Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra hushållsost  (läst 62443 gånger)

TobiasJ

  • Inlägg: 43
Lagra hushållsost
« skrivet: 27 sep-07 kl 12:07 »
Jag har hört att man kan lagra hushållsost själv för att få bättre smak på den.. Någon som provat detta?? Hur gör man vilken temperatur ska den ligga i??

Bullaremor

  • Inlägg: 29
    • -
Re:Lagra hushållsost
« Svar #1 skrivet: 27 sep-07 kl 21:55 »
Jag har testat med mycket gott resultat. Har inget svalt utrymme utan  använder mig av kylskåpet. Vänder osten då och då när jag kommer ihåg. Köper när det är extrapris nån gång strax efter jul, så får den ligga till det är dags i december månad igen. Det har blivit väldigt bra varje gång. Kan verkligen rekommenderas.

Hälsningar
Agneta

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:Lagra hushållsost
« Svar #2 skrivet: 29 sep-07 kl 18:20 »
men hur har du den då? ofta köper man ju bitar förpackade i plast. men det går ju inte riktigt vad jag förstår. de måste vara en vaxad yta på dom väl? har du dom i nån handuk eller så?
Jag har babylonsjukan!

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Lagra hushållsost
« Svar #3 skrivet: 01 okt-07 kl 18:42 »
När man börjar tillverka eller bara lagra hårdost själv, inser man vilket fantasiskt livsmedel det är. Det går i princip att lagra i rumstemperatur men vanligtvis rekommenderar man källarsvalt.

Inplastad ost går alldeles utmärkt att lagra som dern är, det enda som du behöver göra är att vända den en gång i veckan eller när du kommer ihåg.
Hur länge du skall lagra beror dels på peronlig smak men även på hur mycket restvassle osten innehåller, ju hårdare osten är ju längre kan man lagra den.

Det vanligaste felet med hemlagrade ostar är en besk smak vilken kan bero på feljäsning eller att den inte är färdigmognad. Varför detta ger en dålig smak är för att något av leden från större proteinmolekyler till enkla aminosyror smakar illa.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Lagra hushållsost
« Svar #4 skrivet: 01 okt-07 kl 23:25 »
Brukar inte vanlig hårdost som är delad och inplastad mögla efter ett tag ?? Gamal ost brukar ju ha mögelunder plasten ... inte mögelost utan möglig ost !!  :-\

Skulle gärna prova att lagra nån ost men det är ju ingen ide om man måste slänga den efter ett par månader.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Lagra hushållsost
« Svar #5 skrivet: 02 okt-07 kl 21:22 »
Den butiksplastade osten kan mögla ibland, men skulle det hända är det bara att skära bort det med lite marginal och äta resten.
Mögel är hyffsat om inte fullständigt aerobt, vilket är förklaringen till att såväl vaxad som vacumpackad ost inte möglar.

Bullaremor

  • Inlägg: 29
    • -
Re:Lagra hushållsost
« Svar #6 skrivet: 05 okt-07 kl 07:35 »
Hej igen!

Jag har bara lagrat "plastad" ost och det har gått bra. Precis som den är. Inte lindat in i handduk eller liknande. Längst ner, längst in i kylskåpet och vändas då och då.

Agneta

TobiasJ

  • Inlägg: 43
Re:Lagra hushållsost
« Svar #7 skrivet: 11 okt-07 kl 01:50 »
Tack för era svar! Jag har nu införskaffat en 1-kilos hushållsost som är vakumförpackad. Har lagt den i källaren, tänkte att det kan vara lagom temp där, vänder den lite då och då..
Hur länge måste den lagras för att det ska märkas nån skillnad på smaken?? Tänkte om man kanske skulle prova den till jul.. :)

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
Re:Lagra hushållsost
« Svar #8 skrivet: 11 okt-07 kl 10:06 »
Ett till ett och ett halvt år efter utgångsdatum är den som finast.
Det gäller visserligen en 2 kilos ost
« Senast ändrad: 11 okt-07 kl 10:07 av Brokullen »
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Lagra hushållsost
« Svar #9 skrivet: 11 okt-07 kl 10:06 »
 sedan i november öppnar du den skär en korkstort hål in i mitten och fyller den med wisky, den blir jätte gott.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

TobiasJ

  • Inlägg: 43
SV: Lagra hushållsost
« Svar #10 skrivet: 07 sep-08 kl 17:59 »
Har nu en ost som har legat några månader i källaren men det har blivit ganska vattnigt under plasten. Är detta normalt eller ska osten kasseras??

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Lagra hushållsost
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 16:04 »
En ost som påminner om hushållsost och är billig är Stureost... Och den är VAXAD!

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Lagra hushållsost
« Svar #12 skrivet: 12 jul-15 kl 10:59 »
Köpte 1.5kg billig Ostkompaniets mellan hushållsost (som jag tycker f.öv. är en av de få ätbara blliga ostarna) och har nu haft i kyl i ungefär 10 veckor som experiment. Har vänt på den nån gång i veckan. Den köps välförpackad i ganska tjock plast. Jag har  kunnat se genom plasten hur den mognar och saftar, och saltkristaller kommer fram. Jag bestämde mig för att öppna den idag. Den har blivit en cheddar, kan man säga. I mindre bitar så mognar den fortare, ungefär som vin i mindre vinfat. Hade man presenterat detta för mig som en 6 månaders cheddar hade jag inte reagerat. Trevlig, relativt hög syra. hygglig sälta. Gräddig. Har typisk cheddarkonsistens. Inte minsta tendens till mögel. Säkert värt att köpa några bitar och glömma i kylen i 6 månader.



gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #13 skrivet: 16 jun-22 kl 20:19 »
, Kan det inte bildas farligt mögel? Om man öppnar för att skrapa av, hur förvarar man den då i kylen?

Kan man köra med exempelvis edamer 24% eller Gouda 28% eller bör man köra med hushållsost på 26%?
« Senast ändrad: 16 jun-22 kl 20:33 av gråärt »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lagra hushållsost
« Svar #14 skrivet: 16 jun-22 kl 21:40 »
Nej, du måste förvara den tätt, öppnar man den kan du inte långtidslagra den mer.
Oöppnad kan man lagra den allra minst ett år i kylen, troligen mer, jag har gjort det själv.

Edit, förr doppade man den i vax och ännu längre tillbaka doppade man den i saltlake och lät ytan torka in. Det är dock svårare att göra.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Lagra hushållsost
« Svar #15 skrivet: 16 jun-22 kl 23:19 »
Vad är grejen med att vända på osten?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #16 skrivet: 17 jun-22 kl 02:48 »
Nej, du måste förvara den tätt, öppnar man den kan du inte långtidslagra den mer.
Oöppnad kan man lagra den allra minst ett år i kylen, troligen mer, jag har gjort det själv.

Edit, förr doppade man den i vax och ännu längre tillbaka doppade man den i saltlake och lät ytan torka in. Det är dock svårare att göra.

Va bra, antar det funkar med vilken ost? Helst oskuren då (alltså rund)? Ska leta upp en ost idag och testa, verkade vara lite billigare just denna veckan.

Har faktiskt ett minne av att morfar penslade whiskey morgon och kväll i några dagar och därefter vaxade osten, har vagt minne av att han sa att vaxet dödar eventuella bakterier och whiskeyn. Vi åt den osten en jul.

Funderar också på, ska göra egen ost som kan torkas eller lagras. Man kanske kan vakuum-packatera den och ha i kylen på samma sätt. Kanske måste doppas i vatten för att döda bakterierna? Eller så kanske man måste vaxa. Tittade på pris, verkar ligga på 550-650 kr/kg vax. Rätt dyrt. Kan man återanvända vaxet?

Vad är grejen med att vända på osten?

Vad jag förstår är det för osten inte ska tappa formen. Såg en dokumentär häromdagen faktiskt. Därför jag snöat in på ost just nu.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #17 skrivet: 17 jun-22 kl 03:40 »
Angående hemmagjord ost:

Tittade på Youtube (skytube) och märkte att folk gör sin egna ost genom att vakuum-packetera. Osten ska bara vara torr och så bara packetera. Trodde den behövde saltas eller spritsa eller något för att döda bakterier, tydligen inte.

Sedan om det blir mycket vätska i så ska man öppna upp, torka och packetera igen.

Undrar om det räcker med att doppa påsen med ost i vatten eller om det krävs en vakuum-maskin.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Lagra hushållsost
« Svar #18 skrivet: 17 jun-22 kl 08:15 »
Förr om året när det såldes billig ost (typ hushålls eller annan mycket mild ost), hällde jag whiskey på osten och vaccumförpackade den. Så glömde jag bort den för den hamnade alltid längst bak i kylskåpet. Upptäcktes ibland efter ett år, den såg lika frisk ut som när den förpackades och blev ju en whiskey ost. Vet inte om det kan bildas några gifter när den lagras länge, länge men det är ju lite kul.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #19 skrivet: 17 jun-22 kl 09:15 »
Förr om året när det såldes billig ost (typ hushålls eller annan mycket mild ost), hällde jag whiskey på osten och vaccumförpackade den. Så glömde jag bort den för den hamnade alltid längst bak i kylskåpet. Upptäcktes ibland efter ett år, den såg lika frisk ut som när den förpackades och blev ju en whiskey ost. Vet inte om det kan bildas några gifter när den lagras länge, länge men det är ju lite kul.

Ska du inte öppna och titta? Lukta o smaka säger man väl? Tar inte whiskeyn död på mögelgrejs? Skulle tänka mig vinäger skulle funka att spraya på också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, ärt, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser