Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets skörd?  (läst 4550 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Årets skörd?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-08 kl 12:20 »
Här är en bild på en rotblöta så ni känner igen den när den kommer. Heja vad det regnade igår.
-

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: Årets skörd?
« Svar #21 skrivet: 22 maj-08 kl 16:38 »
Här är det bara snigelj-vlarna som har skördat nåt ännu :( Och jag får nog börja om, om jag ska få nåt :( Känner för att ge upp, men det är mitt första år, så nog hade jag räknat med att det skulle gå så där...
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

hestbak

  • Inlägg: 13
    • Övriga världen
SV: Årets skörd?
« Svar #22 skrivet: 02 jul-08 kl 11:08 »
Här i Härjedalen (zon 6) har jag tagit upp alla rädisorna (måste så mer!) och äter plocksallad så det sprutar ur öronen. Kryddorna Äts det också av. Resten dröjer det nog med, har regnat mest hela juni. Men allt har kommit upp i alla fall!

souped

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Årets skörd?
« Svar #23 skrivet: 02 jul-08 kl 12:51 »
Här i Härjedalen (zon 6) har jag tagit upp alla rädisorna (måste så mer!) och äter plocksallad så det sprutar ur öronen. Kryddorna Äts det också av. Resten dröjer det nog med, har regnat mest hela juni. Men allt har kommit upp i alla fall!

Odlar du i växthus?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Årets skörd?
« Svar #24 skrivet: 02 jul-08 kl 13:01 »
Sallad, grönkål, spenat är skördat, och en ny runda satt, rödbeterna börjar få rund rot, dill klippes dagligen och persiljan kan jag börja ta på.

Samlar i frysen och i saltade krus.

Allt satt på friland den 1 maj.  Zon 2 är det väl här.

Sniglar finns men ingen stor invasion.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Årets skörd?
« Svar #25 skrivet: 02 jul-08 kl 14:12 »
Salladen (ruccola och vanlig) samt basilikan i fönstret har skördats av hittills. Längtar efter mina ärtskidor när det blir tid för dessa.
elliha.blogspot.com

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: Årets skörd?
« Svar #26 skrivet: 02 jul-08 kl 14:44 »
Jaha det här känns ju peppande... Över en månad sen jag skrev att sniglarna är de enda som skördar här och så är det fortfarande... :( sockerärtorna äter jag upp själv, men plantorna tycks bli mindre och mindre för var natt :(

Plockar sniglar, har gift utalagt, koppartråd runt pallkragarna... Vad mer kan man göra?!

Nästa år ska vi testa att odla på framsidan istället, där är inte riktigt lika mkt sniglar, men de kanske flyttar dit då... :(
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Årets skörd?
« Svar #27 skrivet: 02 jul-08 kl 14:52 »
Zon 3-4 eller nåt. Möjligen bättre mikroklimat.

Potatis, jordgubbar, ruccola, salladslök, rädisor, dill, persilja, timjan

Finns även mogna sockerärtor nu. Morötter som primörer också. Vinbären är i princip mogna, iaf de svarta. Blåbär har det också börjat komma.

Satt tredje omgången ruccola, är inne på att skörda andra omgången.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Årets skörd?
« Svar #28 skrivet: 02 jul-08 kl 15:16 »
Jaha det här känns ju peppande... Över en månad sen jag skrev att sniglarna är de enda som skördar här och så är det fortfarande... :( sockerärtorna äter jag upp själv, men plantorna tycks bli mindre och mindre för var natt :(

Plockar sniglar, har gift utalagt, koppartråd runt pallkragarna... Vad mer kan man göra?!

Nästa år ska vi testa att odla på framsidan istället, där är inte riktigt lika mkt sniglar, men de kanske flyttar dit då... :(

Kanske införskaffa en anka eller två?! Dem ska ju gilla sniglar ;)

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Årets skörd?
« Svar #29 skrivet: 08 jul-08 kl 21:07 »
Vi har fått äta av tre sorter tidig potatis, sallatssorter har vi nu sått en tredje omgång av, asiatiska bladgrönsaker, rädisor, majrova och nu idag gallrade jag bland rödbetorna.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/07/08/gallring-av-rodbetor/

ankianka

  • Inlägg: 143
    • Södermanland
SV: Årets skörd?
« Svar #30 skrivet: 08 jul-08 kl 21:37 »
Ett 20-tal slangurkor.
Grönkål i massor.
Sallat.
Persilja i massor.
Potatis 2 sorter.
Rödbetor.
Mangold.
Basilika.
Lök.
myntor o diverse kryddor.
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: Årets skörd?
« Svar #31 skrivet: 08 jul-08 kl 21:52 »
Kanske införskaffa en anka eller två?! Dem ska ju gilla sniglar ;)

Jo visst, om det inte var för att hundarna gillar att rulla sig i ankskit :P
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Årets skörd?
« Svar #32 skrivet: 17 aug-08 kl 16:42 »
Nä, ingen värme. Sådde plantor i augusti, satte ut i växthuset när tomaterna skördats färdigt och sen kunde jag börja skörda lagom till jul. Det blir små fina skott hela tiden som vi äter råa. Nu skördar vi varje dag på våra fyra plantor! Bra sätt att använda sej av växthuset på vintern. Kanske funkade det i år just för att vintern var så mild här nere i sydöstra småland. Tror inte marken i växthuset har frusit nån gång.

Mumsigt, nyttigt och krispigt tillskott till självhushållarkosten på vinter och vår!

Hade ni inget tillskottsljus heller?
MVH Rosita zon 1

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: Årets skörd?
« Svar #33 skrivet: 17 aug-08 kl 18:26 »
Hade ni inget tillskottsljus heller?

Nej, det behövdes inte.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser