Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lädertips  (läst 1186 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
Lädertips
« skrivet: 27 jun-22 kl 20:58 »
Coop har denna vecka ett skinnförkläde för 129 kr, det låter attraktivt även om man bara ska ha det till att göra annat av lädret.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Lädertips
« Svar #1 skrivet: 28 jun-22 kl 11:17 »
Det man kan tänka på vad som också ingår i det priset. Varför är det så billigt? Min far som jobbar med läder och kör tärnsjöläder brukar säga att sådant billigt läder är cromgarvat läder från Indien. Man kan undra över djurhållning, miljöpåverkan under garvningen, transporten och vad fick den som sydde förklädet i lön och vilka arbetsvilkor? Sista frågan är om man vill vara med och stötta den produktionskedjan?

Men billigt va det :D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lädertips
« Svar #2 skrivet: 28 jun-22 kl 11:47 »
Tillåter verkligen RoHS-direktivet försäljning av kromgarvat läder inom EU numera?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Lädertips
« Svar #3 skrivet: 30 jun-22 kl 13:58 »
Det kromgarvas i Sverige till och med, i Tranås.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Lädertips
« Svar #4 skrivet: 30 jun-22 kl 22:06 »
Det finns kromgarvning i Sverige, med strikta miljöregler, och återvinning av den absoluta merparten av kromet i processen, och inga märkbara kromrester i produkten...

http://tranas-skinn.se/vanliga-fragor/om-krom/

Och så finns det kromgarvning utan strikta miljöregler...

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Lädertips
« Svar #5 skrivet: 30 jun-22 kl 22:17 »
Coop har denna vecka ett skinnförkläde för 129 kr, det låter attraktivt även om man bara ska ha det till att göra annat av lädret.
Jag gissar att man på en del loppisar och rödakorsbutiker kan hitta begagnade skinnjackor i ungefär den prisklassen, tror inte att lädret är bättre eller förhållandena för dem som sytt var bättre men man kanske kan fundera på om det kan duga med nått begagnat så behöver man iaf inte tillverka onödigt mycket nya billiga skinnförkläden.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser