Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träna hund för vildsvin?  (läst 6126 gånger)

Halte

  • Gäst
Träna hund för vildsvin?
« skrivet: 27 mar-14 kl 08:26 »
Kommer förhoppningsvis under sommaren att få ynnesten att köpa en Bluetick Coonhound som jag främst ska försöka ha som vildsvinshund och/eller älghund. De är ställande hundar.

Funderar lite på hur jag ska göra för att jaga in den på vildsvin på bästa sätt.. Den kommer att komma som valp till oss i så fall.

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-14 kl 14:53 »
Vi har förmånen att ha nära till ett hägn för just test av hund på vildsvin. Börja i vildsvinshägn när din hund är tillräckligt gammal, annars vanlig träning, som med alla valpar. Gissar att du haft hund förr, jakthund? Ett bra lästips för nyblivna som såväl erfarna hundägare är en nyskriven bok av Peter Ekeström "Jakthundskolan", rekommenderas även till nyblivna hundägare som inte tänkt använda hunden till jakt.

Vi har testat våra båda hundar i olika hägn, gamlingen visste vi redan att hon skulle fungera bra på gris. Minstingen var rädd första gången (hon behöver mycket stöd), men andra gången så fattade hon galoppen och skötte sig fint. Vi ska ta med henne till hägnet en tredje gång nu när det har gått några månader. En kompis till oss testade sin hund på atrapp, han gick fram till atrappen och pinkade på den - behöver jag säga att testledaren tyckte att hunden INTE var lämplig till vildsvinsjakt :o
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Halte

  • Gäst
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-14 kl 15:05 »
Ok. Tror det finns övningshägn inte allt för långt bort. Tyvärr blev det bara en tik i den kullen vi hade tingat en valp ifrån och den skulle uppfödaren spara, så någon Bluetick blev det tyvärr inte.

Någon som har några bra förslag på en STÄLLANDE vildsvinshund som dessutom ska fungera bra som familjehund (med mindre barn)?
Vi har väldigt stor hundvana sedan innan så den biten är inga problem.

En blandras känns ju lockande när man pratar med folk men det blir ju gärna ännu mer av ett lotteri om den sedan funkar till jakt/i familjen.

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #3 skrivet: 07 aug-14 kl 12:54 »
Min man tillade också att det är bra att börja tidigt med ex klöv lr pälsbit från just vildsvin, så valpen lär känna lukten av vildsvin. Inga tips på ställande hundar, vi har stöt - springer och Wachtel.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Klingahund

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-14 kl 16:08 »
De som jagar vildsvin (och älg) här har gråhund och då är de också familjemedlemmar.

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-14 kl 12:46 »
Laikor ligger nära mitt hjärta. Finns olika raser som jagar olika långt, den rysk-europeiska är både vacker o trevlig MEN var noga o kolla upp hälsan på dem! Har tagit bort en lovande hund pga epilepsi, fast sjukdomar finns i alla raser o oseriösa uppfödare lika så.

Ge hunden tid i skogen o passa er för oseriösa hägn.

Vår wachtelhane ställer gris medan w-tiken helst jagar dem.

<3 Även rosen har taggar <3

Halte

  • Gäst
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #6 skrivet: 15 aug-14 kl 13:38 »
Laikor ligger nära mitt hjärta. Finns olika raser som jagar olika långt, den rysk-europeiska är både vacker o trevlig MEN var noga o kolla upp hälsan på dem! Har tagit bort en lovande hund pga epilepsi, fast sjukdomar finns i alla raser o oseriösa uppfödare lika så.

Ge hunden tid i skogen o passa er för oseriösa hägn.

Vår wachtelhane ställer gris medan w-tiken helst jagar dem.
Jo en laika har vi varit inne på, eller en laika-korsning. Hur är de som familjehundar generellt?

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #7 skrivet: 15 aug-14 kl 19:27 »
Laikor är ofta bra familjehundar, hänger med på det mesta o drar gärna pulkan på vinterturen. Kräver aktivering av både kropp o knopp även utanför jakt så fungerar de fint för det mesta
Det är smarta hundar som med en god grunduppfostran gör som man lärt dom, på gott o ont ;)
<3 Även rosen har taggar <3

Kjellsomgubben

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Träna hund för vildsvin?
« Svar #8 skrivet: 27 jul-15 kl 22:59 »
Har varit med och jagat vildsvin med en laika, de är toppenhundar. Sitter gärna i örat på grisen så man får hålla kornet så man inte träffar hunden, den var inte helt villig att släppa grisen. Fina hundar, även finsk spets och jämthund är bra till grisjakt har jag hört.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser