Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kam det vara så stor skillnad på veterinär och veterinär?  (läst 2719 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Vem ska man tro på? Har en katt som har en avhuggen tand, en böld runt i tandköttet. En veterinär på större klinik ansåg för två år sedan att tanden borde tas bort, men att hon var för gammal att söva Och att jag skulle fundera på att istället låta hon somna in.
Då jag hört bra om en veterinär som driver egen klinik i en by utanför stan åkte jag dit. Hon är även lite flygande veterinär på stordjur.
Denna veterinär tittade på tanden, skrapade på tanden, petade med ett vassare verktyg för att se hur katten reagera och konstaterade att katten inte hade ont eller besvär av tanden utan tyckte absolut inte att avlivning var något alternativ på en pigg gammal katt.
Veterinär ett kollade på katten i 15 min å sa att operation kostar ca 5-8000 kr om jag ville chansa.
Veterinär 2 var jag hos nästan 1 timme.
Jag valde veterinär 2.
Hur kan dom vara så olika?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Veterinärer är människor de också, som tänker och resonerar på olika (kanske mer eller mindre kundvänligt) sätt. De är inte lika stelbenta som mekaniska speldosor.
För övrigt är det ingen större skillnad mellan veterinärer, läkare och vilka hantverkarkategorier som helst i det avseendet.

kurt

  • Inlägg: 3488
Nu är det ju lite oklart hur lång tid det var mellan dessa två diagnoser? Men har inte katten undersökts samma dag, så kan ju mycket ha hänt som ger orsak till en annan diagnos

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
En vecka emellan å återbesök sedan regelbundet hos veterinär 2. Katten lever fortfarande. Två år sedan besök hos vet. 1

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
Jag har hund kennel så är van med att hatta fram och tillbaks till vetrineren.  Jag har provat de flesta inom ett 40 km omkrets med några undantagsfall vid stora operation eller akut fall (ett kejsarsnitt).  Jag kan glatt saga vårt lokal (påkostad djur sjukhus) totalt suger.  De tåg 500:- att konstantera det jag sa till de.  Vetrinerare kom inne och ut och jag fick förklara om och om.  Det sluta med ett remiss till ett djur sjukhus som kunde någonting.  Själv har jag två vetriner som är väldigt skickligt,  båda har små kliniker i sitt hem/ett mindre lokal.  Egen erfarenhet är med de enskilda vetrineren så är de mycket mer ansvarig för patienten,  tar tid att listna på symptom och jobbar med det.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Jag har hund kennel så är van med att hatta fram och tillbaks till vetrineren.  Jag har provat de flesta inom ett 40 km omkrets med några undantagsfall vid stora operation eller akut fall (ett kejsarsnitt).  Jag kan glatt saga vårt lokal (påkostad djur sjukhus) totalt suger.  De tåg 500:- att konstantera det jag sa till de.  Vetrinerare kom inne och ut och jag fick förklara om och om.  Det sluta med ett remiss till ett djur sjukhus som kunde någonting.  Själv har jag två vetriner som är väldigt skickligt,  båda har små kliniker i sitt hem/ett mindre lokal.  Egen erfarenhet är med de enskilda vetrineren så är de mycket mer ansvarig för patienten,  tar tid att listna på symptom och jobbar med det.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Det är så jag upplever också att de som driver mindre eller egna kliniker tar mer tid för patienterna och blir mer personligt engagerade i djuret. Sen är det bra att de stora djursjukhusen finns för mer avancerade operationer och ingrepp.


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 2 användare
Storlyckans Anna, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser