Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passgång!  (läst 4470 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Passgång!
« skrivet: 06 jul-15 kl 21:20 »
Har en storpudel som går passgång, det har hon gjort sedan hon var valp.
Nu sedan jag flyttat in till en stad (efter att ha bott på landet) ser jag hundar överallt och alla jag tittat på medvetet är passgångare!
Undrar om hundar överlag är passgångare nu, så att passgång som var ovanligt innan har blivit tvärsom... att "gå normalt" har blivit onormalt?
Och varför?
Vore intressant att höra!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Passgång!
« Svar #1 skrivet: 28 sep-15 kl 13:30 »
oftast passgår de för att det är energibesparande. Det var förklaringen jag fick när jag undrade varför en av mina hundar gjorde det :)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Passgång!
« Svar #2 skrivet: 28 sep-15 kl 14:21 »
Hej!
Jag har aldrig tänkt på det, men om någon går passgång märker man ju det ; dessutom trodde jag att det bara var kameler som har detta gångsätt! Någon annan djurart har jag inte sett gå på detta viset! Men berätta gärna om det finns flera djurarter som går passgång!
 

Hälsningar !

G S
« Senast ändrad: 28 sep-15 kl 15:33 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Passgång!
« Svar #3 skrivet: 28 sep-15 kl 14:26 »
Drick träsprit!

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Passgång!
« Svar #4 skrivet: 28 sep-15 kl 16:23 »
långbenta hundar går väl ofta passgång när de går i koppel för att det är bekvämare när de har ett drivankare som inte hinner med om de travar i andra änden av kopplet. Sen är det nog inte så ovanligt att hundar har ont i rygg och nacke och kanske passar för att avlasta också.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Passgång!
« Svar #5 skrivet: 28 sep-15 kl 19:19 »
Men berätta gärna om det finns flera djurarter som går passgång!
 

Många islandshästar
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Passgång!
« Svar #6 skrivet: 13 dec-15 kl 14:54 »
Hej!

Hundar brukar inte passa i trav, våran jycke gör det i skritt men inte i trav- hur gör din??

MVH/ Bo

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Passgång! = Här med.
« Svar #7 skrivet: 27 jan-17 kl 00:54 »
 Hej.

Innan jag fick min efterlängtade första hund som tonåring så läste jag verkligen allt om hundar. Alla böcker jag hittade, nätet och såg på tv.

Just med Passgång läste jag att det skulle tränas eller var ovanligt att hundar gjorde naturligt.

Men oj så våran lille hund har gått Passgång!
Nu är han inget energiknippe direkt utan rätt lat och när han är liten kan han kanske vilja spara krafterna en längre promenad men ändå.

Han har haft Passgång i både långsam gång och snabbare än trav med något lätt galopp språng i. En period han var överviktig så var Passgången oftare och tydligare i olika hastigheter.

Idag är trav och galopp starkast men när vi går kan Passgången komma en kort tid, men han är bättre tränad nu så helst vill jag inte se mycket Passgång igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser