Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan skinnen/hudarna vara behandlade?  (läst 1483 gånger)

Lis1

  • Inlägg: 12
Hur kan skinnen/hudarna vara behandlade?
« skrivet: 26 apr-20 kl 11:09 »
Hej! Jag hoppas på hjälp med lite kvalificerade gissningar :)
Jag har nämligen några får- och getskinn/hudar (alltså med håret kvar) som jag funderar på vad de kan vara garvade med, och/eller annan behandling
De är köpta på en turistmarknad i Tunisien för något år sedan, så det går inte direkt att fråga producenten :)
Vad jag förstått borde i alla fall kromgarvning leda till att skinnet blir mjukt och böjligt (?) men det är inte dessa.
De är stela så att de går att rulla men svårligen vika, och låter lite som ett stort styvt papper när man skakar i dem eller så. Baksidan är vit.
Säljaren sa att för att platta till dem så de ligger bra på golvet, kan man ta lite vatten på handen och smeta ut, och sen lägga en tyngd på där det ska plattas.
Jag har inte lagt märke till någon lukt annat än vad man kan förvänta sig att hud/hår luktar.

Kan de vara bara saltade eller skulle de spricka direkt då?
Fettade men inte mjukgjorda?
Nåt helt annat?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur kan skinnen/hudarna vara behandlade?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-20 kl 11:27 »
Jag skulle tro att de är saltade eller eventuellt bara torkade. Om de hade varit färdiggarvade, skulle de inte ha varit så hårda.

Lis1

  • Inlägg: 12
SV: Hur kan skinnen/hudarna vara behandlade?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-20 kl 19:13 »
Låter som att jag inte borde behöva oroa mig för att de är giftiga då iaf ; )
Tackar!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur kan skinnen/hudarna vara behandlade?
« Svar #3 skrivet: 26 apr-20 kl 19:57 »
Jag har ett skinn som är ganska stelt, det har jag saltat och fettgarvat. Men råkade missa något steg med själva mjukgörningen. Så mitt skinn är giftfritt men hemmagjort...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser