Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund mat  (läst 1212 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Hund mat
« skrivet: 22 mar-21 kl 18:54 »
Har en newfoundland tik  6år gammal.
Jag kan få kotletter med ben  och lite annat kött med ben i  .
Jag undrar är det stor risk att ge hunden sådant kött pga benen ,bör man ta bort benen?.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hund mat
« Svar #1 skrivet: 22 mar-21 kl 19:09 »
Det här är ett "laddat ämne". Vissa ger sina hundar nästan vad som helst, medan andra är försiktiga och inte ger hunden några ben alls. Och båda sidor är stensäkra på sin sak.

Benen från gris skall väl eventuellt kunna flisa sig och sticka hunden i strupen eller magen, men det är ju om benen är långa nog. Om det är skivade kotletter är det nog inga problem alls. Men rått är att föredra eftersom proteinet delvis förstörs av tillagning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hund mat
« Svar #2 skrivet: 22 mar-21 kl 19:54 »
Vi brukar undvika ben som kan bli vassa. Hundar tål ju ben, och mår bra av det också, men en viss risk är det ju. Risken ökar om hunden är glupsk. Den ena av våra hundar är glupskare än den andra, och har råkat ut för repning av magsäcken (blodigt slem och kunde inte ens dricka vatten utan att spy upp det) när han åt ett hårt hjortbogblad. Lamm och smågrisars bogblad är en helt annan hårdhet på. Händer det igen vet vi att det inte är farligt, men då vi trodde han ätit plast så blev det dyrt...

Unga djur har inte så hårda ben. När jag slaktar en gammal tacka så får inte hundarna de benen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser