Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stor hundgård  (läst 2987 gånger)

Anton_twe

  • Inlägg: 2
    • -
stor hundgård
« skrivet: 02 aug-18 kl 22:47 »
Tjena!   

Jag har köpt ett hus i Småland med tillhörande 8 hektar skog.  Så nu är det dags att äntligen bygga en enorm hundgård, tänkte jag. 
Sen började jag titta på priserna och dom skenar ju iväg.   
Jag kommer kunna fixa stolparna själv, minus impregneringsmedlet då. 
Jag har en liten munsterländer som det är bra drag och spänst i, så stängslet kan inte vara för lågt. 
Har aldrig byggt nåt liknande förut, har spanat lite på hur kommunerna bygger deras hundrastgårdar.   

Hur skulle ni gå till väga om ni stängslade in 0.25, 0.5, 0.75 eller 1 hektar, från ett kostnadsperspektiv?
Jag har drömt om detta i några år nu så priset får väl bli vad det blir men jag betalar helst inte mer än vad jag nu behöver.   

Tack!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: stor hundgård
« Svar #1 skrivet: 02 aug-18 kl 22:54 »
Kolla efter begagnat viltstängsel, brukar ligga ute på Blocket då och då. Hur ser det ut med grannar och runtomkring? Det är inte ett alternativ att sätta på hunden en pejl? Hjälper iofs inte på halvåret de inte får vara lösa...

Antagligen lite långt bort men en fingervisning om pris,  4500M stängsel, 2m höjd, 1200 stängselstolpar https://www.blocket.se/vi/80205692.htm

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Anton_twe

  • Inlägg: 2
    • -
SV: stor hundgård
« Svar #2 skrivet: 02 aug-18 kl 23:02 »
Småvägar, smådjur och Smålänningar överallt!   Mycket jakt i hunden,  hade inte kunnat slappna av om han var lös. 
Viltstängsel har en förmåga att stå emot kraft, vilket gör att det borde vara dyrare än ömtåligare alternativ, tänker jag?
Just nu tittar jag på 150 cm högt fårstängsel där jag gräver ner sten under för att förhindra att han gräver sig ut.   
Tid har jag, och sten finns det gott om i Småland.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: stor hundgård
« Svar #3 skrivet: 03 aug-18 kl 00:33 »
Småvägar, smådjur och Smålänningar överallt!   Mycket jakt i hunden,  hade inte kunnat slappna av om han var lös. 
Viltstängsel har en förmåga att stå emot kraft, vilket gör att det borde vara dyrare än ömtåligare alternativ, tänker jag?
Just nu tittar jag på 150 cm högt fårstängsel där jag gräver ner sten under för att förhindra att han gräver sig ut.   
Tid har jag, och sten finns det gott om i Småland.
Tillräckligt högt fårstängsel är nog det mest ekonomiska alternativet när det gäller större ytor. Det kommer jag att sätta
Min jagar också, men han är ingen hoppare som tur är 150 lär funka finemang om han inte är en utbrytarkung.

Postat med Alternativ.nu´s app


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: stor hundgård
« Svar #4 skrivet: 03 aug-18 kl 08:17 »
Hej, du kan skaffa ett halsband med GPS, så att OM hen rymmer så kan du följa honom med GPS´n.
Nästa tanke är, en Munsterländer är väldigt mycket jakthund, så varför inte prägla hen på att få respekt för stängsel.
För flera år sedan hade vi får i vår lilla "park", där hade vi 1 m högt stängsel med en eltråd överst.
En dag lekte en hund inne i parken, fick spår på nån hare eller så och hoppar över men får sig en stöt av stängslet.
Ägaren blev faktiskt överlycklig för denna enda gång lärde hunden att respektera staket. Hemma hoppade den alltid över men aldrig efter denna händelse.
Du lär ju ha många frestelser för en jakthund, utanför.
Vissa hundar kan klättra över 1.70 högt stänge, de sätter klorna i maskorna och hivar sig över.
Bara en liten tanke.
Lycka till!

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: stor hundgård
« Svar #5 skrivet: 04 aug-18 kl 07:48 »
Tidigare i mitt liv hade vi Bordercollie. dom tog sig igenom fårnätet fortare än vinden.
jag skulle aldrig sätta fårnät i en hundgård.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: stor hundgård
« Svar #6 skrivet: 04 aug-18 kl 10:57 »
Ett vanligt fårstängsel har alldeles för stora nätmaskor för "en liten munsterländer som det är bra drag och spänst i" dessutom med mycket jaktintresse.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: stor hundgård
« Svar #7 skrivet: 04 aug-18 kl 11:03 »
Du känner ju din hund bäst, vad han kan tänkas ta sig för, i syfte att driva viltet. Högt fårstängsel med eltråd överst eller så klart viltstängsel om ekonomin tillåter är väl rimligt. Köp en garmin gps och komplettera med den till att börja med. Jag hade aldrig använt fårstängsel i en hundgård, men en stor inhägnad minskar intresset att ta sig ut för de flesta. Men med en jakthund, absolut el ovanför fårstängslet isf, om du väljer det alternativet.
Så hade jag tänkt iaf. Och grattis till nya stället. Så härligt även hunden kommer att ha det 

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 4 användare
Westerbergarn, xaelanar, Oskari, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser