Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grilla utan grillkol?  (läst 24070 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #20 skrivet: 13 jun-13 kl 11:47 »
Jag tror det är som christelle säger, man ser det som det normala att göra. Sedan gäller det att komma ihåg att fixa lämplig ved eller kottar så man bara har att gå och hämta när det skall grillas. Att man tänder grillen lite tidigare spelar oftast ingen roll, bara det blir en vana. Kottar är snabba.

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #21 skrivet: 13 jun-13 kl 11:53 »
Har funderat på det, ja - fast det verkar lite omständligt med mycket passande?
Jo lite men då har du ju kol till din ässja inte så mjäkigt du kan ju göra i en vanligt oljefat med isolering runt  det finns åtskilliga beskrivningar på tuben . Lycka till om du gör slag i saken .

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #22 skrivet: 13 jun-13 kl 12:22 »
JÄTTEINTRESSANT läsning  ;D
Tack för att man fick delta  ;D
När mina telningar va små (snackar 10-15år tillbaka) plockade vi alltid tallkkottar och det gick alldeles ytmärkt. Sen var det nån artikel som hävdade att det skulle innehålla något "gift" och inte vara bra att använda som alternativt grillkol.
Än idag undrar jag om det låg någon sanning i detta påstående elller om det var nåt ljug så man skulle köpa dessa dyyyyyra grillkols påsar >:(
Jag ska definitivt börja plocka kottar och ta ur vedhögen :D
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

Huggorm

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #23 skrivet: 13 jun-13 kl 13:25 »
JÄTTEINTRESSANT läsning  ;D
Tack för att man fick delta  ;D
När mina telningar va små (snackar 10-15år tillbaka) plockade vi alltid tallkkottar och det gick alldeles ytmärkt. Sen var det nån artikel som hävdade att det skulle innehålla något "gift" och inte vara bra att använda som alternativt grillkol.
Än idag undrar jag om det låg någon sanning i detta påstående elller om det var nåt ljug så man skulle köpa dessa dyyyyyra grillkols påsar >:(
Jag ska definitivt börja plocka kottar och ta ur vedhögen :D
Röken från brinnande kottar är kanske inte nyttig, men man skall ju ändå inte grilla förrän det bara är glöd kvar och då är alla eventuella giftiga ämnen borta. Sedan trod jag inte brandrök från tallkottar är värre än från ved av andra träslag.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #24 skrivet: 13 jun-13 kl 13:28 »
Om jag inte missminner mig så var det en massa rabalder kring att röken från gran- och/eller tallkottar (kommer inte riktigt ihåg  :-[ ) var kraftigt cancerframkallande. Stort pådrag på nyheterna för några år sedan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #25 skrivet: 13 jun-13 kl 13:45 »
Om jag inte missminner mig så var det en massa rabalder kring att röken från gran- och/eller tallkottar (kommer inte riktigt ihåg  :-[ ) var kraftigt cancerframkallande. Stort pådrag på nyheterna för några år sedan.
Jag vet inte om man kan kalla det "kraftigt". Det finns tydligen inte ens några belagda samband men man rekommenderas ändå att låta bli att grilla över kottar.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-koket/Vilka-branslen-ar-bast-till-grillning/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #26 skrivet: 13 jun-13 kl 17:45 »
Om man låter bli att använda tändvätska så får man nog betydligt mindre gifter i sig än om man aktar sig för kottar.

alternativsus

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #27 skrivet: 14 jun-13 kl 11:04 »
Good point.

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #28 skrivet: 14 jun-13 kl 11:14 »
Tycker nog det funkar bra utan tändvätska  är så nöjd med en så kallad lusadräpare som tänd medel.   Lusadräpare   = tidning  för den som inte vet :)

Huggorm

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #29 skrivet: 14 jun-13 kl 11:38 »
Tycker nog det funkar bra utan tändvätska  är så nöjd med en så kallad lusadräpare som tänd medel.   Lusadräpare   = tidning  för den som inte vet :)
Om du eldar upp tidningen får du ju avlusa med tändvätska istället. Men det är säkert effektivt, bara att dränka in kalufsen och fjutta på så är det lusfritt för en god stund framöver

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #30 skrivet: 14 jun-13 kl 12:50 »
Grillkol är för "grillkungar" i villa-ghettona, de som håller på med marinader och kryddblandningar. OM jag nu skulle sänka mig till denhär hedenhösnivån skulle jag använda vanlig ved.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #31 skrivet: 14 jun-13 kl 13:06 »
Om du eldar upp tidningen får du ju avlusa med tändvätska istället. Men det är säkert effektivt, bara att dränka in kalufsen och fjutta på så är det lusfritt för en god stund framöver
Nopp då skulle dom lössen dränkas i sprit inte med kemikalier  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #32 skrivet: 14 jun-13 kl 13:41 »
Ta du rapsolja till lössen istället (utan att tända på ;D), så slipper det svida i svålen. Och spriten kan du ju ta invärtes istället.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #33 skrivet: 14 jun-13 kl 14:09 »
Jag vet inte om man kan kalla det "kraftigt". Det finns tydligen inte ens några belagda samband men man rekommenderas ändå att låta bli att grilla över kottar.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-koket/Vilka-branslen-ar-bast-till-grillning/


Skulle tro att risken med att de flesta när de grillar, käkar stora kvantiteter kött indränkt i någon suspekt olja gärna med någon fet röra och alkohol till, har betydligt större hälsopåverkan än frågan om köttet och oljan hettas upp med hjälp av kottar eller förkolnat trä. Nästan all risk med det vi stoppar i oss handlar vad det är för råvaror inte om esoteriska gifter och tillsatser. (Men dessa följs gärna åt)
« Senast ändrad: 14 jun-13 kl 15:03 av Lena i Fjollträsk »

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #34 skrivet: 14 jun-13 kl 14:21 »
Ta du rapsolja till lössen istället (utan att tända på ;D), så slipper det svida i svålen. Och spriten kan du ju ta invärtes istället.
  Olja är bara kladdigt spriten är rengörande men ja undrar om inte du missa att lusadräparen har trycksvärta  ;D .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #35 skrivet: 14 jun-13 kl 14:47 »
Nu hänger jag inte riktigt med ???

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #36 skrivet: 14 jun-13 kl 14:54 »
Nu hänger jag inte riktigt med ???
oki då får du nog läsa tidigare inlägg  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #37 skrivet: 14 jun-13 kl 15:01 »
Det hjälper inte, fattar fortfarande inte vad tidningens trycksvärta har att göra med att jag föreslår olja istället för sprit till avlusning ???

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #38 skrivet: 14 jun-13 kl 15:03 »
Oki då får du nog släppa det  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #39 skrivet: 14 jun-13 kl 15:08 »
Släppa är inte min grej. Jag får väl fråga rakt ut då. - Är det någon som kan förklara för en oförstående vad jag missar i hånings kommentar om trycksvärta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
Radar, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser