Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka fram kalkoner  (läst 1737 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Kläcka fram kalkoner
« skrivet: 28 maj-21 kl 10:29 »
Jag skall försöka kläcka fram kalkoner, men får vända dem för hand. Har ni tips och råd och vad jag måste tänka på när jag skall kläcka dessa ägg?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kläcka fram kalkoner
« Svar #1 skrivet: 28 maj-21 kl 13:44 »
Jag skall försöka kläcka fram kalkoner, men får vända dem för hand. Har ni tips och råd och vad jag måste tänka på när jag skall kläcka dessa ägg?

Det är som att kläcka hönskycklingar när det kommer till kläckmaskinen iallafall. Inga konstigheter där.

När de är kläckta är de inte lika stabbiga som kycklingar och enligt många mycket känsligare för drag och kyla. Av detta har jag inte märkt något alls. Har bara blivit av med en enda på tre kläck och sammanlagt 18 kläckta individer.

Det jag däremot märkt är att deras avsaknad av stabbighet och längre ben gör att de lättare ramlar omkull och gör de det så kommer de inte upp själva första veckan, de sprattlar och ropar på hjälp. Vi har alltid haft våra inne första två veckorna av just den anledningen och har räddat dem från utmattning många gånger. Den som dog är jag tämligen säker på ramlade och dog när den inte kom upp (vi hade dem i stallets varma foderkammare och hörde dem ju inte då.

Något annat de flesta rekommenderar är att föda upp kycklingar samtidigt eftersom de lär kalkonbarnen att äta och det är onekligen mycket lättare än att lära dem själv. Trots det kläckte jag senast fram utan hönskycklingar och det gick jättebra. Man får bara se till att hålla dem sällskap 3-5 ggr om dagen så de vågar sig ut från värmeplattan och äta. Ibland fick jag picka i maten med fingret.

Efter en vecka äter de helt själva och efter ca två veckor kommer de upp själva om de ramlar.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Kläcka fram kalkoner
« Svar #2 skrivet: 28 maj-21 kl 13:57 »
Tack Efwa.
Har du samma värme och fukt som till kycklingar?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kläcka fram kalkoner
« Svar #3 skrivet: 28 maj-21 kl 15:26 »
Tack Efwa.
Har du samma värme och fukt som till kycklingar?

Ja, ingen skillnad alls. Har fått bra kläckningsprocent på det.

Antingen kör jag torrkläck (ca 35-45 % fukt till lockdown) eller kör efter ett schema jag hittade här.

Vecka 1, 35 % ingen kylning
Vecka 2, 45 %, kylning
Vecka 3, 55 %, kylning
Vecka 4-5 (ankor, gäss och kalkoner) fortsatt 55 %, kylning till sista tre dagarna
Sista tre dagarna 75 % ingen kylning, ingen vändning.

Båda sätten fungerar ganska lika måste jag säga. Det enda jag gör skillnad på är vattenfåglar där några påstår att 90 graders-vändning inte räcker utan man måste göra 180 grader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser