Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till stor hund  (läst 2295 gånger)

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
Mat till stor hund
« skrivet: 16 jun-20 kl 10:30 »
Hej! Jag är helt ny här, verkar jättefint!
Jag ska adoptera en stor hund snart. Han är 4 år och kastrerad. Funderar mycket på maten! Jag vill att vi ska äta typ samma mat. Vi behöver båda gå ner i vikt och bygga muskler! Ägg, olja, kött, fisk, havregrynsgröt och lite grönt. Hur mycket och hur ofta är det bäst för en stor hund att äta?! Tips på hundgodis att göra själv skulle oxå vara kul!! Tacksam/Karin

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mat till stor hund
« Svar #1 skrivet: 16 jun-20 kl 11:27 »
Mina föräldrar stillade en schäfer med nästan uteslutande potatis och korvspad.
Så ni kan helt klart äta samma mat.
Hunden åt mer potatis än dom 2 tillsammans.

I grannbyn var det en gubbe som blev ombedd att mata ett par hundar hos grannen under nån semester vecka. Dom fick endast torrfoder/pellets. Han tyckte det var fel och gav dom potatis och rester från sin egen middag. Hundarna åt inte den nya maten på nån dag. Men då hungern kom så slank det ner. Ägarna lyckades aldrig få hundarna igen att äta torrfoder igen. Utan blev storkund på potatissäckar istället.

Hundgodis är torkad fisk. Spelar ingen roll vilken. I Hälsingland är Gädda vanligt att torka åt hundar.
Brax eller annan vitfisk funkar säkert lika bra.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Mat till stor hund
« Svar #2 skrivet: 16 jun-20 kl 13:08 »
Mina föräldrar stillade en schäfer med nästan uteslutande potatis och korvspad.
Så ni kan helt klart äta samma mat.
Hunden åt mer potatis än dom 2 tillsammans.

I grannbyn var det en gubbe som blev ombedd att mata ett par hundar hos grannen under nån semester vecka. Dom fick endast torrfoder/pellets. Han tyckte det var fel och gav dom potatis och rester från sin egen middag. Hundarna åt inte den nya maten på nån dag. Men då hungern kom så slank det ner. Ägarna lyckades aldrig få hundarna igen att äta torrfoder igen. Utan blev storkund på potatissäckar istället.

Hundgodis är torkad fisk. Spelar ingen roll vilken. I Hälsingland är Gädda vanligt att torka åt hundar.
Brax eller annan vitfisk funkar säkert lika bra.


Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Mat till stor hund
« Svar #3 skrivet: 16 jun-20 kl 13:10 »
Tack! Hade tänkt lite mer protein och så ist för kolhydrater. Är osäker på mängden ägg osv/ dag och hur många ggr per dag som är nyttigast. Och tillräcklig mängd fett och vitaminer! Tack för ditt svar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mat till stor hund
« Svar #4 skrivet: 16 jun-20 kl 17:52 »
Vi spar ben och lever som godis. För tillfället får de hälften torrfoder och hälften slaktrester, och det verkar fungera bra, men de gillar inte riktigt torrfodret. Funderar på att byta det till potatis eller korngröt och morötter.

Vi ger våra två gånger per dag. Visst, hundar är ju lite som vargar och kan äta en stor portion som de står sig på flera dagar, men de verkar inte fara illa av att få maten i lite mindre portioner.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Mat till stor hund
« Svar #5 skrivet: 16 jun-20 kl 21:42 »
Tack! Jag märker väl efter ett tag vad min vovve trivs med oxå. Vet du om det finns nån rekommendation när det gäller antal ägg?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mat till stor hund
« Svar #6 skrivet: 16 jun-20 kl 22:30 »
Du får prova dig fram och se vad din hund tycker är lagom och mår bra av. Det är väl med hundar precis som med människor, att kolesterolvärdet kan bli för högt om man äter alltför mycket ägg.
Min hund äter ägg om hon får, även om det inte är alltför gärna. Hon äter hellre ägg än torrfoder, men finns det något annat att välja på så går det ner först.
Potatis gillar hon, men hon föredrar potatisskal framför hela potatisar (skalen är ju på alla sätt nyttigare, om inte annat).  Ben ska man inte ge henne för mycket av, då blir hon lös i magen.  Och det är väl bekant att hårda ben som kan ge vassa flisor då de tuggas eller bryts sönder, INTE ska ges till hundar.
När det gäller matrester så ska man undvika att ge hunden alltför salt eller kryddstark mat. Som jag nämnde i en tidigare tråd ska man troligen vara noga med att passa sig för lök, även om det inte kan anses fullständigt bevisat att det även gäller tillagad lök.
Hundar brukar inte gilla tomatsmak, tomathaltiga matrester kan mycket väl tänkas bli ratade även om det är något som man tycker att hunden rimligtvis borde gilla i övrigt (t ex köttfärssås).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mat till stor hund
« Svar #7 skrivet: 17 jun-20 kl 01:03 »
Vi har hört av trovärdiga personer (inte dubbelkollat) att lök (rå), vindruvor, russin och råa ägg (verkar som att det är äggvitan) skall undvikas. Lever är bra men skall ges i mindre doser. När det gäller ben har vi resonerat så att unga djur har mjuka ben och det fixar hundarna. Vi hade otur med ett bogblad från en äldre hjort (hunden fixade det, men veterinären kostade en slant) så gamla tackor vi slaktar ut blir inte benen hundgodis av. Det har vi inte råd med... Finns ett vasst ben på kycklingklubbor som de heller inte får.

Våra hundar blir definitivt inte lösa i magen av ben, de skiter cement ;D

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Mat till stor hund
« Svar #8 skrivet: 17 jun-20 kl 07:51 »
Alla ben som kommer från djur som börjar på F, kan flisa sig.. ja, vi får prova oss fram! Tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mat till stor hund
« Svar #9 skrivet: 17 jun-20 kl 09:22 »
Intressant det här med tomater, våra hundar diskar men lämnar alltid ketchup om det finns på någon tallrik.

Jag undrar hur mycket sanning som finns i det där med F. Det blir vassa flisor från älg, hjort och vildsvin också. Och när det gäller Fågel så har jag sett att det säljs som BARF.

Tror att man får vara lite försiktig i början om hunden inte är van att äta ben, en del hundar äter fort och maten de får är ju ofta färdigtuggad.


Tur att Lamm börjar på L ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mat till stor hund
« Svar #10 skrivet: 17 jun-20 kl 10:08 »
Om det blir vassa flisor av ben beror ju också på hur de har behandlats. Ben som har kokats länge och nyligen (alltså inte hunnit torka fullständigt efter kokningen) är ofta rätt mjuka. Man kan prova att bryta av dem för att se om det blir några flisor.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Mat till stor hund
« Svar #11 skrivet: 18 jun-20 kl 12:38 »
Intressant det här med tomater, våra hundar diskar men lämnar alltid ketchup om det finns på någon tallrik.

Jag undrar hur mycket sanning som finns i det där med F. Det blir vassa flisor från älg, hjort och vildsvin också. Och när det gäller Fågel så har jag sett att det säljs som BARF.

Tror att man får vara lite försiktig i början om hunden inte är van att äta ben, en del hundar äter fort och maten de får är ju ofta färdigtuggad.


Tur att Lamm börjar på L ;D
Aaa

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Mat till stor hund
« Svar #12 skrivet: 18 jun-20 kl 12:39 »
Om det blir vassa flisor av ben beror ju också på hur de har behandlats. Ben som har kokats länge och nyligen (alltså inte hunnit torka fullständigt efter kokningen) är ofta rätt mjuka. Man kan prova att bryta av dem för att se om det blir några flisor.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mat till stor hund
« Svar #13 skrivet: 18 jun-20 kl 16:23 »
Standardt Produkter har ett brett vitamin och mineraltillskott för hundar som heter "Laga Mat" som man kan använda om man själv lagar hundens mat.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Mat till stor hund
« Svar #14 skrivet: 18 jun-20 kl 23:37 »
Tack! Har köpt spirulina, nypon och magnesium hittills, men ska kolla upp det!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mat till stor hund
« Svar #15 skrivet: 19 jun-20 kl 10:01 »
Det är skillnad på att hålla en hund vid liv eller att utfodra hunden med för den näringsriktig mat. Det är ganska stor skillnad på hundens och människans näringsbehov  och vilka näringsämnen i vår kost som hunden kan tillgodogöra sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser