Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergivänlig hund?  (läst 6333 gånger)

Brolle

  • Inlägg: 5
    • Norrbotten
Allergivänlig hund?
« skrivet: 08 feb-21 kl 11:42 »
Hejsan allihopa!

Det är så att min kusin och hennes familj funderar på att skaffa en hund. Saken är den att hennes man är allergisk mot pälsdjur. Inte sjukligt allergisk, det funkar med de flesta hundar om han tar antihistaminer men det är inte en bra lösning i längden. Därför har hon frågat mig, som hon anser har hyfsad koll på hundar, ifall det finns vissa raser som kan tänkas vara bättre än andra. Jag har en Staffe och en Schäfer, båda hundarna fäller mycket hår och kan lukta ganska mycket hund emellanåt. Knappast bra egenskaper för en allergiker.

Känner att jag inte har så bra koll på just allergivänliga hundar, är det någon här som har några bra tips? :)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-21 kl 12:28 »
Det finns inga allergihundar, egentligen. Det är hundens hud (epitel) som man inte tål. Jag är själv mycket allergisk mot vissa raser, men har trots allt hund ändå. Jag kan t ex inte ha pudel, det går bara inte, då får jag astma. Men korthårig schäfer, korthårig sankt bernhard, stövare, labrador, schitzu, golden, tax och tollare tål jag. Det enda råd som jag kan ge, är att de kontaktar någon uppfödare av den ras som de är intresserade av, åka dit och träffa hundarna, då kan de ju märka om han inte skulle tåla den rasen.

Brolle

  • Inlägg: 5
    • Norrbotten
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-21 kl 13:12 »
Hej, tack för svar!

Intressant att du inte tål pudel. Jag googlade nämligen lite och hittade en lista med allergivänliga hundar (https://djursidan.se/hund/hund-guider-information/allergivanliga-hundraser/).
Tydligen kan Pudel vara enklare för vissa allergiker, men det är nog som du säger., det är väldigt individuellt...vilket iofs står i artikeln ovan också.

Jag får nog helt enkelt säga åt min kusin att testa, testa och testa hos olika uppfödare!

Möleman

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #3 skrivet: 08 feb-21 kl 14:28 »
Min fru är allergisk mot pälsdjur och vi har två hundar. En blandras, pudel och lagotto som är 13år, den har fungerat bra för min fru men hon kan märka av allergin om det går väldigt långt mellan den blir tvättad eller om hon hanterar den mycket, drar hår i öron tex. Den andra är en portugisisk vattenhund som är 1år, den fungerar också bra för henne hittils. Ingen av dessa fäller någon päls.
Det som hon gjorde innan vi skaffade den senaste var att passa på när man träffar någon ute som har en hund vars ras man är intresserad av, fråga om man får hälsa och köra näsan i pälsen...

lantistanten

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #4 skrivet: 08 feb-21 kl 16:00 »
Jag har en pumi, en jobbarkompis med väldigt allergisk dotter ( tar tom injektioner) tål honom. Pumi är en larmande ungersk vall o vakthund, men min skäller inte mycket, bara men vet o tränar det från början. Hundrasen är fantastisk, rolig, smart, kan stå o hoppa rakt upp nästan två meter mm

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #5 skrivet: 08 feb-21 kl 19:07 »
Jag har lätt allergi mot somliga hundar. Det förefaller mig som att det handlar mer om individen än om rasen, dock osäker. Jag reagerade, som ett lustigt exempel, rätt negativt på en https://sv.wikipedia.org/wiki/Xoloitzcuintle som var helt hårlös. De flesta hundar med dubbelpäls reagerar jag annars ordentligt på medan korthåriga hundar och hår-hundar (typ pudel) ofta går ganska bra.
Men som sagt, det verkar i hög grad hänga på individen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #6 skrivet: 08 feb-21 kl 19:17 »
Det är inte farligt att ta allergimedicin under lång tid. Speciellt inte de receptfria enklare

Däremot ska man vara beredd på att man kan utveckla mer allergi efterhand och då måste man flytta hunden/djuret. Eller flytta människan.

Att testa en helg eller en vecka säger inget hur det blir när hunden är i hela huset, soffan, sängarna osv. Hur är det efter tre månader? Som allergiker är det jobbigt att inte hitta någon plats som är fri. (jag är allergisk mot pälsdjur)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #7 skrivet: 08 feb-21 kl 19:48 »
Att testa en helg eller en vecka säger inget hur det blir när hunden är i hela huset, soffan, sängarna osv. Hur är det efter tre månader? Som allergiker är det jobbigt att inte hitta någon plats som är fri. (jag är allergisk mot pälsdjur)


Vår hund var förbjuden i sängen, vår katt är förbjuden i sovrummet. Det funkar, nästan helt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #8 skrivet: 08 feb-21 kl 20:26 »
Typ av hund är väl en bra början! Jag har också en pumi, de flesta tål dem, men det är ingen superenkel ras, om än skojig. Jag lånade ut min hund ett par gånger till en familj med allergi, nu ska de köpa en pumi
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-21 kl 11:52 »
Som sagt individuellt. Jag skulle nog inte föresiå pumi som första hund även om man råkar tåla dem. För som någon skrev de är inte superenkla direkt. Jag gillar (stor)pudlar och är därför inte opartisk, men  en fördel är att de är hyffsat enkla att tex bada, men de kräver antingen mycket pälsvård eller en bra trimmer, -jag kör ganska korthårigt. Har träffat många pudelägare som verkar ha valt rasen för att de tål den. Det sägs att hanhundar kan vara värre än tikar för allergiker.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-21 kl 18:21 »
Portugisisk vattenhund har jag också hört av en som har en sådan att de sällan triggar allergier.

Vi har vallhundar, och jag har ingen aning om man lätt blir allergisk mot dem, men de fäller drivor av hår...


Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-21 kl 20:13 »
Det är inte pälsen (håret) som man är allergisk mot, det är salvien, hudepitel mm. Förr trodde man att det nar pälsen, men det är inte så längre, man har kollat  detta och framkommit att det är andra faktorer.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-21 kl 20:33 »
Det är inte pälsen (håret) som man är allergisk mot, det är salvien, hudepitel mm. Förr trodde man att det nar pälsen, men det är inte så längre, man har kollat  detta och framkommit att det är andra faktorer.
Som sagt pudlar och portugiser är lätta att bada / schamponera
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #13 skrivet: 10 feb-21 kl 10:14 »
Ja, och det finns schampo som motverkar allergi.

Även om det inte är själva håret som man är allergisk emot, så följer saliv och hudepitel med.


Sedan hänger det på städning och skitighetsgrad. Jag har en grabb som är kattallergisk. Det slog till rejält när han var liten och vi hälsade på ett barnlöst par med tiotalet raskatter. De hade jättefint och rent inne, men tydligen så var allergenerna överallt.
Han har en kompis som är uppväxt på en mjölkgård med katter och två stora hundar som drar in skit från ladugårdsplan hela tiden. De har en centraldammsugare som går varm i den ständiga kampen. Där kunde grabben vistas, fastän det kliade lite i ögonen. Katternas allergener var det lilla och bands i hundhår, jord och koskit.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #14 skrivet: 10 feb-21 kl 12:08 »
Lena III  alla hundar är lätta att både bada och ducsha, men om du inte tål pudel, så hjälper det inte att bada hunden. Bäst är att träffa den ras som man är intresserad av, kanske fråga uppfödaren om man kan få låna en hund ett tag och se hur det går.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #15 skrivet: 10 feb-21 kl 23:53 »
Jag badar hellre en portugis än en afgan ;D Och hellre en liten pudel än en stor sankt bernhard.

Våra vallhundar gör sig bäst obadade. När ungarna badar dem så blir de fluffiga och inte så smutståliga.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #16 skrivet: 11 feb-21 kl 20:12 »
själv är bästa dräng jag hade lättare att bada min sankt bernhard än vad det var och bada tollaren ;D Sedan ska man ju inte bada hunden för ofta, för man tar bort det naturliga skyddet som finns i hundens hud.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #17 skrivet: 11 feb-21 kl 20:52 »
själv är bästa dräng jag hade lättare att bada min sankt bernhard än vad det var och bada tollaren ;D Sedan ska man ju inte bada hunden för ofta, för man tar bort det naturliga skyddet som finns i hundens hud.
Min syster har en Tollare och den älskar ju verkligen att bada. Fast ute i vattenpölar och diken då. Den svalkar sig ute på promenad genom att lägga sig med magen i vattenpölarna.

Möleman

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #18 skrivet: 12 feb-21 kl 09:24 »
Ja man ska ju inte bada en hund för ofta men för någon som är allergisk så kan bad med schamponering med jämna mellanrum hjälpa till. Är man medveten om att man då tar bort visst skydd hunden har, till exempel mot kyla ser jag inte det som något problem. Finns ett bra poddavsnitt med Fredrik Steen som handlar om hunden på vintern som tar upp detta, nog så aktuellt nu i kylan...  https://poddtoppen.se/podcast/1227774347/hundcoachen-fredrik-steen/hunden-i-vinter

Brolle

  • Inlägg: 5
    • Norrbotten
SV: Allergivänlig hund?
« Svar #19 skrivet: 09 apr-21 kl 16:13 »
Tack för alla svar, jag ställde frågan men glömde sedan bort att svara i tråden!
Det blev i alla fall så att min kusin skaffade en Labradoodle efter att ha läst på en hel del om rasen här:
https://labradoodle.nu/om-labradoodles/
https://djursidan.se/hund/fakta-om-labradoodle/
http://www.labradoodleklubben.se/om-labradoodle.html

Kenneln lät dem hälsa på så kusinens man fick "borra ner" ansiktet i pälsen och han kände inget då. De har nu fått hem sin valp och än så länge känner han inget. Får hoppas att det förblir så, annars får nog han (mannen dvs) se sig om efter ett nytt boende! haha


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser