Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på aktivitet så hunden får tänka? Corgi pembroke info som ras?  (läst 3144 gånger)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
Hej.

Jag har ingen brukshundsras eller särskillt aktiv hund kroppsligt, men han älskar tankekluriheter och att få komandon från mig bara det inte gäller apport etc. Där han måste springa mkt. Faktiskt verkar min hund så smart så samma sak gör honom bara uttråkad.

Finns det något bra man kan göra för att använda nosen och huvudet mer på hunden och inte kräver mkt motion?
tex gör jag mkt fodersök, hämta olika föremål på olika miljöer för godis går en kort stund, många trix och vardags komandon gör vi med, sen har jag någon aktivitetsleksak men funderar på att köpa fler, rulla en boll med godis i är en favorit för min hund.

Sen har jag blivit lite nyfiken på rasen corgi, om det är mkt hund i liten storlek eller om det funkar som sällskapshund som blir aktiverad i agillity, vallning eller annat? Igentligen vill jag inte ha en hund som fäller jätte mycket när jag trimmar min idag och flera i släkten är allergiska. Men har ändå smällt för corgins utseende och storlek, sen älskar jag vallhundar med mindre jakt och viljan att röra sig som min hund idag inte direkt har på det sättet.

Men sen undrar jag om corgin är extrem i energin, väldigt skällig, känslig, fäller extremt mer än några gånger år och är naffsiga?

Jag älskar igentligen vattenhundarnas och spaniels mjuka sätt och utseende med men de fäller ju ofta jätte mkt och är ofta runt 50cm höga när jag hellre söker 40cm hund som är lättare att ta med sig tycker jag. Den rasen jag tittat en del på som passar är mellan pudel eller mindre kungspudel men tycker de är lite tunna i kroppen, väldigt mkt att trimma och hört om både nerviga och stark jaktintresse i individer som jag inte vill ha.

Hoppas på att hitta en till livskamrat i en hundras.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Det finns olika varianter av "hundspel" på djuraffären som kan vara kluriga för hundar och som gör att dom måste tänka med huvudet. Sen kan du ju vid godissök göra det mer avancerat och lägga godis på olika höjder. Gömma godis i en ihopknycklad toarulle eller ask som hunden först måste bryta sig igenom är också ett tips. Spår är ju väldigt bra för hunden och dess huvud och nos. Då brukar dom ofta bli trötta efteråt. Tänk på att lägga korta och raka spår i början med mycket godis för att sedan avancera till längre, med svängar och mindre och mindre godis i ( om du väljer att du hunden ska söka efter personspår) belöning i slutet av spåret med mycket godis, lek eller kanske att hunden hittar en person som sitter gömd under gran eller dyl.
Godis invirad i en handuk, och få hunden att rulla upp handduken. Det är bara fantasin som sätter stopp för vad du kan göra med din hund. Jag bowlar tex med min hund. Köpt plast bowlingkäglor på en leksaksaffär. Och lärt henne att dutta med nosen på varje så att dom faller :)
Sen finns det en ny sport- nosework, heter den som också får hunden att jobba mycket med huvudet. Där hunden söker efter dofter som ex eucalyptus


Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
Det finns olika varianter av "hundspel" på djuraffären som kan vara kluriga för hundar och som gör att dom måste tänka med huvudet. Sen kan du ju vid godissök göra det mer avancerat och lägga godis på olika höjder. Gömma godis i en ihopknycklad toarulle eller ask som hunden först måste bryta sig igenom är också ett tips. Spår är ju väldigt bra för hunden och dess huvud och nos. Då brukar dom ofta bli trötta efteråt. Tänk på att lägga korta och raka spår i början med mycket godis för att sedan avancera till längre, med svängar och mindre och mindre godis i ( om du väljer att du hunden ska söka efter personspår) belöning i slutet av spåret med mycket godis, lek eller kanske att hunden hittar en person som sitter gömd under gran eller dyl.
Godis invirad i en handuk, och få hunden att rulla upp handduken. Det är bara fantasin som sätter stopp för vad du kan göra med din hund. Jag bowlar tex med min hund. Köpt plast bowlingkäglor på en leksaksaffär. Och lärt henne att dutta med nosen på varje så att dom faller :)
Sen finns det en ny sport- nosework, heter den som också får hunden att jobba mycket med huvudet. Där hunden söker efter dofter som ex eucalyptus


Tack för svar. Ska kolla upp nosework och om jag kan komma på fler godislekar där det krävs en del tankeverksamhet från hunden. :) Synd att det är svårt att hitta info om just Corgi pembroke rasen men får kolla hos uppfödare annars.

Inte hittat en ras som jag tycker har allt för mig än men letar vidare.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Att lära hunden spåra gör dom även trötta i huvudet. Antingen godis-spår/ personspår eller viltspår.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser