Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handboken köper 10 getter  (läst 23680 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Handboken köper 10 getter
« skrivet: 09 dec-11 kl 15:22 »


Nu har Handboken varit igång i snart ett år.
De artiklar som skrivits har haft många läsare, vilket i sin tur gett många klick på annonserna i sidfoten. Som tidigare nämnt här så har det gett mer än serverkostnaderna. Det finns fortfarande en skuld till Åter för programmering som vi fick leja bort i startfasen, men så här i juletider får man tänka på de som behöver pengarna bättre... ;)
  Så nu har vi köpt en varsin dräktig get till tio afrikanska kvinnor och deras familjer. En present som på lång sikt kan hjälpa familjen att bli självförsörjande på mjölk, kött och kanske lite inkomster. Kurs i getskötsel ingår.

De senaste veckorna har det kommit in en massa nya texter till handboken och fortsätter det så kommer det att bli många getter... Eller kycklingar eller utsäde. Eller en bit mark att odla på. Det är ju extra roligt om hjälpen är självhushållningsrelaterad  :)

Tack alla som jobbat med Handboken i år, det har gjort nytta på mer än ett sätt!   :-* :-*





TillVaraTa

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #1 skrivet: 09 dec-11 kl 15:32 »
Bra tänkt! :) :) :)

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #2 skrivet: 09 dec-11 kl 15:38 »
Vilken bra grej!

Var köper man dem?

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #3 skrivet: 09 dec-11 kl 15:54 »

Härlig idé och att det blivit av Petter!
Den geten var nästan snyggare än mina "Lappar"
Nästan...
Getar n
Livsglädje

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #4 skrivet: 09 dec-11 kl 16:22 »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 16:32 »
Va underbart!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sussilo

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #6 skrivet: 09 dec-11 kl 16:45 »
Det är en fantastisk idé! Jag har köpt ett par getter genom  www.manniskohjalp.se/gladjeshoppen   Där kostar en get 150:- och getterna ges till utsatta barn- och kvinnogrupper i Zimbabwe. Getens första killing lämnas vidare till en ny ägare och så nås fler och fler av hjälpen. Ett av barnen som fått en get berättar: "När jag sålde en killing använde jag en del av pengarna till att köpa mat och andra hushållsartiklar. Resten av pengarna gick till att starta mitt kaninprojekt. Så nu har jag tre getter och två kaniner."
« Senast ändrad: 09 dec-11 kl 18:01 av Sussilo »

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #7 skrivet: 09 dec-11 kl 17:48 »
Nu börja jag gråta !
Ja det är så här vi ska hjälpa varandra !

Pay it forward !

Jag hoppas kunna dra ihop liknande projekt pengar är inget jag har men frön har jag och om allt går väl så vill jag skänka frön till andra som ska starta by eller jordskepp !
Tanken är att dom ska göra det samma när dom fåregna frön !

 Pay it Forward-The Secret to Success! (The video's owner prevents external embedding)

Vem som hellst kan starta en kedja det kan vara höns, kaniner, getter, får, fiskar vad som  :)

Tack Petter

« Senast ändrad: 09 dec-11 kl 18:27 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #8 skrivet: 09 dec-11 kl 17:55 »
TUMME UPP  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Neiklot

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #9 skrivet: 09 dec-11 kl 18:06 »
Vilken kanonbra idé Petter!!

 :D


Skogsluffare

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 18:09 »
Mycket fint gjort :)

Kattuggla

  • Inlägg: 27
    • Blekinge
    • Sleeping Forest
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #11 skrivet: 09 dec-11 kl 18:32 »
Helt underbart..
Some people are so poor, all they have is money.

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #12 skrivet: 09 dec-11 kl 18:39 »
Heja heja!

Halte

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #13 skrivet: 09 dec-11 kl 21:39 »
Så nu är det bara för alla att sätta igång och skriva artiklar att för glatta livet! :) Till nästa år siktar vi på att ha så många att reklamintäkterna räcker till 50 getter va? :)

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #14 skrivet: 09 dec-11 kl 23:29 »
Superbra sätt att dela med sig!!

Fint tänkt Petter!
Mot nya äventyr!

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #15 skrivet: 10 dec-11 kl 09:33 »
vad roligt och bra !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #16 skrivet: 10 dec-11 kl 23:29 »
grymt!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #17 skrivet: 15 dec-11 kl 09:48 »
Underbart - och nu fick jag svaret på vad jag ska ge i julklapp till mina vänner som ingenting behöver!!! Perfekt!
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #18 skrivet: 17 dec-11 kl 01:31 »
O vad bra. Toppenidé!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #19 skrivet: 24 dec-11 kl 18:27 »
har köpt massor på actionaid i år, brukar köpa där varje år. känns så himla bra att kunna göra något som gör något för andra =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #20 skrivet: 24 dec-11 kl 18:52 »
Hedersvärt att skänka getter, i jämförelse med vad andra hjälporganisationer skänker.
Får vara glad att någon tagit detta initiativ.
Det bästa kanske ändå hade varit att skänka, eller starta en uppfödningsfarm av vilda djur.
Så urbefolkningen som fortfarande jagar med pil och båge slapp svälta.
Bara ett tips för framtiden.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #21 skrivet: 25 dec-11 kl 11:00 »
Fint gjort.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #22 skrivet: 25 dec-11 kl 11:59 »
 :D

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #23 skrivet: 28 dec-11 kl 10:18 »
Bra ska genast skriva lite mer.

Sebastian
PS. Fascinerande att någon verkligen klickar på annonslänkar - kan inte minnas att jag någonsin gjort det.

andtol

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #24 skrivet: 18 maj-12 kl 09:51 »
Bra grej!

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #25 skrivet: 18 maj-12 kl 10:19 »
Bra grej!

Bra att du väckte liv i tråden! Det finns pengar till en ny insats.
Vad tar vi denna gång? Något på http://www.presentermotfattigdom.se/
eller finns något annat bra?
En fin grej hade ju varit om man kunde köpa loss en bit mark åt en familj någonstans.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #26 skrivet: 18 maj-12 kl 10:21 »
En bit mark binder. Vet inte om det är det bästa. Bybarnmorska och kycklingar för att sprida till så många olika människor som möjligt tycker jag.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #27 skrivet: 18 maj-12 kl 10:30 »
Varför inte material till en spis som kräver mindre ved, med tanke på att förra Åter tog upp just raketspisar? http://www.presentermotfattigdom.se/#/vedspis

andtol

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #28 skrivet: 18 maj-12 kl 12:40 »

Eller låna ut pengar på http://www.kiva.org/ ?

Man lånar ut 25 dollar till ett projekt. När de sen är återbetalda så kan man återigen låna ut dem till nästa låntagare. Bra grej!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #29 skrivet: 18 maj-12 kl 12:43 »
Nu hade det varit bra med en gilla-funktion.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #30 skrivet: 18 maj-12 kl 12:53 »
Eller låna ut pengar på http://www.kiva.org/ ?

Man lånar ut 25 dollar till ett projekt. När de sen är återbetalda så kan man återigen låna ut dem till nästa låntagare. Bra grej!


Jag tycker detta låter superbra. Ska vi starta ett konto i Alternativs namn och låta pengarna rulla runt och göra nytta där?
Vi kunde ha någon frivillig "placerare" som sköter kontot, ser ut lämpliga låntagare, och håller oss uppdaterade i en tråd om var våra pengar befinner sig just nu?
« Senast ändrad: 18 maj-12 kl 12:56 av Petter B »

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #31 skrivet: 18 maj-12 kl 12:58 »
Jag tycker detta låter superbra. Ska vi starta ett konto i Alternativs namn och låta pengarna rulla runt och göra nytta där?
Vi kunde ha någon frivillig "placerare" som sköter kontot, ser ut lämpliga låntagare, och håller oss uppdaterade i en tråd om var våra pengar befinner sig just nu?

Ja! Spännande!  :D  :D

andtol

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #32 skrivet: 18 maj-12 kl 13:03 »
Jag tycker detta låter superbra. Ska vi starta ett konto i Alternativs namn och låta pengarna rulla runt och göra nytta där?
Vi kunde ha någon frivillig "placerare" som sköter kontot, ser ut lämpliga låntagare, och håller oss uppdaterade i en tråd om var våra pengar befinner sig just nu?

Ja! Jag kan hjälpa till om du vill det. Om inte någon annan vill göra det. Ibland går återbetalandet snabbt, ibland sakta.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #33 skrivet: 18 maj-12 kl 13:11 »
Ja! Jag kan hjälpa till om du vill det. Om inte någon annan vill göra det. Ibland går återbetalandet snabbt, ibland sakta.

Jag vill också gärna vara med på det. :) Vi kan ju göra tillsammans (för att citera mina dagisbarn ;))

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #34 skrivet: 18 maj-12 kl 13:11 »
Ja! Jag kan hjälpa till om du vill det. Om inte någon annan vill göra det. Ibland går återbetalandet snabbt, ibland sakta.

Gärna. Om nu folk tycker detta är en bra idé.
Kollar du hur vi går tillväga och hur jag för över "kapitalet" ;)
Jag ska kolla ekonomin lite närmare men 2000:- kan vi garanterat avsätta denna gång.
Ska vi ta allt till detta ska vi satsa på en bybarnmorska också?

Det kommer att bli mer överskott framöver. Om nu handboken fortsätter få besökare (skriv mer gott folk! ;)).

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #35 skrivet: 18 maj-12 kl 13:20 »
Jag vill också gärna vara med på det. :) Vi kan ju göra tillsammans (för att citera mina dagisbarn ;))
Toppen. Bra om vi kan hitta projekt som ligger nära Alternativs tema.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #36 skrivet: 18 maj-12 kl 13:36 »
Citera
Ska vi ta allt till detta ska vi satsa på en bybarnmorska också?

Är det möjligt att få både och så röstar jag för det  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #37 skrivet: 18 maj-12 kl 17:19 »
Jag föreslår att pengarna används som tidigare då det finns en del kontroverser runt Kiva, bland annat höga räntenivåer samt att den man lånar pengar till redan fått sitt lån beviljat av mellanhanden.
En eventuell debatt angående Kiva föreslår jag att man tar i en separat tråd.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #38 skrivet: 18 maj-12 kl 18:57 »
Bybarnmorska och låna ut pengar om frågetecknen kring utlåningen kan rätas ut. Bybarnmorska då det kommer att tjäna både som bra hjälp till de mest utsatta och kunskapsspridning, och utlåning då det är ett enkelt sätt att skapa tillväxt. Om det inte blir tal om utlåning föreslår jag fortfarande höns. Bättre att hjälpa många familjer lite än någon enstaka mycket.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #39 skrivet: 18 maj-12 kl 19:01 »
Precis! Och höns blir ju fler... och ger ägg = mat och inkomst...

MagdaMaggan

  • Inlägg: 46
    • Bohuslän
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #40 skrivet: 18 maj-12 kl 19:37 »
Det här med höns och bybarnmorska låter som en jättebra ide!

andtol

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #41 skrivet: 18 maj-12 kl 21:29 »
Jag föreslår att pengarna används som tidigare då det finns en del kontroverser runt Kiva, bland annat höga räntenivåer samt att den man lånar pengar till redan fått sitt lån beviljat av mellanhanden.
En eventuell debatt angående Kiva föreslår jag att man tar i en separat tråd.

Det finns problem med allt bistånd. Stora problem - små problem. Jag vet att en del inte gillar Kiva. Andra gillar inte att man köper getter som sen ges till vissa familjer, medan grannen blir utan. Eller så säljs de vidare och mannen dricker upp pengarna. Fördelen med mikrolån är att det ger en möjlighet för fattiga människor att börja med något nytt, ofta ett företag. Hög ränta, ja, men det är det med alla osäkra lån. Och återbetalningsgraden är väldigt hög.

För mig spelar det inte så stor roll vad vi skänker pengarna till, bara vi skänker/använder pengarna. Kiva ger en möjlighet att återanvända pengarna. Jag gillar Kiva skarpt.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #42 skrivet: 19 maj-12 kl 09:49 »
Hög ränta, ja, men det är det med alla osäkra lån.
När jag provklickade på att låna ut 25 dollar lades det till 3.17 dollar i avgift för Kivas omkostnader. Är detta "räntan" eller menar du att även låntagarna får betala mer än de lånat?

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #43 skrivet: 19 maj-12 kl 10:13 »
När jag provklickade på att låna ut 25 dollar lades det till 3.17 dollar i avgift för Kivas omkostnader. Är detta "räntan" eller menar du att även låntagarna får betala mer än de lånat?

Tittar man till höger om låntagaren hittar man Field partner vilken är mellanhanden som sköter lånet i praktiken.
Denna lägger på sina räntor och avgifter, den effektiva räntan hittas som Portfolio yield i sammanställningen.

Vad det gäller osäkra lån skall det påpekas att det är du och inte mellanhanden som tar kreditrisken.

andtol

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #44 skrivet: 19 maj-12 kl 22:17 »
När jag provklickade på att låna ut 25 dollar lades det till 3.17 dollar i avgift för Kivas omkostnader. Är detta "räntan" eller menar du att även låntagarna får betala mer än de lånat?


Nja, jag brukar inte betala extra pengar till Kiva. Eller ibland har jag skänkt några dollar.

Nu lånade jag ut 50 dollar till http://www.kiva.org/lend/427880 Karim from Libanon. 50 dollar var allt som drogs från mitt konto och alla pengar "ska gå" till Karims lån.

Jag är ingen expert på Kiva. Men jag litar på dem ändå. :)

andtol

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #45 skrivet: 19 maj-12 kl 22:26 »
Det här kändes väldigt bra att låna ut pengar till:

http://www.kiva.org/updates/loan/364677

Broberg

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #46 skrivet: 19 maj-12 kl 22:51 »
Jag är emot sådant här, men får jag inte välja så tror jag mest på och tycker som Malines.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #47 skrivet: 19 maj-12 kl 23:31 »
Hej!

Själv lånar jag ut pengar via Energy in common "EIC" http://www.energyincommon.org/ som satsar på att fixa fram energismarta lösningar till fattiga. T.ex. en spis eller ugn som kräver mycket mindre ved än motsvarande som de redan har, eller en solcellslampa som ersätter en fotogenlampa så att ungarna kan studera och de vuxna jobba med något på kvällen. Jag nämner detta bara som ytterligare en möjlighet, i den händelse kiva eller annat inte lockar.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lindelöw

  • Inlägg: 17
    • Skåne
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #48 skrivet: 06 jul-12 kl 22:39 »
Mycket bra idé, getgåvan!
Nu har jag köpt min skogsgård. Kommer att fälla varenda granelände, gallra fram lövet och sätta ädellöv. Inser att jag måste ta itu med huset innan jag hinner med skog och djur.
Om jag dessutom hittar just dig här, blev jag glad för det är svårt att dra lakan ensam.

Sussilo

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #49 skrivet: 22 jul-12 kl 11:38 »
Jag röstar för by-barnmorska, flicktoaletter, höns och getter. By-barnmorskan ger hjälp och undervisning till många människor. Man har kunnat läsa att det är vanligt att flickor inte vågar gå till skolan för risken att bli våldtagna på de dåliga toaletter som finns. Samtidigt har det visat sig att just flickor som får utbildning i stor utsträckning sprider kunskapen vidare.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #50 skrivet: 07 dec-12 kl 10:24 »
Bybarnmorska och kycklingar för att sprida till så många olika människor som möjligt tycker jag.
Precis! Och höns blir ju fler... och ger ägg = mat och inkomst...


Låter vettigt, så gör vi!
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=145981.0

vindensbonig

  • Gäst
SV: Handboken köper 10 getter
« Svar #51 skrivet: 07 dec-12 kl 11:48 »
Kan man inte bara ge ett bidrag och i  så fall hur vet man att det går till just sådana projekt  ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser