Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hundförsäkring har ni och varför  (läst 20719 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Vilken hundförsäkring har ni och varför
« skrivet: 25 nov-13 kl 22:19 »
Hej snart kommer min valp hem(13 dec) och då "måste" man ju skaffa en försäkring och som rubriken lyder vad har ni för försäkring på eran hund och vad var det som gjorde att ni valde just den försäkringen.
Min valp är en blandis med husky, malamute och tamsakandog.

Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #1 skrivet: 25 nov-13 kl 22:28 »
Jag har Agria pga att valpen var dolda fel försäkrad där genom uppfödarens Avelsförsäkring.
Jag har dessutom rabatt på deras försäkringar genom medlemskap i Svensks Brukshundklubben.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #2 skrivet: 25 nov-13 kl 22:48 »
Jag har mina hundar försäkrade i If eftersom de har fast självrisk.

Om jag behöver använda försäkringen kostar det mig 2500 kr i självrisk. Varken mer eller mindre. Alla andra bolag (utom kanske ett annat som jag inte minns vilket) har en fast självrisk + ett antal procent, tex 1500 kr +15%. En skada på 10000 kr kostar då djurägaren 2775 kr, dvs ungefär samma som hos If, men om veterinärräkningen slutar på 35000 kr betalar djurägaren 6525 kr...

Har man inte så stora marginaler tycker jag If är det bästa valet, även om If höjer premien efter man använt försäkringen.

Ta det högsta veterinärvårdsbeloppet som erbjuds!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #3 skrivet: 25 nov-13 kl 23:09 »
Jag har en blandras och har agria, pga bra rabatt via medlemskap i jägareförbundet.

Johan

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #4 skrivet: 25 nov-13 kl 23:14 »
Fick förresten räkningen från Agria idag, pga två "skadefria år" har jag nu 300 kr i rabatt på självrisken.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #5 skrivet: 07 dec-13 kl 17:54 »
Har Agria eftersom de inte sänker veterinärvårdsförsäkringen trots att djuret blir äldre.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #6 skrivet: 07 dec-13 kl 18:10 »
Ta det högsta veterinärvårdsbeloppet som erbjuds!


precis..

jag har if och det ångrar jag bittert, har 25000 som högsta vårdbelopp.
fattade inte det när jag tecknade försäkringen, problemet är att man kan inte byta hur som helst sen, inga bolag vill försäkra en redan gammal hund.

vårdbeloppet sänks när hunden blir äldre och då i rask takt.
fast jag vet inte om dom andra är bättre.

annars har jag inget att klaga på, if har aldrig jiddrat med betalningarna varje fall. än så länge har jag med råge tjänat in premien.

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #7 skrivet: 07 dec-13 kl 18:22 »
Jag har folksam pga dom var 1300kr billigare per år
Än agria var för min blandrashund.
Har aldrig behövt nyttja försäkringen än o hunden fyller åtta till våren.
Livet är fullt av möjligheter :)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #8 skrivet: 07 dec-13 kl 18:45 »
Jag har folksam med dubbelveterinärvård 40000 kronor. Det skiljde inte mycket på att lägga till dubbel. Jag har en blandras siberianhusky/ Samojed. Jag är supernöjd med Folksam.

RandomGirl

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #9 skrivet: 14 jan-14 kl 09:29 »
Har haft hundarna oförsäkrade i 15 år. Innan dess Agria som blev skitdyrt (många hundar). Nu har jag försäkrat i Folksam. De ar billigare och de har sponsrat vallhundtävlingar.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #10 skrivet: 14 jan-14 kl 10:09 »
Jag har båda hundarna på Folksam och är jättenöjd. Eftersom jag dessutom har två bilar, hem- och villaförsäkring hos dem så blir rabatten rätt bra. Dessutom var de snabba, trevliga och sjukt proffsiga när min stora hund skadade sig. Pengar på kontot omedelbart efter ETT samtal. Tummen upp!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #11 skrivet: 14 jan-14 kl 10:29 »
Min hund är oförskrad, efter att ha pungat ut ca 50 papp på olika problem som AGRIA vägrade ta. Flera personer i min bekantskap har även de haft problem med AGRIA. Det verkar som de har satt i system att testa av vägra ersätta veterinärvård. Går det så går - typ.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #12 skrivet: 14 jan-14 kl 10:39 »
Hej. Jag har två blandraser i Agria eftersom den ena var valpkulleförsäkrad där. Jag har valt en självrisk på 2500:- till veterinärvårdsförsäkringen på 25.000 vardera.

Har haft många hundar under försäkrade under 30 år som aldrig utnyttjat sina veterinärvårdsförsäkringar och vill ha ner min premie så mkt som det går... Med mitt val av tak för veterinärvård bör man ha en buffert om olyckan skulle vara framme.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #13 skrivet: 07 feb-14 kl 10:26 »
Jag går mot strömmen och har valt ett sparkonto istället.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #14 skrivet: 07 feb-14 kl 10:51 »
Jag har Länsförsäkringar, bara för att jag har alla andra försäkringar där.

Men ett sparkonto låter ju vettigt enligt mej då jag kanske är lite trångsynt och kall när det gäller just djur.
Jag TROR att om några år så säger jag nog upp försäkringen då jag inte känner att en hund ska behöva genomgå eventuella stora operationer när hon börjar närma sig 10 år. Jag har sett så många som har försökt rädda sin gamla hund men det har liksom inte fungerat och hunden har bara blivit tröttare och tappat livsglädjen efter varje operation, trots att den förhoppningsvis är frisk i övrigt.

Försäkring på unga hundar, japp.
Gamla, nej.
Men det är lätt att bli blödig när man sitter med sin gamle vän..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #15 skrivet: 07 feb-14 kl 11:31 »
Jag lät min gamla somna in i julhelgen, och jag hade resonerat på samma vis, att hon skulle inte behöva en massa operationer för att kunna leva ett par år till. ( hon var dock försäkrad ) Det gick ändå förvånansvärt bra att ta beslutet. Det kändes att det var dags.

Problemet med ett sparkonto istället för försäkring är väl dels att det vill till att pengarna verkligen finns där, och inte går till kylskåpet som råkade gå sönder mitt i sommaren. Och dels lagen om alltings jävlighet..  Säger jag upp försäkringarna nu, så nog tusan kommer 2-3 hundar bli sjuka på stört.
Vi har många hundar, och därför en flockförsäkring i Agria. Den är förmånlig, men till en ensam hund skulle jag aldrig välja Agria med tanke på deras priser och villkor. Nu aviserade dom väl ytterligare höjningar tror jag.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #16 skrivet: 08 feb-14 kl 21:48 »
Agria i flera år, bytte till Folksam för tre år sen.

Agria blev alldeles för dyra, och de var ju inte kul att sitta och betala 3000:- per hund varje år när man aldrig nyttjade försäkringen. Agria är inte så bra på att ta hand om sina kunder, friska djur borde premieras på något vis - det skulle sporra uppfödare till att föda fram friska djur och inte att avla på vilket skit som helst tror jag.

Men nu börjar Folksam kännas lite dyra de också även om de just nu "bara" är uppe i 1700:-/år för veterinärvård på ena hunden och den andra som  har liv+avel+veterinär kostar 1900:-/ år.

Något måste snart göras åt de här ockerpriserna på djurförsäkringarna...veterinärerna tar ockerpriser de också, det blir en ond cirkel där och vi djurägare betalar "vad som helst" utan att klaga.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #17 skrivet: 10 feb-14 kl 11:00 »
Håller med om att det kostar, ibland mer än man får ut i slutet. Därav mitt val av sparkonto (med kredit). Sedan finns lån att få, ifall det krisar och man skyndar till veterinären.
Jag spar en liten summa varje månad och sätter in en större varje födelsedag.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Malin på torpet

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #18 skrivet: 10 feb-14 kl 11:39 »
Har Agria. Ofta när man köper en hund (har 4 st) så är den redan försäkrad i Agria och då är det lätt att bara fortsätta ha hunden försäkrad där. De har också ett ganska högt tak.
För några år sedan "smygsänkte" de taket i takt med att hunden blev äldre. Var man då inte uppmärksam så kunde man få sig en rejäl överraskning den dagen man behövde hjälp. Det har de nu tagit bort eftersom så många klagat på detta så nu känns Agria ok igen.
Lät ju inte så dumt med sparkonto faktiskt.
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #19 skrivet: 10 feb-14 kl 12:08 »
Har haft sparkonto också.
Men det är många kurser och evenemang som kräver försäkrad hund så för mig är försäkringen ett måste.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

majsan28

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #20 skrivet: 27 apr-15 kl 09:49 »
Jag valde Agria för att de hade låg självrisk. Min hund som jag försäkrade är en 1,5 år ung border collie som jag älskar mest av allt. Jag gillade även Agria för att det verkade vara ett seriöst bolag som verkligen kan djur och hundar. Jag kan inte så mycket om försäkringar och ville bara vara säker på att min hund var trygg. Men jag vet inte om Agria passar alla raser - jag hade ingen att fråga om det heller så jag sökte bara på Google.

Tips! Jag hittade min hundförsäkring på den här sidan: http://www.xn--jmfrdjurfrskring-vnbk74ag.se/hundforsakring/
Tycker den var riktigt bra.

Lycka till alla hundisar!

Stockholmshund

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #21 skrivet: 02 maj-16 kl 17:10 »
Fick BITTERT ångra att jag valde IF.  >:D Valde mellan Agria och IF's stora hundförsäkring.

IF är ett RIKTIGT dåligt bolag. Har pratat med många andra, alla rekommenderade Agria men gick envist till IF ändå p.g.a. den fasta självrisken. Nu i efterhand ångrar jag det bittert, för att betala 2500 kr i självrisk för "småfel" är helt idiotiskt! Men man får vad man betalar för. Alltså ingenting. Skulle inte rekommendera IF till min värsta fiende efter att ha fått "bråka" om vad försäkringen täcker och inte täcker... borde ha förstått det första gången jag ringde till djur-numret och det inte fungerade.

Suck......

PaulssonOve

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #22 skrivet: 10 dec-18 kl 11:06 »
Har en liten retriever valp på inkommande nästa vecka.. Har läst igenom tråden och funderade först på IF men så läste jag på lite och även kollat på försäkrahunden.se och Agria för det var den jag tänkte istället. Känns dyrt? Ska försöka läsa på mer om IF, nån bra tips?  ::)

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #23 skrivet: 10 dec-18 kl 23:00 »
Stort grattis till valpen Per! Jag har Agria till alla mina djur. Det kan jag ju knappast rekommendera då de är dyrast (men har inte orkat byta) Jag skulle absolut kolla upp:  https://www.gjensidige.se/forsakring/privat/djurforsakring
de ska tydligen ha bra försäkringar, kanske även för djur då. Och ta högsta försäkringsbeloppet, vid en allvarlig skada är 25-30.000 rena smågodispengarna har man fått erfara. Och...Tandåtgärder innefattas inte av försäkringen, så lägg undan för det. Man kommer lätt upp i enorma pengar vid en tandsanering. Har man ekonomi & karaktär är ett alternativ att ha ett sparkonto till vovven. Men lägg tid på att lusläsa försäkringsvillkoren & jämför vad som egentligen ersätts.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #24 skrivet: 11 dec-18 kl 12:18 »
Jag instämmer i att det är bättre att spara de pengar man annars skulle ha betalt i försäkringspremie, och så att säga fungera som sitt eget försäkringsbolag. Men man ska som sagt ha karaktär för det också.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #25 skrivet: 11 dec-18 kl 13:04 »
Folksam. 75000 i vård. Plötsligt händer det och efter att fått legat inne med dropp och mediciner i två nätter så har det nog betalat sig för några år framåt.
Håller med om att både veterinärer och försäkringsbolag occrar priserna nu för tiden.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #26 skrivet: 11 dec-18 kl 15:10 »
Just ja...utöver tänder så ingår i allmänhet inte mediciner heller i hundförsäkringarna. Och där finns inga som helst subventioner såklart. Tänder kan man inte få med, men i vissa försäkringar kan man nog med ett tillägg få med kostnader för mediciner och rehab.

Postat med Alternativ.nu´s app


PaulssonOve

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #27 skrivet: 16 dec-18 kl 07:01 »
Tack Gurkmeja känns väldigt kul! 75 000 kr i vård? Du milde.. att det var dyrt kunde jag ana men ojoj! Blir att lusläsa som ni sa och försöka hitta en som passar, ska även kolla in gjensidige - tack för tipset!

sandra nilsson

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #28 skrivet: 21 dec-19 kl 23:07 »
Jag valde folksam till mina Staffar för ett par år sedan. Men nästa försäkring till den kommande valpen blir nog bbmany eller moderna. Där verkar det vara billigast för staffordshirebullterrier överlag iallafall.
Hittade lite nyttig info på https://www.hundforsakringen.se/Information/hundraser.html Slipper man kanske oroa sig att försäkringen ska höjas massor efter ett par år.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #29 skrivet: 21 dec-19 kl 23:28 »
Vilka belopp...

Är det inte mer rationellt att avliva hunden och köpa en ny?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #30 skrivet: 22 dec-19 kl 12:43 »
Vilka belopp...

Är det inte mer rationellt att avliva hunden och köpa en ny?
Är det rationellt att skaffa en hund om man inte tjänar pengar på den? Tror de flesta skapar starkare band till sin hund än t ex boskapsdjur.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #31 skrivet: 23 dec-19 kl 21:55 »
Är det rationellt att skaffa en hund om man inte tjänar pengar på den? Tror de flesta skapar starkare band till sin hund än t ex boskapsdjur.

Nja känslobindningar och det rationella går väl inte alltid ihop.

Men jag tycker att när man skaffar sig ett djur bör fundera på hur mycket man är beredd att lägga rent ekonomiskt. Det är ju vid köp, val av foder och möjligen veterinären som kostar.

Detta funkar ju bäst innan man har fäst sig vid hunden men om man har det lite i baktankarna så tror jag det är bra.

Att försöka vara rationell är inte lätt eller kul alltid.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Sökande

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #32 skrivet: 16 jan-20 kl 22:32 »


Vi har inga försäkringar på hundarna alls . Vi har valt så friska raser som möjligt  ! Det är klart att de kan bli sjuka eller skadade ändå..

Vi känner att om det är för omfattande skador så är det inte någon mening med den vård som erbjuds. Naturligtvis ger vi dem rimlig vård !

Det trista är att försäkringarna har gett skenande priser på veterinärvård !

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #33 skrivet: 17 jan-20 kl 11:40 »
Folksam, då jag har alla försäkringar hos dom och får rabatt.  Deras samarbete med fackförbundet är också avgörande för slutsumman. Goda erfarenheter av dom om man väljer försäkring med större innehåll, men det blir ju också dyrare är klart.

Brolle

  • Inlägg: 5
    • Norrbotten
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #34 skrivet: 02 jul-20 kl 14:59 »
Vi hade moderna men har nu bytt till Bought by Many efter att ha läst en jämförelse av hundförsäkringar på https://hundguiden.com/basta-hundforsakringen/.
Visade sig att vi kunde spara över en hundralapp i månaden på att byta. Det beror däremot mycket på försäkringsbolag, det som är billigt för mig kan vara dyrt för dig. Konstigt det där egentligen...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #35 skrivet: 02 jul-20 kl 16:14 »
Det trista är att försäkringarna har gett skenande priser på veterinärvård !

Och inte bara priser, utan vad man skall behandla och hur länge. En av våra hundar åt ett för vasst ben, men eftersom vi trodde den fått i sig något osmältbart (typ plast) så åkte frun till veterinären med den. Där röntgade de 4 gånger, satte dropp och gav hunden lugnande. När hon skulle hämta ut den ville de ha den kvar för observation över natten, men då blev det för mycket även för henne, så hunden fick åka med hem. 20 000 kostade det, och 6 000 av den summan hamnade på oss.

När en av våra katter för några dagar sedan blev huggormsbiten i nosen och frun i vanlig ordning ville åka till veterinär så satte jag mig på tvären. Hon ringde några veterinärer och en av dem lyckades med konststycket att få henne att låta katten sova bort giftet, de andra ville givetvis att katten skulle in för observation. Under tiden googlade jag för fullt, och informationen från veterinärsidan var i sammanfattning - In med katten till veterinär, allt annat är djurplågeri!


Det känns som att det är mycket viktigare att skaffa en bra veterinär än att skaffa ett bra försäkringsbolag.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilken hundförsäkring har ni och varför
« Svar #36 skrivet: 03 dec-20 kl 07:00 »
Raderat 2 reklaminlägg från användare, som av en mystisk slump båda gjort sitt allra första inlägg där de rekommenderat samma försäkringsbolag.
/skräptanten, moderator
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser