Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Lappland Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng  (läst 4492 gånger)

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
Lappland Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« skrivet: 30 dec-20 kl 17:49 »
Hej!

I fem år har jag bott på en gård mitt i skogen utan grannar. De närmaste grannar finns en till två kilometer bort. Nu har jag fått familj med barn och allt. Jag har flyttat då behovet av bättre standard är påtaglig. Det är tråkigt att se gården öde pch jag vill gärna att där finns liv igen. Jag hyr därför ut för en liten peng på  förslagsvis 1000 kr i månaden.

På gården finns ett boningshus på två våningar med stort renoveringsbehov. Köket och två av rummen är fullt beboeliga, övriga rum har ingen uppvärmning. Det finns vedspis på under och övervåning samt ett rum med en kamin på övervåningen.
Övrigt finns en nybyggd verkstad, en bastu, en timmerkåta, ett timrat fähus, ett sommarfähus, en liten bod där jag förvarat hö, ett timrat kaninhus, ett timrat litet hönshus samt ett timrat vindskydd som har använts som utekök. Det finns även en nybyggd gäststuga, men den vill jag gärna hålla låst då jag har en del personliga saker där.

Jag har även två fäbodar en som ligger 3 km från gården och den andra 5 km där har jag slagit hö och periodvis haft djuren, om intresse finns kan man få tillgång till någon av dessa.

Det finns ingen el ansluten och vatten hämtras från en kallkälla. Ett par hundra meter från gården finns en fin fiskesjö  (där det finns massor med abbore och en och annan stor öring). Vid sjön finns en del naturliga sandstränder samt ett båthus med en roddbåt som man får använda.

Jag har en annan fastighet i byn två kilometer bort som är elansluten. Där får man gärna ladda upp telefoner och dylikt om man vill.

Jag har haft både bin, getter, höns, får och en häst på gården. Nu har jag bara höns och getter som jag flyttat. Om det är någon som vill hyra stället så kan man få låna eller köpa ett par getter och höns. Det går bra att låna dom endast på sommaren om man vill.

Just nu är vedförråden fyllda och den veden ingår om man fyller på till nästa vinter, Skogen får brukas fritt till att hugga ved, störar, slanor och annat man kan behöva . Man får gärna ta ner timmer utan kostnad för timmerbyggen men då vill jag godkänna planen.

Sammanfattningsvis, detta var mitt paradis och jag älskar stället men standarden på huset och bristen på el och rinnande vatten gjorde det svårt att bo där med barn och familj. För mig är det viktigt vem som hyr, jag vill att det är någon som vill odla och helst hålla djur men framförallt någon som vill leva enkelt, kanske någon som vill prova på att leva enkelt för ett tag. Här finns goda möjligheter till självhushåll, mitt odlingsland är stort över 1000 kvadrat med riktigt fin jord som jag har jordförbättrats varje år så att jorden blivit mörk och fin. Gårdens totala yta är 6 hektar med ca 3 hektar öppen mark och 3 hektar skog. Fåren hade jag lösa utan stängsel de stannade på gården och i skogen runt om, getterna tog sig dock till byn så dom behövde jag stängsla in. Jag hade nordiska bin och det fungerade bra jag har mycket biutrustning som jag kan låna ut om det är någon som vill syssla med det.

I nuläget är jag inte intreserad av att sälja gården men det kan ändra sig om jag finner folk som jag får stort förtroende för och som visar att de vill ta hand om gården.

Under ett par år skrev jag en blogg och la upp bilder på självhushållarlivet www.vestikulla.blogspot.se

I byn finns som sagt en annan fastighet som jag äger och som har el och sommarvatten med en stor lada där man kan få förvara hö om man vill. Jag vill även hyra ut det huset där, men den hyr jag ut för en högre summa på 2000 kr i månaden. Det är dock en mindre stuga på 24 kvadrat men där finns både kyl/frys spis och diskho och diskbänk. Dock är det torrdass som gäller.

Så drömmer du om självhushållarliv utan allt vad bekvämligheter heter så kan detta vara ett bra sätt att få prova på det livet.

Allt gott
Tomas

« Senast ändrad: 30 dec-20 kl 20:36 av Pohja »

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #1 skrivet: 30 dec-20 kl 18:42 »
Hej Tomas,

Det låter fantastiskt!

Var ligger gården?

Med vänliga hälsningar

Anders

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #2 skrivet: 30 dec-20 kl 18:48 »
hej den ligger mellan åsele och dorotea, 35 km från åsele och 40 km från dorotea

 

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #3 skrivet: 12 jan-21 kl 14:52 »
Hur är det med skolor?

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #4 skrivet: 12 jan-21 kl 14:53 »
hej den ligger mellan åsele och dorotea, 35 km från åsele och 40 km från dorotea
Hur är det med skolor?

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #5 skrivet: 12 jan-21 kl 17:11 »
Det finns skolor i åsele och det finns skolskjuts just inga barn i byn men skolskjutsen passerar när de hämtar upp barn i Lomsjö har jag sett

jbsdk

  • Inlägg: 1
    • Danmark
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #6 skrivet: 15 jan-21 kl 21:20 »
Hej. Jeg har med stor interesse læst din annonce. Er det stadig ledig?. Jeg er en dansk mand på 41 somre som søger nye udordringer.
Jeg har de sidste 6 mdr. boet midlertidig i en stuga i Dorotea kommune og vil meget gerne se stedet hvis det kan lade sig gøre. Jeg kan even være intereseret i at hyre fastigheden i byen.

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #7 skrivet: 10 feb-21 kl 07:11 »
Gården är nu uthyrd.

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #8 skrivet: 22 feb-21 kl 11:00 »
Samt en av fäbodarna.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #9 skrivet: 30 dec-21 kl 20:17 »
Jag antar att båda fäbodarna är uthyrda nu?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #10 skrivet: 04 jan-22 kl 06:53 »
De var uthyrda men nu är en av fäbodarna ledig igen men det krävs fortfarande en del renoveringsarbete.

Min plan är att fixa till den ordentligt nästa sommar i år har jag inte tid, men finns det någon som är duktig på att fixa så kan man få bo där utan hyra. 

Det som behöver fixas är en ny syllstock, nytt innertak och nytt golv uppsågat virke finna, sedan är det mycket fix med sommarladugården och så behövs det byggas ett dass men det tror jag att jag hinner i sommar.

Gården är som sagt uthyrda och det fungera bra med de hyresgästerna de har många djur, odlar och bygger.  Jag håller på att bygga ut en annan stuga, planen är att flytta hem igen om ett år.  Vi vill gärna ha fler folk omkring oss både jag och de som bor på min gård vi har liknande syn på saker och ting och inser nyttan och nöjet av att vara fler som samarbetar mot ett mer oberoende liv.

Jag har uppsågat material till en liten stuga på 3*4 m som jag snabbt kan få upp med en liten kamin om någon är inresserad.  Jag skulle behöva hjälp av någon i sommar med att bygga ut mitt hus i utbyte mot mat och husrum och att få flytta in i den lilla kojan om man hjälper till att slå upp den.

Clydesdale

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #11 skrivet: 15 jul-22 kl 18:18 »
Hej!
Synd att gården var uthyrd. Men undrar om du fortfarande behöver hjälp bygga upp kojan och renovering av huset? Vi har letat efter en grupp människor som förstår nyttan av att vara flera och att kunna samarbeta. Finns det en liten markbit där vi kunde bygga ett ett eget bo? Gräva ner och bygga största delen under jord då behöver man inte byggnadstillstånd. Vi har båda stor erfarenhet av renovering av hus, samt min man har byggt hus från grunden och är kunnig ,duktig på det mesta, tex laga bilar, komma med lösningar osv. Vi vill bli helt självförsörjande. Och tror det är en stor fördel med fler människor, alla har kunskaper inom olika områden. Min man är både född i Dorotea .
Vi har stor kunskap av vad som händer i Svea och världen..
Vi är inga ungdomar men arbetsföra och arbetsamma. Vana vid att sluta hårt även om vi nu inte har samma ork som när vi var yngre, men viljan finns och få finns inget som kan stoppa oss.
Vi har hyrt bondgård  och  haft hästar, kor,får, en get hundar och katter.  Vill du veta mer om oss? Så ring
Tel: 0790235272
Vänligen My

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #12 skrivet: 15 jul-22 kl 22:58 »
Hej, vi vill helt klart ha fler småbrukare hit. Det kan finnas möjlighet att bygga ännu ett hus på min gård men det krävs ju att man kommer bra överens med de som redan hyr där. Fäboden är dock ledig, var en kille som bodde där ett tag men kände sig ensam mitt i skogen.

Själv håller jag på att bygga ut min stuga.

Vi har ju tillgång till mycket mark att odla och slå hö på men för att gemenskapen ska växa så skulle det behövas mer hus.

Vore underbart om någon ville köpa en gård i närheten. Men som sagt för rätt personer så kan vi försöka hitta lösningar.

Ska se till att ringa vid lämpligt tillfälle

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #13 skrivet: 16 jul-22 kl 09:02 »
Finns det en liten markbit där vi kunde bygga ett ett eget bo? Gräva ner och bygga största delen under jord då behöver man inte byggnadstillstånd.

Jag antar att man ändå behöver "marklov" om man vill ha sitt bygge i fastighetsregistret vilket är grunden till det mesta..

För övrigt önskar jag bara att detta självhushållningsparadiset få växa mer och mer med härliga självhushållare från när och fjärran..     

Gummanogubben

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #14 skrivet: 10 apr-23 kl 21:28 »
Hejsan!
Har varit tyst från detta fantastiska ställe länge nu🤔
Har du någon uppdatering inför sommaren som kommer?
Vi är ett pensionärspar som ska ut och luffa med bil och husvagn..
Vi har en dröm om att bo precis så men vill satsa på 12-voltssystem, solpaneler m.m
Kan vi kanske besöka er i Maj?
Hör gärna av dig till oss på
persdal27@gmail.com eller ring på 0721642563
Mvh Gunilla Kultti

Pohja

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Mitt självhushållningsparadis uthyres för billig peng
« Svar #15 skrivet: 05 maj-23 kl 18:25 »
Det finna fortfarande liv i skogen mer än någonsin. Vi är tre vuxna och två små barn som lever och frodas här. Vi välkomnar gärna fler bosättare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 7 användare (2 dolda)
beekeepern, Radar, Luffsen, malle h, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser