Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dogo Canario - någon som har erfarenhet av denna ras?  (läst 5782 gånger)

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
Dogo Canario - någon som har erfarenhet av denna ras?
« skrivet: 05 sep-11 kl 13:45 »
Hej alla!

Jag har några funderingar ang dogo canario. Mina gårdsplaner är fortfarande just det - planer - men jag vill ta reda på så mycket info som möjligt innan jag bosätter mig ute i skogen. Till detta hör valet av hund.

Jag har fallit för rasen dogo canario men har aldrig kommit i kontakt med någon som har personlig erfarenhet av rasen. Hur är den i psyket? Det jag söker är en ärlig hund med vakt och vall i sig, som man kan ha för att känna sig trygg men som går bra ihop med andra djur (och människor). En hund som man kan ha lös på gården tillsammans med höns och (någon gång i framtiden) barn, som trivs med livet på gården. Förstår ni vilken typ av hund jag menar?

Det viktiga är att jag vill känna mig trygg på gården (jag har sett för många am krimserier för att inte tror att någon vill komma ut och yxmörda mig på mitt framtida torp) så att jag kan gå ut och fodra hästarna på kvällen utan att känna mig orolig.

Tror ni dogo canario skulle passa till detta? Eller föreslår ni någon annan ras?
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Damphund

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
SV: Dogo Canario - någon som har erfarenhet av denna ras?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-16 kl 02:58 »
Absolut en korrekt avlad dc passar nog dina framtida behov . En mycket sund välbalanserad hund. Dock så hade jag kikat efter arbetande föräldradjur vilket kan vara svårt att hitta i Svea. Utställningningsaveln har fått de flesta d.cs att likna slöa labradorer. Men det finns bra uppfödare med . Bara leta :) lycka till 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dogo Canario - någon som har erfarenhet av denna ras?
« Svar #2 skrivet: 30 jul-16 kl 18:26 »
Det här säger väl nästan allt:

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/dogo-canario/?show=ads


"Om du funderar på att skaffa en dogo canario, tänk på att...

    Rasen är ingen förstagångshund utan kräver en hundvan ägare.
    Den är en utpräglad vakt- och boskapshund.
    Rasen är självständig och har stark vaktinstinkt.
    Den är misstänksam mot främlingar.
    Antal individer i Sverige är mycket få.

Denna text är framtagen i samarbete med rasklubben."

Alltså det här är en jättesvår hund, och precis som t.ex. en Ovcharka, så är det mycket stora risker med en sådan hund om man inte är väldigt duktig hundmänniska.

Och det är inte en "vallhund" utan en hund som ska försvara boskap.

Jag avråder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser