Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"  (läst 31303 gånger)

Broberg

  • Gäst
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #100 skrivet: 26 jul-12 kl 00:26 »
Jag vill gärna läsa testet själv, var finns hela texten?

Och så vill man veta vilka tvättmedelsmärke som nötterna är jämförda med.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #101 skrivet: 26 jul-12 kl 00:29 »
Under tiden jag letade efter info om tvättnötter fann jag tester som visat att den fettlösande verkan hos de saponiner som ingår i tvättnötter var betydligt starkare än jag kunde ana. Saponiner används ju till allt möjligt, från tvätt- och hårgrejor, magmediciner, kräkmedel, svampdödande medel, klådstillande medel, skumsläckare, öltillverkning, abortivum och till .. allt möjligt. Saponiner är tydligen effektiva i sin fettlösliga verkan också: ”Den kritiska micellkoncentrationen hos saponin (som är nonjoniskt) minskar vid tillsats av salt och vid höjning av temperaturen.  Den ökade däremot när hårdare vatten användes och pH höjdes. När man tillsatte saponinet i små mängder löste det upp de rena oljorna bättre än de syntetiska detergenterna (t.ex. Triton X100) i samma mängd.” (Balakrishnan et al. (2006), citerad från en litteraturresearch gjord på SLU).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #102 skrivet: 26 jul-12 kl 00:37 »
Och så vill man veta vilka tvättmedelsmärke som nötterna är jämförda med.
Det brukar vara frågan om ett "standardtvättmedel". Det är vad de brukar ange i sådana här sammanhang. I tyska och engelska tester jag läst så har de själva blandat ihop ett sådant för att det skulle vara så neutralt som möjligt och inte färga testet i någon riktning (respektive utgöra referenstvättmedel). Men jag undrar verkligen hur de gjort i det här testet  8) De verkade ju inte ha satsat mycket resurser på förarbete direkt, så frågan är nog berättigad här.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #103 skrivet: 26 jul-12 kl 00:38 »
Under tiden jag letade efter info om tvättnötter fann jag tester som visat att den fettlösande verkan hos de saponiner som ingår i tvättnötter var betydligt starkare än jag kunde ana. Saponiner används ju till allt möjligt, från tvätt- och hårgrejor, magmediciner, kräkmedel, svampdödande medel, klådstillande medel, skumsläckare, öltillverkning, abortivum och till .. allt möjligt. Saponiner är tydligen effektiva i sin fettlösliga verkan också: ”Den kritiska micellkoncentrationen hos saponin (som är nonjoniskt) minskar vid tillsats av salt och vid höjning av temperaturen.  Den ökade däremot när hårdare vatten användes och pH höjdes. När man tillsatte saponinet i små mängder löste det upp de rena oljorna bättre än de syntetiska detergenterna (t.ex. Triton X100) i samma mängd.” (Balakrishnan et al. (2006), citerad från en litteraturresearch gjord på SLU).

MvH
Christina G


För att slippa springa efter den flyttande målstolpen hela tiden och för att det kostar några 10or att få ut studien, är det denna du pekar på?

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18303686
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #104 skrivet: 26 jul-12 kl 03:03 »
För att slippa springa efter den flyttande målstolpen hela tiden och för att det kostar några 10or att få ut studien, är det denna du pekar på?

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18303686

Japp, verkar så. Författare, titel, sidnummer osv stämmer överens. Jag har dock för mig att just den här rapporten finns online utan kostnad nånstans, så leta litet (din länk var inte billigast heller). Uppgiften angående fettlösligheten är som jag skrev tidigare tagen ur en litteraturstudie gjord av SLU. Där finns även litteraturangivelser som kan vara värda att följa. Jag vet inte vilka målstolpar du springer efter. Här är institutionen studien kommer ifrån, döm själv:
http://www.che.iitm.ac.in/~hpel/index.html

Studien utgavs första gången på ett Tyskt förlag, Carl Hanser Verlag. Den är dock ofta citerad, bl.a. i facktidskriften "Archive Tenside Surfactants Detergents" utgåva nr 5 (volym 43) år 2006. Innehållsförteckningen ser du här:
http://files.hanser.de/zeitschriften/docs/273815439-78_index_2006_ts.pdf
http://tinyurl.com/crm7ejs
Kan du få tag på den så är den med där på sidorna 262-268. Annars så får du leta vidare.

"Indian Journal of Science and Technology" är också fullt av rapporter om Saponiner och sånt. Du kan ju läsa den här rapporten gratis online sålänge:  Den handlar om reetha (tvättnötspulver) och dess micellbildningsförmåga med olika oljor:
http://www.indjst.org/archive/vol.4.issue.5/may11arun-12.pdf
Även litteraturlistan i den här rapporten kan vara intressant för dig att gå igenom.

Här är en rapport gratis online som handlar om reetha som används som ett biologiskt nedbrytbart rengöringsmedel vid tillverkningen av sidentyger. Världens finaste sidentyg, producerat av de allra finaste silkesmaskarna:
http://nopr.niscair.res.in/bitstream/123456789/13757/1/JSIR%2071%284%29%20270-272.pdf

Följande kan vara bra att veta om reetha som nämns i testerna, eftersom det skiljer sig från de nötter vi får tag på:

Sapindus laurifolius (reethapulvret kommer från detta träd, växer främst i södra Asien, Indien)
Sapindus trifoliatus ( trolig synonym till S. laurifolius, ofta huvudbeståndsdelen i reetha)

Vetenskapen är sig inte helt enig vad det gäller artidentifikationen, men reethapulvret är i varje fall inte gjort på nötter av arterna S. saponaria, S. mukurossi, S. marginatus, S. emarginatus eller S. laurifolius. Dom nötter som är vanligast i handeln är en mix av arterna S. mukurossi och S. laurifolius.

Brittish Library har en del också, även online, samt naturligtvis de olika institutionerna i respektive forskningsländer. International Journal of Molecular Sciences har lagt ut en del artiklar online om växtbaserade och andra saponiner (biosurfactants). På Red Orbit finns också en del om saponiner. Tex den här övergripande, generella litteraturstudien om saponiner, som tydligt visar att det finns ett stort intresse för saponiner i olika sammanhang:
http://www.redorbit.com/news/business/905822/saponins_properties_applications_and_processing/

MvH
Christina G
EDIT: *Stön* Mitt internet samarbetar inte ikväll. Har skrivit om detta inlägg och försökt skicka in det om igen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #105 skrivet: 26 jul-12 kl 08:26 »
2. När en målformulering för testet satts ...

Det där säger egentligen allt.
Det kan hända att du betraktar testverksamhet så, det gör ingen seriös testare.

Du orerar om "vetenskapliga" tester. Testet från konsumentorganisationerna är ett vanligt standardiserat tvättmedelstest, avsett att visa effekten av saluförda produkter.

Jag upprepar: Jag har försökt få tag på användbara data om tvättnötter, jag hittar inget. Mitt syfte är seriöst, att få fram en säljbar produkt. De ordmassor du skriver tillför inget för mig okänt nytt eller användbart.

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #106 skrivet: 26 jul-12 kl 16:03 »
Jag köpte tvättnötter i en kartong av märket Samu. Tvätten verkade ren men det luktade av tvätten så jag gick tillbaka till att använda vanligt miljömärkt oparfymerat tvättmedel.

För ett tag sedan köpte jag nötter av ett annat märke, Go Nuts. Tvätten verkade ren och luktade inte.
Det är nu tredje gången som jag tvättat arbetskläder och privata kläder med nötterna och nu de känns kläderna inte rena längre och luktar inte rent. Jag har tvättat i 40 och 60 grader med ett avkok på nötter och lagt med de kokta nötterna i en påse i tvättmaskinen.
Båda var av sorten Sapinus mukurossi.

Det får bli vanligt tvättmedel igen för min del. Den senaste omgången tvättnötstvätt tänker jag tvätta igen innan jag använder den.
Jag hade gärna velat att det skulle ha fungerat med nötterna, men om det vore så enkelt att få tvätt ren då borde man väl egentligen kunna gräva upp lite såpnejlikerötter istället för att köpa nötter.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #107 skrivet: 26 jul-12 kl 23:42 »
Det där säger egentligen allt.
Det kan hända att du betraktar testverksamhet så, det gör ingen seriös testare.
:o  Har du någonsin läst en rapport utan målformulering? Det är tydligt att du och andra har diametralt olika uppfattning om seriös forskning. Jag antar att du tycker att all världens forskare är oseriösa då, nuff said. :-\

Du nöjer dig alltså med att konstatera att du tycker så som du gör. Du är inte intresserad av att komma med några faktaargument?

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 26 jul-12 kl 23:46 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #108 skrivet: 26 jul-12 kl 23:52 »
om seriös forskning.

givetvis är inte någon av de tester som Råd&Rön utför någon seriös forskning... det är väl ingen som påstått det?

men är jag, som vanlig konsument, är intresserad av robotgräsklippar, högtryckstvättar, dammsugare, tvättmedel eller lågenergilampor så är jag inte ute efter någon seriös forskning (de flesta konsumenter skulle inte orka läsa en seriös forskningsrapport) utan jag är sannolikt ute efter ett jämförande test där de använder produkterna enligt de instruktioner som medföljer produkten då man köper dem... och resultatet man får av det användandet - och då är dessa tester tillräckligt bra

 

Broberg

  • Gäst
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #109 skrivet: 27 jul-12 kl 00:00 »
givetvis är inte någon av de tester som Råd&Rön utför någon seriös forskning... det är väl ingen som påstått det?

men är jag, som vanlig konsument, är intresserad av robotgräsklippar, högtryckstvättar, dammsugare, tvättmedel eller lågenergilampor så är jag inte ute efter någon seriös forskning (de flesta konsumenter skulle inte orka läsa en seriös forskningsrapport) utan jag är sannolikt ute efter ett jämförande test där de använder produkterna enligt de instruktioner som medföljer produkten då man köper dem... och resultatet man får av det användandet - och då är dessa tester tillräckligt bra

Och nöjer man sig med eventuellt sämre resultat pga av miljöaspekter, så eftersträvar man att använda närproducerade råvaror. Speciellt när de finns här, finns ingen som helst anledning att framhäva miljövidrigheter från andra sidan klotet.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #110 skrivet: 27 jul-12 kl 00:02 »
johe 71, jag håller med om att det inte behöver vara några regelrätta forskningsrapporter i sådana tidningar. Det vill läsarna inte ha utan något mera lättuggat så att det går att använda. Men därmed får det inte vara så att man dumförklarar läsarna heller. Just dom här testerna håller faktiskt inte samma mått som andra tester jag är van vid att läsa om i Råd och Rön. Så jag är besviken och tycker att man vilseför läsarna. Om det nu är medvetet eller omedvetet är en annan sak. Litet bakgrundsresearch hade inte skadat i varje fall innan dom gjorde testet.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #111 skrivet: 27 jul-12 kl 00:44 »
Just dom här testerna håller faktiskt inte samma mått som andra tester jag är van vid att läsa om i Råd och Rön.


Det blir lätt så när inte testet kommer fram till ens egen förutfattade mening kunskap i ämnet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #112 skrivet: 27 jul-12 kl 00:46 »
Det visste inte testpersonalen heller, vilket är ett kardinalfel i såna här sammanhang.

Testpersonalen kunde väl inte gärna göra på annat sätt än att följa instruktionerna på förpackningen? När jag tvättade första gången med vanligt tvättmedel läste jag instruktionerna på baksidan av kartongen.  Jag ställde mig inte vid vedspisen och gjorde avkok i kopparkastrull placerad under en pyramid, tillsammans med björknäver, healingkristaller och en treo.

DVS när man inte har en annan agenda, än att vara neutral förståss...

Slutsatsen som ska dras är alltså att testpersonalen är köpta av kokaodlarnas fackförening, och vet således att om "sanningen" om nötterna kom fram skulle det leda till en markant ökad efterfrågan. Denna ökning skulle göra att priset på tvättnötter steg så mycket att partyknarkarna inte längre skulle ha råd att snorta på krogtoaletten eftersom alla pengar gått åt till tvättnötter. På så vis skulle kokaodlarna på sikt bli arbetslösa vilket kokaodlarnas fackförening naturligtvis motsätter sig.

Jaja, jag fick mig ett par goda skratt när jag läste igenom tråden  :D God natt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser