigt grovt mald. Denna förkultur har en konsistensen av väldigt lös gröt (den ska ”spåra” - tvålkokarterm). Nästa morgon tillsätter man två matskedar salt och mer rågmjöl. Degen, som ska vara smidig, kladdig och lös, bearbetas länge med träslev eller i degblandare. Vid lunch tänder man spisen och smörjer tre plåtar. Ta undan en ny surdegskultur och klicka sedan ut sex degklumpar på varje plåt. Doppa handen i en mugg med kallt vatten och smeta med cirklande rörelser ut varje degklump till en rund kaka, ca 1 cm tjock. Ställ i värmeugnen att jäsa. Elda på ordentligt i spisen medan du lagar lunch och börja efter en halvtimme att grädda plåtarna en efter en i ca 20 min, högt upp i ugnen. Ta ut plåten och vänd brödkakornas upp och ned en stund medan du väntar på att de svalnat så pass att de går att hantera. Skär runt kakan med tandad kniv och riv sedan isär halvorna och stapla i travar. Om man vill ha ett krispigt knäckebröd (Finn crisp) så lägger man in halvorna i ugnen igen och låter dem torka hårda på eftervärmen.
surrender


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser