Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund stressad av nya katter  (läst 2145 gånger)

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
Hund stressad av nya katter
« skrivet: 20 maj-19 kl 15:54 »
Jag har ett svårt beslut att ta... har hund sedan tidigare hon är 12 år. Skaffade två kattungar FI slutet på förra sommaren. Jag tyckte det gick förvånansvärt bra, visst katterna var lite dominanta och visade att de bestämde, och hunden gick undan. Upplever att hon blev stressad när katterna är runt om henne, såpass att hon tillslut inte vill vara med oss utan går upp till sovrummet och gömmer sig när katterna är inne. Katterna stryker sig gärna runt henne, då blir hon lite hispig. Hon skäller till när hon får nog, känns som hon är rastlös, vill ha mycket uppmärksamhet. Hon morrar när katterna är i närheten av hennes bädd annars gör hon inget ont mot katterna. Men jag är orolig att hon är stressad och orolig och inte mår bra med de nya vännerna. Hon är mon ögonsten- haft henne i 12 år. Katterna har jag haft i 10 månader. Överväger att omplacera katterna- gör jag rätt? Jobbigt beslut att ta, men vill att hunden ska må bra.
« Senast ändrad: 21 maj-19 kl 12:33 av mulen »

mommo

  • Inlägg: 36
SV: Hund stressad av nya katter
« Svar #1 skrivet: 21 maj-19 kl 07:43 »
Jag tycker du ska avvakta lite. Katterna kommer snart lugna ner sig nu när de börjar bli vuxna och då blir det lite lugnare för hunden.
Ett tips är att fösa bort katterna ifrån hunden när du ser att hunden tycker det är jobbigt , då fattar hunden att det är ok säga ifrån till katterna.
En gammal hund har ju all rätt att vara ifred ifrån unga kattvildar  :) .
Har själv en hund och två katter och hunden kan tröttna på katterna när de är på henne och vill gosa för mycket, antingen går hon därifrån eller så trycker hon ner dem med en tass så att de ligger still.

Men du känner din hund bäst och det är svårt att ge råd om en situation som jag inte vet allt om. Men förstår att du vill din hund det bästa.
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Hund stressad av nya katter
« Svar #2 skrivet: 21 maj-19 kl 12:32 »
Tack för ditt svar. Jag har avvaktat och försökt vänta ut och hoppats på bättre tider, men det blir inte bättre. Jag har också funderat om jag ska vänta till hösten.
Jag tycker ju så mycket om katterna. Men hunden var först och jag känner att hon har kanske blivit lite ifrånsatt min tid sen kattungarna kom. Känns inget bra, hunden är jätte snäll mot katterna men hon är lätt stressad och tycker det är jobbigt med katterna.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Hund stressad av nya katter
« Svar #3 skrivet: 21 maj-19 kl 14:03 »
Nu är det varmt ute och ligger inte missarna snällt och sover så ut med dom bara! Hunden är gammal och har rätt till lugn och ro.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Hund stressad av nya katter
« Svar #4 skrivet: 21 maj-19 kl 23:00 »
Nu är det varmt ute och ligger inte missarna snällt och sover så ut med dom bara! Hunden är gammal och har rätt till lugn och ro.

Jo dom är ute mycket och gamla hunden behöver lugn och ro. Även om hon är pigg för att vara gammal. Men ja, hur hade du gjort. Tänker jag fel att omplacera katterna? Jag känner att det är tungt beslut, samtidigt skullle kunna bli en lättnad. För att slippa känna oro för hunden och min oro stressar så klar upp henne också


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser