Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boerboel  (läst 15140 gånger)

kaninkattohöns

  • Gäst
Boerboel
« skrivet: 31 mar-09 kl 17:45 »
Har någon här Boerboel och kan säga nåt om rasen ?
Dom är boskapsvaktande, eller ?
Är dom lugna ?


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Boerboel
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 18:35 »
boerboel är en sydafrikansk mastiff som används till gårds- och boskapsvakt. det är en blandning av alla vaktande och boskapshundraser som de vita tog med sig ur olika länder när de flyttade till sydafrika. otroligt starka hundar och aboslut inget för nybörjare. boerboel är en erkänd ras i sydafrika, inte i skk. den är prestationsavlad, avlas alltså inte på utseende utan bara på de egenskaper jag beskriver nedan. de utvärderas av domare från sydafrika och betygsätts i %. boerboel som inte kommer upp i en viss % får inte användas i avel, detta för att undvika urvattning.

boerboel har inbyggd skydd, man kan alltså träna skydd med den, men bara om du är otroligt erfaren och även då kan det gå mycket illa. den är mycket intelligent och misstänksam mot främmande. traditionellt skulle en boerboel vara enligt följande: på dagen skulle han följa med barnen när de skulle vakta boskapen. till lunch skulle den fånga en kanin åt dem och på kvällen skulle han vakta gården. en boerboel har inga problem med en hyena, två tar ett lejon utan större problem. inte lämplig till lägenhetshållning. måste vakta och helst kunna gå lös på inhägnat område. har du mycket besök är boerboel inget för dig. två hanar går i princip aldrig med varandra. bryter sig nån in hos dig tar hunden sannolikt bort personen alternativt skada den mycket illa - beroende på hur snabb du är ur huset för att avbryta. perfekt om du vill vakta boskap eller annat på gården om du är beredd att ta eventuella risker. bestäm själv, men i sverige gäller strikt ansvar för hund, så du kanske bör övervväga hur mycket du vill den ska vakta ... har du björn i närheten, så skulle en vara bra till att vakta får. har du mindre rovdjur skulle jag välja en storlek mindre om jag vore dig. boerboel kräver mycket lydnandsträning, missar du sträng uppfostran redan från 8 veckors ålder har du problem. den ger sig inte på familjen, men sannolikt på allt annat.

vill du veta nåt mer?
« Senast ändrad: 31 mar-09 kl 18:44 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kaninkattohöns

  • Gäst
SV: Boerboel
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 22:52 »
vill du veta nåt mer?

Nej, tack.
Det stod faktiskt inte alls det när jag googlade på rasen. Jag sökte en vakthund som inte skulle se alltför snällt ut, men vara mindre "farligt" som en Ovtjarka -men det låter inte som om den är just det.
Efter otrevliga erfarenheter som barn ogillar jag Rottweiler, och ville ha en liknande hund, och efter foton såg Boerboel passande ut. Kraftig, kort päls.
Vi har får och kaniner som den ska vakta, men vi kan inte ha en hund som klipper till alla som kommer innanför om vi inte hinner före, det går inte.

Här har vi inte större rovdjur än lodjur och varg  -vilken ras är "en storlek mindre" ?




LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Boerboel
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 00:13 »
alltså när det gäller boerboel så behöver du inte vara rädd om dina egna, bara om andra och bara vuxna då. boerboel är smarta hundar, den ger sig inte på allt och alla om den inte tycker att situationen kräver det. den varnar först som alla vakthundar gör, men tränger nån in sig hos dig så är ju följderna minst sagt mindre trevliga. barn är inget hot, så de har normalt inget att frukta. men det är nog inget alternativ ändå tycker jag. ;) vakthundar har alltid skärpa i större eller mindre utsträckning, det kommer du inte ifrån om du vill ha en vakthund. rottweiler i sig är ingen dålig hund, det är bara att den är fruktansvärd sönderavlad, som ex dobermann och schäfer också är. det är synd för att ursprungligen var rottweiler bra vakthundar. hur bra de var som boskapshundar vet jag dock inte, förmodligen mindre lämpade. att hitta en bra kennel är svårt, då det gäller rottweiler finns det väl en bra kennel i sverige, som jag vet om i alla fall. men som du säger så är ju rottweilern inget större alternativ.

presa canario är storleken mindre jämfört med boerboel, men det är nog svårt att få tag i en bra. i tyskland är det så i alla fall, i många fall har en hänsynslös avel lett till psykisk veka hundar som ofta inte upplever ettårsdagen. en bra vakthund normalt, hur den funkar med boskap vet jag inte. kangal uppfattar jag i alla fall som något mjukare jämfört med boerboel och owtscharka. rätta mig om jag har fel i den punkten, kan är inte så insatt i kangal. och långhåriga hundar går alltid att raka ;) du kan ju fråga i fårforumet vilka hundar som fårfolket använder som boskapsvakthund.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

murtorpet

  • Gäst
SV: Boerboel
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 07:38 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:15 av murtorpet »

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Boerboel
« Svar #5 skrivet: 01 apr-09 kl 08:40 »
Nej, tack.
Det stod faktiskt inte alls det när jag googlade på rasen. Jag sökte en vakthund som inte skulle se alltför snällt ut, men vara mindre "farligt" som en Ovtjarka -men det låter inte som om den är just det.
Efter otrevliga erfarenheter som barn ogillar jag Rottweiler, och ville ha en liknande hund, och efter foton såg Boerboel passande ut. Kraftig, kort päls.
Vi har får och kaniner som den ska vakta, men vi kan inte ha en hund som klipper till alla som kommer innanför om vi inte hinner före, det går inte.

Här har vi inte större rovdjur än lodjur och varg  -vilken ras är "en storlek mindre" ?


Skulle vilja framhäva att även om Ovtjarkan är en "vass" hundras så kommer den inte i närheten av boerboelens mördarinstinkter.Ovtjarkan är fortfarande avlad med framhävning på socialt och lojalt beteende. Ovtjarkan blir en perfekt gårdshund om du uppfostrar den till det, det kan du inte med boerboel, som LillaSophie skriver lämpar den sig inte om du har mycket besök.
Det finns ett flertal här från forumet som varit hemma hos oss och träffat våran ovtjarka och allas spontana reaktion är "Åh vilken nallebjörn,får jag ta honom med hem?". Och det är just det som är det fina med Ovtjarka, den känner själv när den behövs. Dagtid när det kommer kunder kan han vara översvallande välkomnande och "kela ihjäl" besökare. Skulle det mot förmodan komma någon (dagtid och nattetid) som har mindre bra avsikter i åtanke så fattar han det direkt.

Bland annat släpper han inte in min bror efter att han hotat och skrikit och gapat åt mig vid nåt tillfälle för 2 år sen. För 1,5 vecka sen stod brorsan med en paket råbiffar (hundmat) utanför stängslet och försökte charma honom, hunden tog emot hela paketet samtidigt som han stirrade åt brorsan och morrade, sen la han köttet mellan framtassarna och fortsatte psyka brorsan med ett avgrundsmorr. Han vet mkt väl att killen är oärlig och opålitlig. Detta är inget jag lärt honom och han håller hela tiden ett vakande öga på brorsan när han är på besök. Han glömmer aldrig en oförrätt. Lika lite som han kommer att tycka om sopgubben sen han hotat och slagit efter honom genom staketet (bevittnade det själv) hunden tuggar fragda varenda gång just den sopgubben kommer och han hade nog gett sin högra tass för att få komma ut och smaka på honom.

Nattetid kommer ingen in, i synnerhet inte om vi gått in för kvällen. Då slår han på "på-knappen". Då öppnar vi alla grindar så att han kan cirkulera runt gården och de gånger man varit tvungen att gå ut på tomten nattetid så får man vara jävligt noga med att informera hunden att man är ute och spatserar, 2 ggr har han ställt mig i mörkret tills han insåg att det var jag, bägge gångerna höll jag på att skita ner mig.
Jag kommer alltid att vara vaksam mot min hund, det är trots allt en vakthundsras, men jag vet också att han är en av de mest lojala hundar jag haft, gentemot familjen och han skulle aldrig drömma om att skada mina bonus ungar på 3 och 5 år f ex. De hänger och klänger på honom och när han inte vill längre går han därifrån utan ett ljud.

Blir lite less på folks åsikter om Ovtjarkan när de aldrig ägt en egen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Boerboel
« Svar #6 skrivet: 01 apr-09 kl 09:14 »
Jag kan bara bekräfta att Kimmas hund är väldigt trevligt och inte alls farligt.
Den är bara väldigt respektingivande, men så är den och så VÄLDIGT  stor. Dubbelt så stor som alla hundar mina föräldrar någonsin haft...

Min ex-grannes Rottweiler däremot... :-X   det hänger ju på uppfostran hur en hund är.


 

kaninkattohöns

  • Gäst
SV: Boerboel
« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 23:55 »
men vara mindre "farligt" som en Ovtjarka

...
Blir lite less på folks åsikter om Ovtjarkan när de aldrig ägt en egen.


jag var nog lat och uttryckte mig slarvigt. Jag menade att jag ville ha en ras som är mindre farligt som en Ovtjarka när man hantera den fel.
Vi hade nämligen bara en mjuk liten engelskt bulldog tik, och vi är inte tuffa. Det känns att en Ovtjarka lätt kunde ta över.  :-[
Min sambo såg bara ett foto av en Boerboel -han gillar hundar som se ut så där.
Men en sån blir det inte heller.

Det finns ofarligare hundar som ser liknande ut.

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Boerboel
« Svar #8 skrivet: 03 apr-09 kl 09:20 »
...
jag var nog lat och uttryckte mig slarvigt. Jag menade att jag ville ha en ras som är mindre farligt som en Ovtjarka när man hantera den fel.
Vi hade nämligen bara en mjuk liten engelskt bulldog tik, och vi är inte tuffa. Det känns att en Ovtjarka lätt kunde ta över.  :-[
Min sambo såg bara ett foto av en Boerboel -han gillar hundar som se ut så där.
Men en sån blir det inte heller.

Det finns ofarligare hundar som ser liknande ut.

 
Helt okej.  8)

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Boerboel
« Svar #9 skrivet: 03 apr-09 kl 10:12 »
alltså, ni gillar molossertypen och har redan en engelsk bulldog. jag föreslår att ni tittar på american bulldogs. de är lagom stora, har kort hår, bra allroundhundar med lagom mycket vakt. den jagtdriften de har kan man träna bort med vanlig konsekvent uppfostran, så de går med katter och andra djur om man lär de det. de är inte erkända av skk, men du kan regga dem i usa och ställa ut dem (även i sverige) om du har den läggningen. för övrigt går det utmärkt att träna skydd, agility, spår, sök, etc etc med dem. en ypperlig familjehund, lugn och väldigt stabil i psyket. en brukshund som behöver fysisk och mental stimulans men eftersom de är bulldoggar är det inga långdistansare utan gillar mer muskelträning såsom weight pull eller liknande.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kaninkattohöns

  • Gäst
SV: Boerboel
« Svar #10 skrivet: 03 apr-09 kl 17:19 »
Helt okej.  8)



 ;) det räcker nog att medelsvensson hackar på oss för att vi har fel hundar eller för att vi är kannibaler som dödar och äta söta gulliga små kaniner -vi behöver inte hacka på varandra med..
jag var bara otydligt och ville inte klaga på Ovtjarka.

alltså, ni gillar molossertypen och har redan en engelsk bulldog. jag föreslår att ni tittar på american bulldogs. de är lagom stora, har kort hår, bra allroundhundar med lagom mycket vakt. den jagtdriften de har kan man träna bort med vanlig konsekvent uppfostran, så de går med katter och andra djur om man lär de det. de är inte erkända av skk, men du kan regga dem i usa och ställa ut dem (även i sverige) om du har den läggningen. för övrigt går det utmärkt att träna skydd, agility, spår, sök, etc etc med dem. en ypperlig familjehund, lugn och väldigt stabil i psyket. en brukshund som behöver fysisk och mental stimulans men eftersom de är bulldoggar är det inga långdistansare utan gillar mer muskelträning såsom weight pull eller liknande.

Gud vad dom är söta  :D sambon fick nåt trånande i ögonen när vi kollade på foto på google.
Han tittar aldrig så där på mig  ;D  *suck*

 


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Boerboel
« Svar #11 skrivet: 03 apr-09 kl 19:16 »
Han tittar aldrig så där på mig  ;D  *suck*
det kanske är dags för ett snack efter middan?

förresten, om ni inte tänker importera från staterna så är blocky bulldogs nog den kenneln man kan rekommendera i sverige. det är ju alltid sisådär med brukshundar i det här landet, iaf när det gäller min älsklingsras amstaff eller då dogon.
« Senast ändrad: 03 apr-09 kl 19:25 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Boerboel
« Svar #12 skrivet: 27 jun-09 kl 21:54 »
Information om boerboel

www.boerboelinformation.dinstudio.se/

Jag har erfarenhet av både boerboel och presa /dogo canario och amstaff,

Bara att fråga om det är ngt.
mvh

« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 22:00 av Boerlady »

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Boerboel
« Svar #13 skrivet: 27 jun-09 kl 22:20 »


Måste rätta lite vad lillasophie skriver.

Boerboels VAR prestantionsavlade,idag är den främst avlad för utseende.Inte många som avlar för prestion längre.och detta Vihar gjort rasen väldigt illa.
Och du kan VISST avla på en hund som får under 70 % i bedömning,bara att hoppa av rasklubben och avla iaf ,tyvärr,och ja finns de som gjort det.
ALLA boerboels har INTE inbyggd skydd,önskar jag kunde säga det,men nej.Rasen skyddstestas knappt idag så ingen vet om avelshundarna har skyddsinstinkt,och det märks på många hundar idag att de har mindre skydd i sig än vad man kan tro.Vissa har ingen alls.
 en boerboel har inga problem med en hyena,två klarar ett lejon,var har du bevisen på det? skulle vilja se två boerboels döda ett lejon.tyvärr,jag tror inte på det.Jag har umgåtts med både lejon och boerboels.
rasen,i hemlandet,finns i flockar i upp till 15 hundar.Finns de som använder en boerboel mot en leopard,men lejon och hyena (kraftfullare käkar än ett lejon)är mkt riskabelt,och kräver ofta flera hundar.
Nej det är ingen lägenhetshund,men jag har en liten tik och bor i lägenhet,INGA PROBLEM.och det kommer folk hem till mig,INGA PROBLEM.
Rasen gert sig inte på familjen? finns två fall där jag vet att det har hänt.

Caroline Edorsson

  • Inlägg: 1
SV: Boerboel
« Svar #14 skrivet: 05 sep-17 kl 23:04 »
Har någon här Boerboel och kan säga nåt om rasen ?
Dom är boskapsvaktande, eller ?
Är dom lugna ?



Hej nu är det så att borborel å presa är lugna men vaksamma här hemma har vi en tik som är borborel/ och dogo (mastiff)  kommer inte håg vilket av dom men borborel iallafall är hon och vi bor i lägenhet och det är inga problem alls och vi har besök titt som tett och det är verkligen inga problem alls barn älskar hon vuxna också men lite vaksam sen när hon märker att dom är jätte snäll så accepterar hon. Beror helt å hållet på hur man vill ha hunden jätte vaktig så tycker jag hus och hon är mellan ting hennes syskon bor både i hus å lägenhet å inga problem lyssnar jätte bra så jag fattar inte hur folk kan sitta å säga vissa saker.



donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Boerboel
« Svar #15 skrivet: 13 okt-22 kl 19:58 »
Jag tycker der er mycket usandt i dette indlæg , jag har haft boerboel i mange år , og flere af gangen ,och jeg kan ikke genkende meget af det der skives!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser