Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gårdshund vakthund sökes  (läst 14544 gånger)

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
gårdshund vakthund sökes
« skrivet: 06 feb-14 kl 19:41 »
Vi funderar om att skaffa en vakthund för gården. Det borde vara en mellanstor hund som är snäll till allt som har päls eller fjäder, rymmer inte i skogen och får gärna göra mycket väsen och skrämma bort folk som vi inte vill ha, samtidigt borde den helst inte äta upp brevbäraren. Enligt rasbeskrivning är en tyskspets/ Mittelspitz precis det som passar oss, men det går även med något annat. Uppfödare som annonserar t.ex. i blocket skriver tyvärr bara att deras hundar passar för agility och utställning. Jag letar efter en hund som födds på en gård och som är redan van med får, katter osv. Finns där någon hunduppfödare med gård??? Är hunden redan van med får och annat kan den gärna vara full vuxen.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #1 skrivet: 06 feb-14 kl 20:22 »
Hunden blir ju vad NI gör den till. Ni får ju hem den vid 8 veckors åldern och då kan ni börja träna den direkt - har ni snälla får låt hunden hälsa på dem och så vidare. Det spelar ingen roll vart hunden är född, det är ändå nya hemmet som ska se till att hunden är trygg under uppväxten och själva träna hunden till att vara lydig.

Att uppfödare skriver att deras hundar är till för utställning och agility spelar ingen roll, kontakta dem och berätta vad du vill ha din hund till så finns det säkert någon som har en valp åt dig. Alla valpar är inte lovande utställningsstjärnor, och de flesta uppfödarna tycker det viktigaste är att valpen får ett bra och aktivt liv.

Jag vet inte om det finns Mittelspitz-kennlar med "bondgårdsdjur"?

Har ni kollat med Cefeus kennel?

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #2 skrivet: 06 feb-14 kl 21:26 »
Visst är det vi som bestämma det, men om man vet att föräldrarna var snäll till husdjur och jagade inte mycket så är det en fördel. Jag bryr mig inte om att de van priser på utställning. Frisk måste de vara, stannar på gården och vakta.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #3 skrivet: 06 feb-14 kl 21:58 »
Jag kan bara rekommendera det jag har erfarenhet av, kuvasz! Stämmer dock inte in i dina önskemål om mellanstor, för han är jättestor;)
Han äter inte upp de brevbärare han känner ::), och har aldrig rört ett djur. Underbar familjehund, men som knappt vill komma in om kvällen för han trivs bäst ute där han kan ha koll.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #4 skrivet: 07 feb-14 kl 03:13 »
Kan bara säga du får den hund du efter det   arbete du läger ner på  hunden  för tro inte något är gratis.

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #5 skrivet: 07 feb-14 kl 03:14 »
Jag kan bara rekommendera det jag har erfarenhet av, kuvasz! Stämmer dock inte in i dina önskemål om mellanstor, för han är jättestor;)
Han äter inte upp de brevbärare han känner ::), och har aldrig rört ett djur. Underbar familjehund, men som knappt vill komma in om kvällen för han trivs bäst ute där han kan ha koll.
Kul det är en trevlig udda ras . Men ingen fösta hundenligt mig .

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #6 skrivet: 07 feb-14 kl 07:45 »
Kan bara säga du får den hund du efter det   arbete du läger ner på  hunden  för tro inte något är gratis.
Men man får aldrig glömma vad raserna är avlade för, vad de har för egenskaper. Så att söka en hund som ursprungligen kommer från en gårdsmiljö är mycket bra tänkt!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #7 skrivet: 07 feb-14 kl 08:14 »
Jag vill inte dra ner stämmningen men att köpa en hund som kommer från folk som pysslar med utställning det bara svider extra i plånboken.

Men ska man ställa ut eller tävla så är man ju nästan tvungen att köpa renrasigt pga den svårt rassitiska kennelklubben.

Vill man bara ha en glad coh snäll hund som håller sig frisk så passar ju en blandras perfekt. Har själv en blandning mellan vorstehr och rottweiler, hon går gärna runt huset och håller koll. Inte så stor och skräckinjagande men när hon tar några löpsteg med rejäla skall då stannar folk på rätt sida grinden.

Men det främsta faktorn är ju hur mycket tid du lägger på uppfostran, du kan ju få en liten nakenhund till att vakta huset..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #8 skrivet: 07 feb-14 kl 08:27 »
Och hur många hälsoprogram deltar blandrasernas uppfödare i?  Hur många rasklubbar har dom som ställer krav på röntgen, ögonlysning mm mm?

En blandras blir inte per automatik friskare bara för att den är en blandras.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #9 skrivet: 07 feb-14 kl 08:44 »
Nä en del undersökningar ingår om man vill vara en del av den fina rasbiologin. Men det är väl ganska många rasrena hundar som har problem dom också men man kan ju välja att titta på dom raser som inte är så hårt avlade.
Jag menar bara att om man inte har jävligt bra anledning att verkligen välja en renrasig hund av yttersta kvalité i generna och är beredd att satsa dom pengarna det kostar, då kan man hitta bra alternativ på blandrasmarknaden.

Tyvärr är det inte hundarna som borde röntgas, kastreras eller ögonlysas, det är ägarna.

Men nu var det en lämplig hund som gårdshund som skulle diskuteras.
Det är aldrig för sent att ge upp.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #10 skrivet: 07 feb-14 kl 09:10 »
Vi funderar om att skaffa en vakthund för gården. Det borde vara en mellanstor hund som är snäll till allt som har päls eller fjäder, rymmer inte i skogen och får gärna göra mycket väsen och skrämma bort folk som vi inte vill ha, samtidigt borde den helst inte äta upp brevbäraren. Enligt rasbeskrivning är en tyskspets/ Mittelspitz precis det som passar oss, men det går även med något annat. Uppfödare som annonserar t.ex. i blocket skriver tyvärr bara att deras hundar passar för agility och utställning. Jag letar efter en hund som födds på en gård och som är redan van med får, katter osv. Finns där någon hunduppfödare med gård??? Är hunden redan van med får och annat kan den gärna vara full vuxen.
För att en hund ska agera som du beskriver dvs skrämma bort ovälkomna men inte alla som kommer så måste den fostras och växa upp på platsen, att skaffa en fullvuxen hund och begära detta är nästan dömt att misslyckas. Samma när det gäller vana vid andra djur, en ny och vuxen hund känner ju inte dina djur och även om tex katter och får är likartade i sitt agerande så är de ju inte desamma som hunden växt upp med.
När det gäller rymningsbenägenhet så är det oftast mindre problem med en tik eller en kastrat, du kan inte, det är iaf oerhört svårt, fostra bort rena intinkter (fortplantning) speciellt om hunden ska vara ute mesta tiden.
Tror att jag hade valt en allroundhund med mycket vallegenskaper i generna tex schäfer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #11 skrivet: 07 feb-14 kl 15:02 »
Men man får aldrig glömma vad raserna är avlade för, vad de har för egenskaper. Så att söka en hund som ursprungligen kommer från en gårdsmiljö är mycket bra tänkt!
Ja förstår inte ens va du menar . Det spelar ingen roll vilken hundras du har utan träning blir det  ingen bra hund till det du vill ha hunden till  sen kan man säga va man vill om dom olika raserna .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #12 skrivet: 07 feb-14 kl 15:47 »
Ja förstår inte ens va du menar . Det spelar ingen roll vilken hundras du har utan träning blir det  ingen bra hund till det du vill ha hunden till  sen kan man säga va man vill om dom olika raserna .
Om man utgår från en ras som är avlad för att vara gårdshund är det ju betydligt lättare att få det man önskar...
Jag skulle tex inte välja en Border collie till att strosa runt bland djuren och bara vakta med eget ansvar.
Det skulle förmodligen sluta med att han höll alla djuren i ett hörn som den ordningspolis han är ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #13 skrivet: 07 feb-14 kl 15:57 »
Om man utgår från en ras som är avlad för att vara gårdshund är det ju betydligt lättare att få det man önskar...
Jag skulle tex inte välja en Border collie till att strosa runt bland djuren och bara vakta med eget ansvar.
Det skulle förmodligen sluta med att han höll alla djuren i ett hörn som den ordningspolis han är ;)
Mvh
Charlotte
Nä det får ja ju hålla med om att man knappt skaffar sig . Blir ju lite svårt att få den att vakta på ett vettigt sätt . Men det var inte det ja syfta  så ras problematiken kaske blev lite fel där. Men  utan träning  oavsett vilken vakthund typ du väljer så måste du träna för att den ska fungera väl .

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #14 skrivet: 07 feb-14 kl 15:57 »
Lite stor kanske men Leonberger uppfyller ju rätt många av de däringa kriterierna. Har en själv enda nackdelen är alla hår och att den gärna jagar höns och katter som springer fast det kan ha gått över vid två års ålder. Lämnar helst inte tomten är snäll mot alla den känner och ger signaler som gör att okända håller sig på avstånd. Jaktinstinkt = 0 har gått med hunden lös och hon gör inga ansatser att förfölja undflyende harar, fasaner eller rådjur.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #15 skrivet: 07 feb-14 kl 16:00 »
Om man utgår från en ras som är avlad för att vara gårdshund är det ju betydligt lättare att få det man önskar...
Jag skulle tex inte välja en Border collie till att strosa runt bland djuren och bara vakta med eget ansvar.
Det skulle förmodligen sluta med att han höll alla djuren i ett hörn som den ordningspolis han är ;)
Mvh
Charlotte
Håller med. Aveln och genetiken spelar roll för vilken typ av aktiviteter man vill ha sin hund till. Är det troligt att man tex kan få sin Siberian Husky eller dylik ras att promenera snyggt i koppel?
Att skaffa en utpräglad gårdshund typ Cane Corso kan i sin tur ge andra problem eftersom ts vill ha en hund som är snäll mot och inte vaktar brevbäraren och de andra djuren på gården.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #16 skrivet: 07 feb-14 kl 16:07 »
Lite stor kanske men Leonberger uppfyller ju rätt många av de däringa kriterierna. Har en själv enda nackdelen är alla hår och att den gärna jagar höns och katter som springer fast det kan ha gått över vid två års ålder. Lämnar helst inte tomten är snäll mot alla den känner och ger signaler som gör att okända håller sig på avstånd. Jaktinstinkt = 0 har gått med hunden lös och hon gör inga ansatser att förfölja undflyende harar, fasaner eller rådjur.
Inte min erfaren het av leonberger  måste ja säga ja har en vän som har haft sådana i många år och vad ja sett så löper dom hjärna på skogen . M ja måste återigen åter komma va det gäller träning  . För i min väns fall fallet så brister det det vet ja.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #17 skrivet: 07 feb-14 kl 16:28 »
Ja förstår inte ens va du menar . Det spelar ingen roll vilken hundras du har utan träning blir det  ingen bra hund till det du vill ha hunden till  sen kan man säga va man vill om dom olika raserna .
Oj, det är JUST det här som gör att köpare får fel hund = problem.
Jag skulle inte kunna få en jaktterrier att börja valla som en border collie. Inte heller får en boston terrier att apportera änder i sjön som en retriver. Jag hoppas att det inte är så många som tror som du, att det enbart handlar om träning.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #18 skrivet: 07 feb-14 kl 16:40 »
Oj, det är JUST det här som gör att köpare får fel hund = problem.
Jag skulle inte kunna få en jaktterrier att börja valla som en border collie. Inte heller får en boston terrier att apportera änder i sjön som en retriver. Jag hoppas att det inte är så många som tror som du, att det enbart handlar om träning.
Nä det vore verkligen tragiskt . Men å andresidan en seriös säljare pejlar ju in före försäljning hoppas ja på . Har syssla med omplaceringar i 40 år  så det har gått några raser genom mina händer. Och ja hävdar att  det finns gaska många oseriösa säljare tyvärr .Och just dom större vaktande raserna .

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #19 skrivet: 07 feb-14 kl 16:49 »
Så är det nog. Och jag håller med om att vad än hunden varit avlad för så kommer man inte långt utan rätt träning.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #20 skrivet: 08 feb-14 kl 21:36 »
Visst är det vi som bestämma det, men om man vet att föräldrarna var snäll till husdjur och jagade inte mycket så är det en fördel. Jag bryr mig inte om att de van priser på utställning. Frisk måste de vara, stannar på gården och vakta.

Det är ju inte speciellt vanligt med bondgårdar idag tyvärr. Vill man köpa hundvalp som växt upp på gård/bondgård med djurvana föräldrar få får man titta på de utpräglade bondhundarna typ BorderCollien och Working Kelpien - det är de säkraste raserna att köpa på dina önskemål om djurvana föräldradjur och valpar.

Betänk också att valparna inte gått runt på gården speciellt många veckor, man får nog vara glad om de haft möjlighet att springa runt och bekanta sig med alla djuren i två veckor innan de flyttar. Men det spelar som sagt ingen roll den biten.

Jag har schäfrar - ingen av dem har växt upp på gårdar, deras föräldrar var inte vana med djur. De avlades för skyddsverksamhet, tävlade på VM nivå i skyddet. Skaffade får i somras då var båda schäfrarna över 5 år gamla. Det var inga problem alls, de är jättesnälla med fåren - följer med in till dem och pussar på dem skulle aldrig drömma om att jaga dem och det har jag inte behövt säga något till dem om heller. Beaglen är likadan han var över ett år gammal när fåren kom. BorderCollien däremot - ja han är ju avlad för vallning och hans föräldrar likaså, så ja... Han vallar...Mycket! ;D

Så, titta bara efter vilken ras ni vill ha, som passar era behov och så vidare. Är det en trygg och stabil valp med bra mentala egenskaper samt att Ni ser till att den inte utsätts för onödiga situationer när den är liten (t.ex. blir stångad av fåren så den blir rädd) så kommer ni få en trevlig kompis som springer med er och hälsar på alla djuren varje dag. Ni behöver inte bry er ett dugg om huruvida den bor på en gård innan eller hur föräldrarna är. Pappan kan ju vara notorisk kattjagare hemma - men då är det ju ägarens fel inte hunden. Det handlar om uppfostran. :)

Alla hundar har jaktinsikten i sig, en hund helt utan jaktinsikter är ingen hund. Som ägare/förare är det upp till en att rikta den jaktinsikten på rätt saker - jaga bollar istället för katten t.ex.

Lycka till!  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #21 skrivet: 08 feb-14 kl 22:30 »
Det är ju inte speciellt vanligt med bondgårdar idag tyvärr. Vill man köpa hundvalp som växt upp på gård/bondgård med djurvana föräldrar få får man titta på de utpräglade bondhundarna typ BorderCollien och Working Kelpien - det är de säkraste raserna att köpa på dina önskemål om djurvana föräldradjur och valpar.

Alla hundar har jaktinsikten i sig, en hund helt utan jaktinsikter är ingen hund. Som ägare/förare är det upp till en att rikta den jaktinsikten på rätt saker - jaga bollar istället för katten t.ex.
En Bc är ingen vidare vakthund, den är visserligen en riktig ordningspolis som vill ha full koll, men ge den en boll eller pinne och lek med den så avleder man den lätt som en plätt. Hannarna är dessutom experter på att hitta löptikar så den är ganska rymningsbenägen om man har en hane och den inte har ett reellt djurvaktarjobb att sköta. Vet inte om kelpien är lika lättlurad?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #22 skrivet: 09 feb-14 kl 09:55 »
En Bc är ingen vidare vakthund, den är visserligen en riktig ordningspolis som vill ha full koll, men ge den en boll eller pinne och lek med den så avleder man den lätt som en plätt. Hannarna är dessutom experter på att hitta löptikar så den är ganska rymningsbenägen om man har en hane och den inte har ett reellt djurvaktarjobb att sköta. Vet inte om kelpien är lika lättlurad?
En BC ska inte vakta djur...
Därför är den ingen bra djurvaktarhund...
Som vanlig "vakthund" som talar om att det kommer någon fungerar i alla fall mina bra.
Om vem som helst kan distrahera hunden med en pinne eller boll, då har man förmodligen själv stressat sönder sin hund med boll och pinnlekar redan :(
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #23 skrivet: 09 feb-14 kl 10:14 »
Jag tycker hela den här tråden ger mig lite konstiga vibbar.  Vakthund på gård.. känns inte det lite förlegat.?
Alla hundar skäller om det kommer in nån på gården, och det räcker för att avskräcka eventuella inbrottstjuvar.

Var ska man sen dra gränsen? Hur vet man att den där hunden man skaffar för att den ska 'vakta' ser skillnad på om det kommer en inbrottstjuv eller ett litet barn som gått vilse? Vad är tanken att hunden ska göra med folk som kommer in på gården? Bita dom?

Jag har en granne som har två vakthundar som ska vakta hans stall. Rottweiler/dobermann. Efter att ha terroriserat hela byn i många år så bet dom ihjäl en av mina hundar och skadade en annan svårt. Sen dess sitter dom i en hundgård och skäller dygnet runt. Jag räknar dagarna tills dom självdör.

Så, en helt vanlig hund. Det passar utmärkt på en gård.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #24 skrivet: 09 feb-14 kl 10:54 »
 Det har varit många trådar här där man önskat den största, farligaste
hundrasen som fattar egna beslut när den ensam hemma, nåt som inte fungerar speciellt bra med strikt ägaransvar.
 Jag har heller aldrig riktigt förstått vad alla är så rädda för som dom tror att hunden klarar av?!?
En gårdshund för mig är en hund som "larmar" när nån kommer och kan hålla rovfåglar och rävar borta från smådjuren på gården.
En Isländsk Fårhund skulle jag välja :)
http://www.islandshunden.se
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #25 skrivet: 09 feb-14 kl 13:12 »
En Bc är ingen vidare vakthund, den är visserligen en riktig ordningspolis som vill ha full koll, men ge den en boll eller pinne och lek med den så avleder man den lätt som en plätt. Hannarna är dessutom experter på att hitta löptikar så den är ganska rymningsbenägen om man har en hane och den inte har ett reellt djurvaktarjobb att sköta. Vet inte om kelpien är lika lättlurad?

Inte? Alla BC jag känner, inklusive min egen har ett utmärkt larmande skall när det kommer folk de inte känner. Rätt bra tryck i skallet har de ofta också och det är alldeles tillräckligt hos en gårdsvaktande hund anser jag. Jag vill inte se min hund tvångsavlivad av Staten bara för att den bitit någon, jag tror TS menade på en larmande hund när denne pratar om vakthund med tanke på vilken ras h*n tittat på. Mittelspitz är inte en hundras som biter direkt, då är BC mer benägen till att ta till bett vid vaktande. Men visst - jag har även sett många BC som bara smyger runt och bjäffar oroligt och det är klart att de hundarna är värdelösa som vakthundar.  :)

Ja avleda med en pinne eller boll det köper min BC om han hälsat på dem först!

Men rymmare? Det sitter inte i rasen eller genetiken - det sitter isåfall hos dig som ägare. Du har då missat något i hundens uppfostran! BC hanar sticker inte efter löptikar oftare än någon annan ras. Jag kände en BC hane som stack efter löptikar - hans ägare struntade fullständigt i det och lät helt enkelt hunden löpa runt i bygden hur han ville och slåss med grannarnas hanhundar samt para tikarna han smet hem till. "Han tycker ju om att vandra runt" hette det. Oansvarigt kallar jag det för och förstår inte hur grannarna till dem stod ut med det.
Min BC rymmer aldrig, har aldrig gjort det. Han struntar fullständigt i om grannarnas tikar löper, jag kan lämna honom ute på gården ensam utan att oroa mig om jag vill.
Sen rymmer många löptikar också iväg till hanhundar, så reproduktionslusten kan man inte bara lägga på hanhundarna utan löptikarna är precis lika rymmingsbenägna om ägarna inte har koll på dem.  :) Som med nästan allt så handlar det till 99% om ägarproblem inte om hundproblem.

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #26 skrivet: 10 feb-14 kl 00:44 »
Mellanstor vaktande gårdshund:
De två mindre sennenhundsraserna, Entlerbucher sennenhund och Appenzeller sennenhund. Finns nån uppfödare i Sigtunatrakten som föder upp Entlerbucher har jag för mig.
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #27 skrivet: 10 feb-14 kl 07:22 »
Man behöver sällan en stor vakthund, det räcker med en ras som larmar dvs för lite liv/skäller när nåt oväntat inträffar. Till det duger de flesta raser. A och O är dock att någon lär hunden från början hur den skall uppträda, vad den skall larma /vakta för. Annars kommer den att dra sina egna slutsatser och det är inte alltid så lämpligt och det är sällan våra och hundens önskemål om lämplig aktivitet överensstämmer.

Uteslut hundar ur jakthundsgruppen, vinthundsgruppen och personligen så tycker jag även att hundar från brukshundsgruppen förtjänar ett bättre öde än att slå dank på en gård utan ett vettig arbetsuppgift...

Som alla andra redan påpekat så är det ni som uppfostrar hunden till vad den kommer att bli. Den har ett visst medfött beteende men det är ni som förstärker detta och eller håller det i schack. Ju mer ni jobbar och engagerar er i hunden ju trevligare kamrat blir det. Om blandraser säger jag så här, det är som choklad med papper på
 - you never know what you gonna get.

Slutsummering: Välj hund för ändamålet + er kunskap + tiden ni kan avsätta för hunden.


Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #28 skrivet: 10 feb-14 kl 10:37 »
Tack för all information som jag fick av er. Jag ska inte skaffa en so kallad vakthund eller brukshund. Jag tycker om en snäll hund som gör bara stor väsen istället för en stor hund som gör en liten blodbad  ;). Jag vet att professionella inbrottstjuvar klarar en stor rottweiler och en liten hund räcker å andra sidan för att göra det lite besvärlig för småstjuvar.
Frågan var ju bara om det kanske finns får- eller vad som helst för djurägare som avlar mittelspitz eller något liknande och om man vet hur föräldrarna var. Om någon vill skaffa en bordercollie för vallarbete köps hunden troligen från fårfolk och inte från en stockholmstjej som tävlar agility, eller hur?

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #29 skrivet: 10 feb-14 kl 11:19 »
Tack för all information som jag fick av er. Jag ska inte skaffa en so kallad vakthund eller brukshund. Jag tycker om en snäll hund som gör bara stor väsen istället för en stor hund som gör en liten blodbad  ;). Jag vet att professionella inbrottstjuvar klarar en stor rottweiler och en liten hund räcker å andra sidan för att göra det lite besvärlig för småstjuvar.
Frågan var ju bara om det kanske finns får- eller vad som helst för djurägare som avlar mittelspitz eller något liknande och om man vet hur föräldrarna var. Om någon vill skaffa en bordercollie för vallarbete köps hunden troligen från fårfolk och inte från en stockholmstjej som tävlar agility, eller hur?
Var för inte då en sankt-benad stor bullrande men som regel väldigt snälla . Män även dom behöver träning som alla hundar .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #30 skrivet: 10 feb-14 kl 12:09 »
Mitt tips är ju Isländsk fårhund, föds upp en del av gårdsägare :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #31 skrivet: 10 feb-14 kl 12:48 »
Mitt tips är ju Isländsk fårhund, föds upp en del av gårdsägare :)
Mvh
Charlotte

Och påminner lite om Mittelspitz om man har fastnat för den sortens utseende på hund  :)
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #32 skrivet: 10 feb-14 kl 15:41 »
Mitt tips är ju Isländsk fårhund, föds upp en del av gårdsägare :)
Mvh
Charlotte
Ja du har sagt det en gång förut.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #33 skrivet: 10 feb-14 kl 18:01 »
Ja du har sagt det en gång förut.
Kan inte upprepas nog många gånger ;)
Särskilt eftersom TS tycks missat mitt tips om en "Mittelspetsliknandehund" som föds upp av folk med gård :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #34 skrivet: 10 feb-14 kl 18:06 »
Finns det inte nåt dansk gårdshund?

Broberg

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #35 skrivet: 10 feb-14 kl 18:13 »
Finns det inte nåt dansk gårdshund?


Jodå. Nu är de visserligen inte objektiva, men en sån kan väl passa att ränna runt på gården: http://www.gardshund.com/index.html

Che Guevara

  • Gäst
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #36 skrivet: 10 feb-14 kl 18:32 »
Kan inte upprepas nog många gånger ;)
Särskilt eftersom TS tycks missat mitt tips om en "Mittelspetsliknandehund" som föds upp av folk med gård :)
Mvh
Charlotte
Då kan man ha  va skit som hällst på snöret  ;)

AnneA

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #37 skrivet: 20 mar-14 kl 22:14 »
Jeg synes dere skal velge den hunden som passer deres hverdag best. Alle hunder kan lære seg å omgås med andre dyr. Og om jeg forstår det riktig har dere redan djur? da blir det ingen problem att venne valpen ;) bare vis valpen at den skal være lung.

Min Leonberger er tre år og ikke vant til andre djur. Min svigerfar har nyligen fått høns, og den første gangen vi var der ville hu gjerne jage å løpe etter hønene. Da satt jeg på henne bånd og fikk hu til å sitte, kastet ut noen godis på bakken ( avledning) og hun fikk noe annet å tenke på. Etter et par ganger repetisjon bryr hun seg ikke om hønene :)

Lykke til :D

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #38 skrivet: 20 mar-14 kl 22:35 »
Jag köpte en blandras finsk lapphund och storpudel i höstas, jag visste precis vad jag ville ha o han uppför sig precis som jag ville, men det krävs en plan och lite arbete. Nu ligger han helst med hönsen på dagarna, passar på kycklingarna, har full koll över hela gården, perfekt! men jag tror de flesta hundar har de egenskaper ni vill ha, ta hellre hjälp i början av kunnigt folk, ge hunden mat o godis hos djuren, kela med dem när hunden är med, skapa flockkänsla. varje dag en period gick jag "rundan", upprepade ordet flera gånger, samma varv runt gården, han fattar nu. När vi går på promenad åker kopplet på vid tomtgränsen, sen kan jag ta av det igen efter två meter, men man lämnar inte gården utan koppel! köp en hund ni gillar, tänk på om ni vill gå långa promenader, mycket aktiviteter, träning osv, jag tror de flesta hundar kan bli bra, men vissa kräver lite mer arbete, kanske jag inte skulle välja en vinthund.....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Annelie Gentoft

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: gårdshund vakthund sökes
« Svar #39 skrivet: 01 sep-14 kl 23:54 »
Hej.Jag har en hund som är precis sådan som ni vill ha. Hon är visserligen åtta år i höst,men pigg o frisk. Hon är blandras med boskapsvaktande raser i sig. Ring mig så berättar jag mer om hunden och varför jag inte kan behålla henne.Hon är världens bästa vakthund o jättegosig med familjen o folk som familjen känner, hon känner av väldigt bra. Hon har varit tillsammans med mina får och älskar vår katt men inte grannens katt , den jagar hon bort från vår mark. som sagt , ring mig gärna.  073 709 73 38


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser