Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?  (läst 1868 gånger)

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« skrivet: 17 mar-22 kl 09:03 »
På torpet har jag en gammal ringlagd brunn som nu på vintern fylls upp till marknivå, för att på sommaren sjunka kanske 2 meter. Men det finns alltid gott om vatten för den är djup. Nu senast när jag var ute och det var -5 nattetid så var det en hinna av is på ytan. Oklart hur mkt den fryser vid -15.

Jag skulle vilja kunna pumpa upp vattnet för att slippa öppna locket och hinka upp. Men en gårdspump tror jag inte kommer funka iom att brunnen fylls med vatten och det därför kommer vara vatten stående i röret som kanske fryser. Eller överdriver jag den rädslan? Brunnslocket ligger kanske 2 dm över marknivå.

Ett alternativ jag funderar på är en fatpump. Men hur funkar de, kommer dränera sig själva eller fryser de vintertid?

Jag skulle ev också vilja kunna lägga i en slang och pumpa upp vattnet vid huset, kanske 30 m bort. Är det bara att glömma med en handpump?
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-22 kl 09:43 »
De flesta gårdspumpar är självdränerande.
Dvs det finns ett hål i röret en blir ner där vattnet helt enkelt rinner ut när man slutar pumpa.

Inne, Jo du kan lägga ner rör på frostfritt djup och ha en sugande pump inne.
Det viktiga i det fallet är att ha en bra backventil i brunnen så att du har vatten stående i röret.
Kallställer du huset behöver du kunna dränera röret.

För att inte få ner frost i brunnen är det viktigt att isolera locket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-22 kl 10:36 »
Jag tror att han menade att, eftersom vatten nivån stiger högre upp under vinter tid mer än pumpens lägsta punkt kan vatten eventuellt trängas in i pumpröret, som så småningom kan frysa. Intressant för mig också att veta fördjupande detaljer kring detta eftersom jag också är inne på att ha någon typ av handpump. Gårdspump verkar vara dyr och påkallar också onödigt intresse, särskilt nu när jag har brunnen utanför min egen mark, och dessutom som jag förstod behöver att vara mer än en person vid installering.

Vad jag gjorde framtill näst senaste vintern var att gå till brunnen ofta oavsett om jag måste hämta vatten eller ej och har en ca två meter lång påle där som jag slår till och bryter is hinnan och på så vis håller jag också stigen till brunnen relativt snöfri men nu kommer jag inte ihåg exakt hur många minus grader det var vid olika tillfällen men jag har haft vid stugan lägst runt -20 nån gång.   

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-22 kl 12:15 »
Fatpumpen tror jag fryser sönder.

Gårdspumpen fungerar ju oftast som skogsvilde skriver, om du isolerar locket. Blir det ruskigt kallt kanske det inte räcker när vattenytan är så nära markytan. Du kan inte koppla på en slang på en sådan pump och pumpa vatten uppåt, för pumpen trycker inte.

En variant är att ha en dränkbar pump i brunnen, för den kan inte frysa, och endast låta slangen komma upp. Gör man den självdränerande så står det inte vatten i slangen som kan frysa. och det går att göra det snyggt med en sten, stubbe eller liknande som vattnet kommer igenom. Enklast är att ha en 12V-pump, för då kan man ha batteriet i huset så finns inget att stjäla. En sådan pump kan man förstås koppla slang till om man vill pumpa en bit.

Det går ju att dränka en fatpump och förlänga axeln upp genom brunnslocket om man gillar den mekaniska varianten.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-22 kl 15:12 »
De flesta gårdspumpar är självdränerande.
Dvs det finns ett hål i röret en blir ner där vattnet helt enkelt rinner ut när man slutar pumpa.

Inne, Jo du kan lägga ner rör på frostfritt djup och ha en sugande pump inne.
Det viktiga i det fallet är att ha en bra backventil i brunnen så att du har vatten stående i röret.
Kallställer du huset behöver du kunna dränera röret.

För att inte få ner frost i brunnen är det viktigt att isolera locket.

Jo jag förstår det där med frostfritt osv. Min fundering var om det blir för lång sträcka så det blir för mkt arbete med en handdriven pump.

Sen som jag försökte beskriva så blir min brunn full. Dvs det där dräneringshålet hamnar under vattenytan så det kommer vara vatten stående över hålet.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-22 kl 15:21 »
Fatpumpen tror jag fryser sönder.

Gårdspumpen fungerar ju oftast som skogsvilde skriver, om du isolerar locket. Blir det ruskigt kallt kanske det inte räcker när vattenytan är så nära markytan. Du kan inte koppla på en slang på en sådan pump och pumpa vatten uppåt, för pumpen trycker inte.

En variant är att ha en dränkbar pump i brunnen, för den kan inte frysa, och endast låta slangen komma upp. Gör man den självdränerande så står det inte vatten i slangen som kan frysa. och det går att göra det snyggt med en sten, stubbe eller liknande som vattnet kommer igenom. Enklast är att ha en 12V-pump, för då kan man ha batteriet i huset så finns inget att stjäla. En sådan pump kan man förstås koppla slang till om man vill pumpa en bit.

Det går ju att dränka en fatpump och förlänga axeln upp genom brunnslocket om man gillar den mekaniska varianten.

Misstänkte att en fatpump eller liknande skulle frysa sönder, de är väl självprimande. Så då står väl vätskan kvar i pumphuset? Att en manuell pump inte kan trycka förstår jag. Funderade på om det vore ide att lägga slang fram till huset och där ha en pump, men det blir ju drygt 30 meter. Kanske blir väl tungt att jobba med.

Ska jag ha pumpanordning låter det nästan bäst med en dränkbar historia och ett batteri som du säger. Eller så hinkar jag ur bara så slipper jag krångla med sånt.

Var lite inne på att bygga mig en raketspis med en slinga av kopparrör och en tunna över huvudhöjd, för att använda som dusch. Men då måste jag kunna pumpa upp vattnet till tunnan först på nått sätt.

Nä, enkelt var ju mitt tema så det blir nog hink och bygga ett utekök där jag kan ha min 30-liters kastrull på nån form av raketspis och bara "duscha" med skopa ur en hink. Funkar bra det också.
Färre prylar och måsten tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-22 kl 15:36 »
Det är inga problem att pumpa 30 meter med en handpump, men en gårdspump är öppen i topp så den går inte att trycka vatten med. Klaffpump eller länspump (membran) till båt går bra.

Jag har en dränkbar pump i en brunn och styr den med en fjärrkontroll, fungerar kanon även på vintern. Den är i och för sig på 230V, men det finns 12V också om man saknar den vanliga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-22 kl 15:46 »
Jo jag förstår det där med frostfritt osv. Min fundering var om det blir för lång sträcka så det blir för mkt arbete med en handdriven pump.

Sen som jag försökte beskriva så blir min brunn full. Dvs det där dräneringshålet hamnar under vattenytan så det kommer vara vatten stående över hålet.

Faktum är att det är en fördel att vattnet står i röret då det kommer i våg med resten av vattnet i brunnen.
Källvatten brukar hålla några grader över fryspunkt upp till 6-8 grade beroende på hur djupt det hämtas ifrån.
Det innebär att frysrisken  minskas ganska rejält om man har bra med isolering över brunnen.
Om man har ett vindskydd runt gårdspumpen så böir man av med vindens avkylande effekt. (Pumphus)

Avseende rickepump innomhus så behöver avståndet inte alls vara ett problem utan det som är det största problemet är stigningen och grovleken på förbindelsen. Det går liksom inte åt alls lika mycket kraft att dra något horisontalt som horisontalt om sträckan är den samma.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #8 skrivet: 18 mar-22 kl 11:16 »
Faktum är att det är en fördel att vattnet står i röret då det kommer i våg med resten av vattnet i brunnen.
Källvatten brukar hålla några grader över fryspunkt upp till 6-8 grade beroende på hur djupt det hämtas ifrån.
Det innebär att frysrisken  minskas ganska rejält om man har bra med isolering över brunnen.
Om man har ett vindskydd runt gårdspumpen så böir man av med vindens avkylande effekt. (Pumphus)

Avseende rickepump innomhus så behöver avståndet inte alls vara ett problem utan det som är det största problemet är stigningen och grovleken på förbindelsen. Det går liksom inte åt alls lika mycket kraft att dra något horisontalt som horisontalt om sträckan är den samma.

Är kanske inte till så mkt fördel om vattnet i brunnen fryser dock. Jag vet inte hur vattnet är om det är riktigt kallt. Bara att när det var några grader kallt under natten, men plus på dagarna, så frös ytan till lite. Misstänker att den fryser rejält om det är -10 dygnet runt.

Men brunnsringarna tittar upp i luften ca 1-2 dm, så det går väl att isolera lite runt och som du säger nån slags isolering ovanifrån. Men om jag inte är där och tar nått vatten på några veckor en kall vinter lär det frysa misstänker jag.
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken handpump till brunn som blir fylld vintertid?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-22 kl 11:47 »
Är kanske inte till så mkt fördel om vattnet i brunnen fryser dock. Jag vet inte hur vattnet är om det är riktigt kallt. Bara att när det var några grader kallt under natten, men plus på dagarna, så frös ytan till lite. Misstänker att den fryser rejält om det är -10 dygnet runt.

Men brunnsringarna tittar upp i luften ca 1-2 dm, så det går väl att isolera lite runt och som du säger nån slags isolering ovanifrån. Men om jag inte är där och tar nått vatten på några veckor en kall vinter lär det frysa misstänker jag.

Är det öppet så fryser det. Så är det bara, en damm eller sjö fryser direkt.

Men är det isolerat och tätt så fryser det inte förren efter en längre tid.
Fördelen med gårdspumpen är att även om det fryser i röret så har du stången som manövrerar pumpmekanismen om den fryser fast så är den av metall och metall har förmågan att leda värme förvånansvärt bra.
Om man då har i kokande vatten i röret så kommer det att värma upp stången så pass att den kommer att tina loss från isproppen och skapa utrymme som uppumpat plusgradigt kan passera och smälta isproppen.

En upperlig isolering är att skotta på snö om det finns. Den håller kylan borta ett ruskigt bra sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser