Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om hundras  (läst 3906 gånger)

Fru Kall

  • Inlägg: 80
    • Uppland
Tips om hundras
« skrivet: 28 aug-14 kl 11:49 »
Hej. Jag går i tankarna om att skaffa en hund. Jag har sammanlagt haft tre hundar tidigare. Nu är det så att de typer av hundar jag gillar är så stora och jag undrar om det finns någon hund i mellan storlek som jag har missat med samma egenskaper som dessa: Broholmer, Leonberger, Landseer. Dessa är mina favorit raser men de är sååååå stora! :'( Den ska vara en gårdshund i mellan storlek. Snäll, lite vakt och ingen jakt. Några idéer?  :D

Fru Kall

  • Inlägg: 80
    • Uppland
SV: Tips om hundras
« Svar #1 skrivet: 18 sep-14 kl 12:22 »
Här fick man inte mycket hjälp...  :P Hur som helst så får det bli Briard. Det var mina första hundar. Lite stora men det får gå ändå.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tips om hundras
« Svar #2 skrivet: 18 sep-14 kl 12:52 »
Det är nog så att det inte precis finns någon sådan ras.

Det finns ju raser som är snälla och inte jagar och som är mindre,  men de är i regel betydligt livligare och mer aktiva än de där stora.
Fast det gjorde visst inte så mycket för din del,  eftersom du valde en briard,  vad jag har  sett , en livlig ras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fru Kall

  • Inlägg: 80
    • Uppland
SV: Tips om hundras
« Svar #3 skrivet: 18 sep-14 kl 18:53 »
Hihi, den är ganska livlig ja. Men den är lugn inomhus. I alla fall dom som jag känner till, inklusive mina två egna jag hade. Jag vill ju ha en hund som är lugn inne. Men att den är aktiv ute gör inget. Då blir det bara kul att träna.  :) Den är som sagt lite stor och min man ville från början inte alls ha den storleken. Han var mer ute efter Shapendoe storlek typ. Men jag lyckades övertala honom.  ;) Det blir nog bra det här. Jag ville ha lite vakt, lite vall och ingen jakt. Vall är i regel lite livliga.  :) Alltså ingen sällskapshund bara. Men det rätt nu när beslutet väl är taken och mannen har sagt OK till storleken. Tack för att du svarade på min tråd. Det glädjer mig.  :)

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tips om hundras
« Svar #4 skrivet: 18 sep-14 kl 19:22 »
Här fick man inte mycket hjälp...  :P Hur som helst så får det bli Briard. Det var mina första hundar. Lite stora men det får gå ändå.
Sorry :-\. Men som Sonja skriver var frågan lite svår, tyckte jag också. Jag skaffade Pyrenéiska mastiffer - snälla, lite vakt och ingen jakt men ... stoora. Har också en Staffordshire bullterrier som ju är liten och snäll och utan jakt men hur hon vaktar undrar jag ... och så fryser hon lätt om vintern.

Och nu har du ju ändå bestämt dig  ;).

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: Tips om hundras
« Svar #5 skrivet: 24 nov-14 kl 18:41 »
Stabyhound och wetterhoun, gamla frisiska raser. Stabyhoun har det kommit några till Sverige. Wetterhoun är väldigt ovanlig här men de verkar coola tycker jag. Tror att storleken på wetterhound är som golden, eller aningen mindre (tik 55, hane 59), men med lite annan form. När jag har läst om dem och sett videor på tuben får jag intrycket att de har liknande temperament som de där riktigt stora vovvarna som du nämner. Men de finns i en något behändigare kropp och de liknar dem lite till utseende också, trots lockarna.  Googla.
« Senast ändrad: 24 nov-14 kl 19:08 av Upptåget »
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: Tips om hundras
« Svar #6 skrivet: 24 nov-14 kl 18:51 »
Jaha jag missade att du ville ha dem till vallning också. Det funkar kanske inte så bra.

Men spännande lite okända hundar verkar det vara och väldigt gamla raser. Så mitt inlägg kanske inspirerar någon annan. Det här är ju vattenapportörer och allroundgårdshundar. Tydligen är de bra vakthundar.

Så här står det på kennelklubbens sida:
"Wetterhoun ska vara en stillsam ras med envist kynne. Den är reserverad mot främlingar och ansedd som en idealisk vakthund."
 
Jag är själv intresserad, men bor i för liten lägenhet. Jag håller nog fast vid shiborna.
« Senast ändrad: 24 nov-14 kl 19:12 av Upptåget »
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Dreamyn

  • Inlägg: 46
    • Uppland
SV: Tips om hundras
« Svar #7 skrivet: 12 mar-15 kl 14:32 »
Stabyhound och wetterhoun, gamla frisiska raser. Stabyhoun har det kommit några till Sverige. Wetterhoun är väldigt ovanlig här men de verkar coola tycker jag. Tror att storleken på wetterhound är som golden, eller aningen mindre (tik 55, hane 59), men med lite annan form. När jag har läst om dem och sett videor på tuben får jag intrycket att de har liknande temperament som de där riktigt stora vovvarna som du nämner. Men de finns i en något behändigare kropp och de liknar dem lite till utseende också, trots lockarna.  Googla.

Stabyen är ju en fågelhund, så de har myyycket jakt :P
Men fantastiskt trevliga hundar :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser