Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergivänlig hund?  (läst 6332 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #20 skrivet: 09 apr-21 kl 18:04 »
Labradoodle kostar väl 50-75.000kr nu? Men kanske är värt det om den verkligen är allergivänlig

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #21 skrivet: 10 apr-21 kl 10:23 »
Ursäkta en petimäter men labradoodle är inte en ras, det är en blandras. Svenska kennelklubben har den inte registrerad som ras även om labradoodle-gänget vill kalla den det. Det har blivit oerhört populärt med blandrashundar nu och det behöver i och för sig inte vara ett problem men vill man ha kvar rasegenskaper som vallning, jakt, sök etc. behöver man ha detta i åtanke. Tack och förlåt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #22 skrivet: 10 apr-21 kl 10:25 »
Labradoodle kostar väl 50-75.000kr nu? Men kanske är värt det om den verkligen är allergivänlig
Jo, och det är verkligen helt sjukt! Folk som inte är vana att ha hund betalar astronomiska belopp för en blandras. Detta är ingen sund utveckling.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #23 skrivet: 10 apr-21 kl 10:40 »
Antalet olyckliga hundar har nog ökat enormt.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #24 skrivet: 10 apr-21 kl 10:43 »
Grejen med Labradoodle är att de kan bli allt mellan en labrador och en pudel. Jag träffade till exempel på en som såg ut som en storvuxen labrador i kroppen, men hade en konstig, lång päls och dessutom päls i ansiktet så den såg ut som en schnauzer. Svart var den, och en riktig vilde. Därför skall man ha en så kallad "multi generation Labradoodle" för att egenskaperna skall ha stabiliserat sig lite. Och då börjar man närma sig en egen ras. Men jag fattar inte varför den skulle vara dyrare än en renrasig labbe eller pudel.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #25 skrivet: 15 apr-21 kl 22:11 »
Jo vitsen med raser är liksom rasbeskrivning, stambok och en rasklubb som håller ögonen på hälsan och stundom även mentaliteten. Både pudlar och labradorer har ju en rasbundna sjukdom, dels leder och dels har storpudlar sebacös adenti (SA) och Cushings syndrom. Jag känner till en labradudel med SA. Jag har inget emot blandningen, oftast trevliga hundar. Men jag skulle aldrig köpa av en uppfödare som inte har koll på avelsdjurens hälsa. Och jag är inte säker på att mentaliteten alltid är den bästa  eftersom det är lite för mycket pengar inblandade.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser