Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åkerfräken eller kärrfräken?  (läst 22443 gånger)

HildaM

  • Inlägg: 129
Åkerfräken eller kärrfräken?
« skrivet: 08 aug-06 kl 23:03 »
Jag blir GALEN på att inte lära mig skillnaden på fräknarna.

Kan det vara kärrfräken i landet eller är det kärrfräken?

Kärrfräken har ju en svart ring runt stammen där grenarna sitter fast, men om växten jag håller i handen har en ring men ganska ljus, kan det vara åkerfräken då? Och kommer ringen först när växten blir ganska stor?
Kan åkerfräken vara yvig eller är den tanigare?

Hjälp en stackare med urinvägsinfektioner....

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-06 kl 23:10 »
Kolla här, det kanske kan hjälpa :

Åkerfräken

Kärrfräken


HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-06 kl 23:19 »
Jag kanske börjar få grepp på det....
Jag tror den yviga varianten är åkerfräken och den grövre kärrfräken fast jag innan trodde tvärtom...

I mitt sandiga land borde det ju vara åkerfräken...?

MEN vilket fackspråk! Jag är fortfarande osäker....

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-06 kl 12:34 »
Varför inte prova med tranbär? Juice finns i både stora och små "tetror" i välsorterade affärer eller hos hälsokosten. Eller gå ut och plocka mjölon, bär och blad, och koka te på. (Arctost.UVA-URSI)
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #5 skrivet: 13 aug-06 kl 18:16 »
Äh, skitsamma.
Nu har jag gått och köpt åkerfräken.
Jag fattar inte varför jag ska ha så åtroligt svårt för att lära mig detta.... ???

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #6 skrivet: 09 jul-10 kl 12:29 »
ja jag blir också lite galen på detta nu,

åkerfräken, kärrfräken el ängsfräken??
kärrfräken har svarta ringar right?
och ängsfräken är ganska yviga?

Bladslida kortare än sidogrenens första led.
---åkerfräken (E. arvense)

Bladslida längre än sidogrenenens första led, vid basen svartbrun.
----kärrfräken (E. palustre)

Bladslida lika lång som sidogrenens första led, vid basen rödbrun.
----ängsfräken (E. pratense)

men vad är bladslida och sidogren?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #7 skrivet: 09 jul-10 kl 12:37 »
åh nu fann jag bra hjälp,

åkerfräken 4kantiga grenar, kärrfräken 5 kantiga och ängsfräken 3-kantiga :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #8 skrivet: 15 jul-10 kl 11:20 »
Det är egentligen ganska enkelt. Titta på var de växter. Kärrfräken växer endast i fuktiga områden. Det är också den enda som är giftig. Så i ditt trädgårdsland kan du lugnt plocka åkerfräken såvida du inte har en vattenbädd där förstås :)

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #9 skrivet: 25 jul-10 kl 19:58 »
Åkerfräken har ganska många långa grenar som står snett uppåt. Ängsfräkens grenar slokar nedåt. Kärrfräken har färre, glesare grenar än åkerfräken. Kärrfräken är också den enda av dessa tre som har ett ax i toppen på den gröna plantan. Ängs- och åkerfräken skjuter fertila skott (plantor) med ax på våren, som inte är gröna, och på sommaren kommer gröna sterila skott (plantor).

Det som menas med "bladslidor" är hinnan som sitter runt stammen just ovanför grenarna. Sidogrenarna är helt enklet det som sticker ut från "stammen".

Men som Monica säger, enklast är att kika var de växer. Går du omkring utan stövlar är det inte kärrfräken.


mvh
Patrik

S.Odkil

  • Inlägg: 29
  • ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
SV: Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #10 skrivet: 23 aug-14 kl 08:32 »
Försöker också lära mig skillnaden men mellan åkerfräken och kärrfräken säger Alexandra de paoli att om man gnuggar bladgrenarna mellan fingrarna så gnisslar det om åkerfräken (pga av allt kisel) medan kärrfräken känns mer glatt. Och hon har dessutom sett dem växa ihop så det här att man kan gissa sig till vilka de är genom vart de växer känns ju lite osäkert! Jag skulle vilja veta om åkerfräken och ängsfräken går att använda på samma sätt medicinskt.

http://isdimma.blogspot.se/2009/07/mystisk-hast-och-kosjuka.html

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #11 skrivet: 07 sep-14 kl 17:32 »
quote author=S.Odkil link=topic=11147.msg1601903#msg1601903 date=1408775541]
 Jag skulle vilja veta om åkerfräken och ängsfräken går att använda på samma sätt medicinskt.
[/quote]

Troligtvis. Det finns dock några saker man kan tänka på:
> Halten alkalinoider (nikotinoider) är svår till omöjlig att förutsäga oavsett arttillhörighet
> Hybrider förekommer, även med Kärrfräken (vars giftighet dock är ganska överdriven)
> Kiselhalten i Åkerfräken är 5-8% varav enbart 1/10 är vattenlösligt. Hos Ängsfräken anses den
vara något lägre än hos Åkerfräken.
> De ingående ämnen som i gamla tider ansetts farliga för djur och människor, förekommer i alla
tjugotalet arter (+underarter, hybrider osv) av dessa fräkenväxter. Överdosering och särskilt
längre tids konsumtion är inte säker för någon av dem, även om den allmäna giftigheten har
relativerats med dagens kunskaper.

Inom övriga, icke-medicinska användningsområden är de i princip likvärdiga, tex markförbättring, polering av trä- eller tennföremål och växtfärgning.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

S.Odkil

  • Inlägg: 29
  • ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
SV: Åkerfräken eller kärrfräken?
« Svar #12 skrivet: 07 okt-14 kl 09:11 »
Oj, vilken utförlig information - tack! :-D
Hmm, så blev man klokare eller mer förvirrad? ;-D Om den gnisslar kan man väl anta att den innehåller kisel iallafall? Som polermedel och att vattna växter med borde de fräknar som gnisslar gå att använda. Innehåller det alltså nikotinoider (=typ nikotin=gift)? Spännande växter på många sätt helt klart! :-)


Troligtvis. Det finns dock några saker man kan tänka på:
> Halten alkalinoider (nikotinoider) är svår till omöjlig att förutsäga oavsett arttillhörighet
> Hybrider förekommer, även med Kärrfräken (vars giftighet dock är ganska överdriven)
> Kiselhalten i Åkerfräken är 5-8% varav enbart 1/10 är vattenlösligt. Hos Ängsfräken anses den
vara något lägre än hos Åkerfräken.
> De ingående ämnen som i gamla tider ansetts farliga för djur och människor, förekommer i alla
tjugotalet arter (+underarter, hybrider osv) av dessa fräkenväxter. Överdosering och särskilt
längre tids konsumtion är inte säker för någon av dem, även om den allmäna giftigheten har
relativerats med dagens kunskaper.

Inom övriga, icke-medicinska användningsområden är de i princip likvärdiga, tex markförbättring, polering av trä- eller tennföremål och växtfärgning.

MvH
Christina G
[/quote]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser