Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!  (läst 17075 gånger)

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« skrivet: 21 nov-12 kl 13:05 »
Håller på att fixa en hundgård och behöver bolla lite idéer och få lite tips.
Vi har gjort den rektangulär med måtten 4,5x14 m.Och i ena ändan ett hus som är lika brett dvs 4,5 x 2 m.
Vi har 3 hundar så vi funderar på att dela av den så att de kan gå 2 i en osv.
Men nu kommer vi då till underlaget..Vi funderar på om man gräver ur den lägger dränerande markduk och sen grus över?!Har tittat lite på olika alternativ men vet inte riktigt vad som är bäst.
Hade även tänkt lägga plattor runt hela för att undvika ev grävning..

Så ni som har erfarenhet vad tror ni?!


Gullregn

  • Gäst
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 13:18 »
Är själv i hundgårdsbyggartankar.
Har några rullar med 2 meter högt gunnebo som ska upp.
Måste bearbeta backen så det blir en slät "hage".
Vet ej om jag behöver grus eller bara kan ha det som det är då det ska bli stort och det är sand i backen.
Mina gräver inte - tror jag :)
Men jag har en som kan klättra.
Jag har två som är rejäla mattegrisar,den tredje är OK med at jag lämnar.
Funderar på att bygga nån slags inåtvänd arm uppe på staketet så dom inte kan klättra över.

Vet inte hur jag ska lösa själva hundhuset, hur stort värme osv.

Vet om en som hade en massa grävande jakthundar. dom satte en svag eltråd runt staketet på 10 cm höjd,,men dom hade en STOR inhägnad.
Annars bör plattor i en rad runt staketet vara ok. Eller sleepers.



pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #2 skrivet: 21 nov-12 kl 13:27 »
Jag inbillar mig att någon typ av grus är det bästa så att kisset dräneras  ::)

Gullregn

  • Gäst
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 13:45 »
Jag inbillar mig att någon typ av grus är det bästa så att kisset dräneras  ::)

och geggefritt vid mycket regn! :)

jaktbeagle

  • Inlägg: 93
    • -
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #4 skrivet: 22 nov-12 kl 14:11 »
Singel funkar bra och det går lätt att göra rent ifrån bajs... annars är danska sjöstensplattor bra då de är lätta att spola av med högtryck och ger massage för hundarnas tassar och håller klorna i trim medan ren betongplatta sliter/slipar på tassarna.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #5 skrivet: 23 nov-12 kl 11:18 »
Här vill jag också vara med, Kommer nog inte bygga hundgård på länge, eftersom Lilla damen helst vill vara med inne (eller på balkongen) nu när hon blivit ensamhund, men nån dag blir det nog.

Här uppe är det vanligt att lägga ca 0,5 eller 0,75 cm breda mattor av armeringsjärn (som man kan få gratis på skroten här) runt kanterna och lägga grus (slagg från kraftvärket är det vi får tag på) uppepå för att förhindra utbrytare.

En hundgård har gjort ny inhängnad i sommar, dom har helt sonika köpt mattor med armeringsjärn (ca 4 mm tjockt i tiocentimeters rutor) och hängt upp på spikar, innanför står hundarna på kätting. Tanken är att dom ska kunna sela upp ett helt hundspann inne i hundgården, (dom kör med turister, så det är väldigt praktiskt ifall nån turist skulle råka "tappa en hund") för att sen när det är klart, haka ner en sektion och köra rakt ut. Nu är detta nog inget alternativ för dom flesta i sverige. Men man kan tänka annorlunda..  :)

Som ägare av en "utbrytarhund" vill jag också varna för hundhus nära staketet, eller om ni har problem med drivbildning på vintern...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

flashing22

  • Inlägg: 59
    • Småland
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #6 skrivet: 23 nov-12 kl 11:26 »
Hej, haft hundgårdar förr, då hade vi taxar. För att undvika att de kunde gräva sig ut, så grävde vi ner stängslet 30-40 cm i marken runt gården.Grovt singel är aldrig fel, slipar klorna samtidigt.
Hälsn Helén
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

Gullregn

  • Gäst
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #7 skrivet: 23 nov-12 kl 11:39 »
Här vill jag också vara med, Kommer nog inte bygga hundgård på länge, eftersom Lilla damen helst vill vara med inne (eller på balkongen) nu när hon blivit ensamhund, men nån dag blir det nog.

Här uppe är det vanligt att lägga ca 0,5 eller 0,75 cm breda mattor av armeringsjärn (som man kan få gratis på skroten här) runt kanterna och lägga grus (slagg från kraftvärket är det vi får tag på) uppepå för att förhindra utbrytare.

En hundgård har gjort ny inhängnad i sommar, dom har helt sonika köpt mattor med armeringsjärn (ca 4 mm tjockt i tiocentimeters rutor) och hängt upp på spikar, innanför står hundarna på kätting. Tanken är att dom ska kunna sela upp ett helt hundspann inne i hundgården, (dom kör med turister, så det är väldigt praktiskt ifall nån turist skulle råka "tappa en hund") för att sen när det är klart, haka ner en sektion och köra rakt ut. Nu är detta nog inget alternativ för dom flesta i sverige. Men man kan tänka annorlunda..  :)

Som ägare av en "utbrytarhund" vill jag också varna för hundhus nära staketet, eller om ni har problem med drivbildning på vintern...

Tack för tips!   :-*
Jag har en massa armeringsjärnsgaller som ligger,,kapa långa bitar och lägga längs staketet och sen på med grus!


Jag vågar inte gräva ner staketet då jag behöver höjden bättre.
Ska göra utriggare så ingen kan klättra inifrån o ut.
Får man ha kostängselel i en övertråd 2 meter upp??
Hundhagar får ju ha elstaket om det är typ 500 kvm,,men om bara i en topptråd 2 meter upp
fast baara 100 kvm??

Hur fixar man hundhus?
Det går inte att bygga mot ladugård med ingång där då stenfot/hög grund.
Finns en til stor lada men det är bara ett kallgarage men ska användas,,troligen,,som ena väggen i hägnet.

Friggebod med hundlucka i dörren och dra in el för värmedyna i sovplats??



Alllan

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #8 skrivet: 10 dec-14 kl 08:31 »
Läs mer: http://www.demex.se/hundg%C3%A5rdar-sv.aspx



Håller på att fixa en hundgård och behöver bolla lite idéer och få lite tips.
Vi har gjort den rektangulär med måtten 4,5x14 m.Och i ena ändan ett hus som är lika brett dvs 4,5 x 2 m.
Vi har 3 hundar så vi funderar på att dela av den så att de kan gå 2 i en osv.
Men nu kommer vi då till underlaget..Vi funderar på om man gräver ur den lägger dränerande markduk och sen grus över?!Har tittat lite på olika alternativ men vet inte riktigt vad som är bäst.
Hade även tänkt lägga plattor runt hela för att undvika ev grävning..

Så ni som har erfarenhet vad tror ni?!

Alllan

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Ska bygga hundgård och behöver lite tips/råd!
« Svar #9 skrivet: 19 dec-14 kl 11:51 »
Hej,
Du kan köpa hundgårdar här: http://www.demex.se/hundg%C3%A5rdar-sv.aspx
Tita på video: https://www.youtube.com/watch?v=Goskcf0bJ34
Håller på att fixa en hundgård och behöver bolla lite idéer och få lite tips.
Vi har gjort den rektangulär med måtten 4,5x14 m.Och i ena ändan ett hus som är lika brett dvs 4,5 x 2 m.
Vi har 3 hundar så vi funderar på att dela av den så att de kan gå 2 i en osv.
Men nu kommer vi då till underlaget..Vi funderar på om man gräver ur den lägger dränerande markduk och sen grus över?!Har tittat lite på olika alternativ men vet inte riktigt vad som är bäst.
Hade även tänkt lägga plattor runt hela för att undvika ev grävning..

Så ni som har erfarenhet vad tror ni?!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser