Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ysta ost med vinäger?  (läst 1781 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Ysta ost med vinäger?
« skrivet: 14 jun-22 kl 14:09 »
Hittade denna hårdost gjord med vinäger:
http://dalmatianmom.blogspot.com/2013/09/ysta-ost-utan-lope.html

Hittade det här receptet, för mig låter det som det är mycket vinäger i? Men receptet kanske stämmer?

En annan fråga jag har, ska man inte ersätta vinägermängden med samma mängd som vanligt ostlöpe? Kan man göra all ost med vinäger?

Tänkte också göra färskost, men de recepten har ungefär 1/1 i mängd med ostlöpe vad jag kan se, så därför jag är lite förvånad över mängden.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-22 kl 15:07 »
Halten ättiksyra i vinäger är ju bara 2-5 % , så det verkar väl inte helt orimligt med 3 dl vinäger på 10 l mjölk. Någon med mer biokemikunskaper än jag kanske kan avgöra vad syftet med vinägern rimligtvis är - det kanske rör sig om någon process som det är lättare att få att gå åt rätt håll om man använder vinäger eller något annat surt för att sänka pH-värdet.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-22 kl 18:46 »
Halten ättiksyra i vinäger är ju bara 2-5 % , så det verkar väl inte helt orimligt med 3 dl vinäger på 10 l mjölk. Någon med mer biokemikunskaper än jag kanske kan avgöra vad syftet med vinägern rimligtvis är - det kanske rör sig om någon process som det är lättare att få att gå åt rätt håll om man använder vinäger eller något annat surt för att sänka pH-värdet.

Aha, familjereceptet som gått i några generationer på ostkaka görs på vinäger eller citrus-saft och det är 1 msk per 1 liter mjölk, så tänkte 10 liter mjölk borde räcka med 1½ dl i min tanke, det dubbla känns lite väl, tänkte testa och är lite rädd om jag har i mindre att ingenting händer, kanske är lite annorlunda med större mängd mjölk, brukar normalt kanske köra 2-3 liter. Därför jag frågar, förutom för just smaken.

Då kanske det inte finns någon direkt översättning som kan man jämföra ostlöpe med vinäger, citrus-saft eller liknande då om det skiljer så mycket?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-22 kl 19:40 »
Det är ju frågan om helt olika syror, så det är nog svårt att göra en direkt översättning även om man vet koncentrationerna i de olika fallen. Man får nog göra små satser och prova sig fram.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-22 kl 21:26 »
Det är ju frågan om helt olika syror, så det är nog svårt att göra en direkt översättning även om man vet koncentrationerna i de olika fallen. Man får nog göra små satser och prova sig fram.


Det har du rätt i, skulle dock vilja skapa en lista så man har något att gå efter. Men det är nog för stor skillnad mellan dem så det är kanske inte värt att experimentera.

Hittade förresten ett recept med ättika 12% där man använder 1½ dl till 10 liter mjölk men behöver då bara 94°C för bästa resultat.

Det finns inget annat enkelt att få tag på i vanlig matvarubutik som ger bra resultat istället för löpe?

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-22 kl 23:26 »
Kan det inte vara så också att olika typer av ost behöver olika mycket syra för att bli just den osten? På samma sätt som man behandlar löpe ostar olika för att det ska bli en specifik osttyp?

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #6 skrivet: 15 jun-22 kl 09:24 »
Kan det inte vara så också att olika typer av ost behöver olika mycket syra för att bli just den osten? På samma sätt som man behandlar löpe ostar olika för att det ska bli en specifik osttyp?

Så kanske det kan vara, jag tänker bara på att det kan vassla till sig. Jag är helt okunnig på just ost på så vis, det enda jag gör är ostkaka och tofu, det är inte lika känsliga.

Jag har dock gått igenom recept med löpe och då är det mer eller mindre nästan samma mängd löpe per liter mjölk (vad jag har som uppfattning).

Finns IAF två recept som är någorlunda enkla att följa som har något annat än löpe.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #7 skrivet: 15 jun-22 kl 10:14 »
Men när du ystar med ostlöpe använder du ju mjölksyra kultur tex filmjölk. Mer eller mindre efter osttyp. Men med vinäger eller citronsaft så får du ju syran från det och behöver inte filen

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #8 skrivet: 15 jun-22 kl 11:11 »
Men när du ystar med ostlöpe använder du ju mjölksyra kultur tex filmjölk. Mer eller mindre efter osttyp. Men med vinäger eller citronsaft så får du ju syran från det och behöver inte filen

Ah, det har du rätt i. Jag har iaf beställt ett par böcker om osttillverkning så ska försöka fördjupa mig lite i det. Vill testa göra en för lagring.

Hur mycket vätska ska man ta ur vasslen för hårdost? Så mycket man bara kan? För den ska väl "torka" lite under lagringen?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #9 skrivet: 15 jun-22 kl 15:27 »
Men när du ystar med ostlöpe använder du ju mjölksyra kultur tex filmjölk. Mer eller mindre efter osttyp. Men med vinäger eller citronsaft så får du ju syran från det och behöver inte filen
Filmjölk i ystning används inte främst för att sänka pH-värdet, utan att få bakteriekulturer i den pastöriserade mjölken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ysta ost med vinäger?
« Svar #10 skrivet: 15 jun-22 kl 16:57 »
Aha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 4 användare
von tratt, xaelanar, Palle500, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser