Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaskningsmedel  (läst 6520 gånger)

Rebecca

  • Gäst
avmaskningsmedel
« skrivet: 24 okt-05 kl 12:50 »
Hejsan!
  Undrar vad ni här som har getter använder för avmaskningsmedel och om ni avmaskar endast när ni konstaterat inälvsparasiter eller om ni följer någon sorts schema? ???
 Veterinären kommer ut  nu i veckan till mina hästar och jag ska fråga honom om getterna då, men vore intressant att veta hur ni andra gör och vad ni fått för råd!
  Jag har ingen anledning att misstänka mask så det är inte därför jag undrar, men det är intressant att veta vad det finns för rekomendationer! ;)
                                      /mvh Rebecca

kalkontupp

  • Gäst
Re:avmaskningsmedel
« Svar #1 skrivet: 25 okt-05 kl 00:07 »
Du bör använda samma som till får - ivomec-
/Åsa

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:avmaskningsmedel
« Svar #2 skrivet: 14 dec-05 kl 09:10 »
Räcker avmaskning vår och höst?
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

drängen

  • Inlägg: 9
Re:avmaskningsmedel
« Svar #3 skrivet: 14 dec-05 kl 09:59 »
Jag avmaskar mina getter oftast vår och höst.  Jag har en större besättning och därmed hårdare belastning på betena.
Har man färre djur är det bättre att byta beten ofta och avmaska en gång om året. Medlet är ju dock ett gift!
Det bästa avmaskningsmedlet är Ivomec, Axilur tar inte alla inälvsparasiter.
Det är bra att att altinera medel då maskarna kan bli resistenta.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: avmaskningsmedel
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 13:58 »
Hoppar in i en gamal tråd.
Ska kolla med djurparken innan jag hämtar getterna om de blivit avmaskade. Hur gamla måste de vara innan man avmaskar dem? Håller ni andra med den som tyckte ivomec är det bästa medlet? Vi sätter upp en helt ny hage där inga djur gått tidigare vad jag vet. Vill ju inte få dit nå't som inte redan finns där.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: avmaskningsmedel
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 17:51 »
Ivomec har den tråkiga egenskapen att vara farlig för hundar med collie- eller bordercollieinslag.  Viktigast att hålla betesmarken parasitfri, inte djuren!!   ;)

Men om veterinären inte är beredd på att få frågor om getter kanske hon inte törs svara på direkten.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: avmaskningsmedel
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 18:17 »
Det bästa avmaskningsmedlet är Ivomec, Axilur tar inte alla inälvsparasiter.
Men sen finns det parasiter som Ivermectinpreparat INTE tar men som Axilur tar, tex giardia!


Ivomec tillhör ivomectinpreparaten som är suveräna eftersom de även tar externa parasiter (dvs blodsugande parasiter som sitter på djuret, inte i djuret). Andra inom samma kategori är Dectomax, Noromectin och Eprinex. Olika preparat finns på olika sätt, dvs injeceringsvätska, pour-on preparat eller orala blandningar. Själv tycker jag att dectomaxen är bäst eftersom den inte svider, vilket ivomec gör. När jag säljer djur följer jag export rekommendationerna, även för djurförsäljning inom Sverige, dvs avmaskning med ett ivomectinpreparat med två veckors mellanrum (för att få död på sådant som ännu inte kläckts). Djurparker brukar ha koll på sina avmaskningsrutiner, så be dem avmaska dem med ivomectin innan leverans och så avmaskar du själv två veckor senare! Det är bättre att överdosera något än tvärt om då resistens kan uppstå. Det är inte farligt att överdosera (med måtta  ;)). Väg gärna dina getter så att du vet hur mycket du ska ge dem. Det är lätt hänt att man inte har en aning om hur mycket ett djur faktiskt väger! Och förutom att man vet vilka doseringar av både det ena och det andra man ska ge till sitt djur så är det ju intressant att se om de går upp för mycket i vikt eller håller på att tappa vikt! Har det gjorts andra checkar på getterna?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: avmaskningsmedel
« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 13:52 »
Jag växlar Ivomec/Axilur. Är det något som dessa två missar?

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: avmaskningsmedel
« Svar #8 skrivet: 13 sep-08 kl 14:45 »
Tänkvärda saker! Tycker att det var bra att skriva det som löpande text i tråden istället för att länka då det är stor risk att man ska läsa SEN ... så funkar iaf jag! Som svar på Gruffs fråga så finns det en del som båda medlena missar och om det står det i några av texterna nedan. Därför är det ju bra att lämna in träckprover för analys så att man vet vad det är för parasiter man har och väljer rätt avmaskningsmedel!

Ur Fårhälsonytt nr 2, 2004
Avmaska på rätt sätt!
Det är av stor vikt att avmaskning, liksom all annan medicinering, sker på rätt sätt. Dosen anges på alla avmaskningsmedel, även på icke receptbelagda. För att kunna följa dosangivelsen är detnödvändigt att djurets vikt uppskattas korrekt. Väg det tyngsta djuret i gruppen och dosera efter det! Det är dyrare att underdosera än att överdosera eftersom underdosering kan leda till helt utebliven effekt av avmaskningsmedlet!

Om dosen appliceras fel i munnen kanske djuret spottar ut, eller sätter i halsen och hostar/frustar ut läkemedlet. Dosen skall läggas in långsamt långt bak i munnen, bakom den så kallade tungvulsten i svalget.

Varje felaktig avmaskning selekterar för resistens! Om dosen är för låg, dör inte parasiterna utan de överlever och kan föra sin genetiska, förvärvade förmåga vidare. Och vi blir ett problem rikare!

Svenska Djurhälsovården 2008-05-29
Behöver du avmaska så behöver du recept

Lantbrukets djur
I månadsskiftet september-oktober 2007 receptbelades alla avmaskningsmedel till lantbrukets djur. Syftet är i första hand att förbättra säkerheten för konsumenterna när det gäller livsmedel från djur. Dessutom vill man minska risken för att parasiter ska utveckla resistens (motståndskraft) mot avmaskningsmedlen genom felaktig användning.

Produktionsbortfall
Parasiter, framför allt inälvsmaskar, är en viktig orsak till produktionsbortfall hos får. Det vanligaste tecknet på att får har parasiter är nedsatt tillväxt. Det är endast vid mer uttalade problem som djuren blir sjuka och visar tecken på sjukdom som diarré eller nedsatt allmäntillstånd. Olika strategier används för att hålla nere smittrycket. Fortfarande utgör dock avmaskning en av hörnstenarna i en effektiv parasitkontroll.

Smittar på betet
Inälvsmaskar lever som vuxna i värddjuret och förökar sig genom att ägg sprids via fårets träck. I ströbädd och i vinterlandskap kan parasitäggen inte utvecklas vidare till de smittsamma larverna. Därför är det bara betande djur som blir infekterade av inälvsmaskar. Lammen möter alltså smittan först när de betar gräs.
Koccidier på stall och i rastgårdar
De enda tarmparasiterna som utgör smittorisk även på stall och i rastgårdar utan bete är koccidierna. De är encelliga och behöver inte någon utveckling på betesmark. Framför allt ca en månad gamla lamm kan insjukna i koccidios med kraftiga, ibland blodblandade, diarréer. Gängse avmaskningsmedel har inte effekt mot koccidier utan dessa behandlas med helt andra läkemedel. Vanligen behandlas hela lammgruppen med engångsdos av Baycox®, en lösning registrerad för användning till grisar, parallellt med andra åtgärder – helst ingår byte till annat stallutrymme eller annan rastgård.

Endast två huvudgrupper
Idag finns endast sex avmaskningsmedel för användning till får i Sverige. Dessa kan delas in i två huvudgrupper med preparat som fungerar på ett liknande sätt inom gruppen. Axilur®, Valbazen® och Rintal® hör till den ena gruppen, medan Ivomec®, Noromectin® och Dectomax® hör till den andra. Dectomax ges via injektioner i muskulaturen, Rintal är i form av granulat och de övriga är flytande som ges i munnen. Det är viktigt att agera så att medlen i de två grupperna kan användas framgångsfullt under lång tid framöver, eftersom det inte finns några nys inom snar utveckling.

Rätt dos i lugn och ro
Det är viktigt att fåren får i sig avsedd dos och därför rekommenderas att alla inblandade arbetar lugnt och metodiskt och att särskild ingivare används. Om automatik sköter doseringen så måste den kalibreras regelbundet. Vidare bör man väga åtminstone några individer för att kontrollera om viktskattningen fungerar. Det innebär liten risk att överdosera, men tänk på att karenstiden bör förlängas. Underdosering gör däremot att den avsedda effekten uteblir, och dessutom ökar risken för att parasiterna utvecklar resistens mot avmaskningsmedlet. Tackorna sprider smittan till lammenMed stigande ålder och allteftersom djuren möter parasitsmitta utvecklar de motståndskraft mot dem. Därför är unga djur betydligt känsligare för parasitangrepp och bidrar i stor utsträckning till att parasitsmittan byggs upp till allt högre nivåer i hagarna. Provtagning och eventuell behandling av tackor före betessläpp syftar alltså till att skydda lammen.
Det är också bakgrunden till råd som rena välkomstbeten och lågt parasittryck till framför allt förstagångsbetare/växande lamm.

Stora magmasken i egen division
Vid konstaterad förekomst av stora löpmagsmasken (Haemonchus contortus) rekommenderas avmaskning av alla djur i betesgruppen.  Eftersom den ena gruppen av avmaskningsmedel har visat nedsatt effekt på stora löpmagsmasken i Sverige är vi idag i första hand hänvisade till de makrocykliska laktonerna d v s Ivomec®, Noromectin® och Dectomax®. Avmaskning av alla djur vid förekomst av stora löpmagsmasken gäller förstås även ekologiska besättningar.

Rådgör med din veterinär
Receptbeläggningen innebär att djurägaren kontaktar veterinär inför avmaskning. Förhoppningsvis leder detta även till ökad dialog och veterinär rådgivning. Ett gott behandlingsresultat ligger ju i allas intresse – utom maskarnas!

Katarina Gustafsson
Fårhälsoveterinär

Svenska Djurhälsovården 07-04-04
Vilken årsmån!
Den här säsongen har det på många håll först varit en extremt torr betesperiod följt av en ovanligt mild höst. Frågorna är många avseende hur vädret har påverkat parasiterna, men som vanligt är bilden väldigt komplex och det är svårt att säga hur framgångsrika parasiterna varit. Å ena sidan kan torkan ha varit ogynnsam för larverna, men å andra sidan har den milda hösten inneburit att betessäsongen varit betydligt längre än vanligt.
chus contortus) eller inte är motiv nog för att skicka prov. Stora magmasken orsakar till skillnad från många av de andra mag-tarmmaskarna inte diarré. I stället kan man drabbas av plötsliga dödsfall framför allt bland lammen, men även vuxna får, t ex högdräktiga tackor, kan dö. Typiska tecken hos sjuka djur är den vätskeansamling (käftgropsödem) som ibland ses som en äggstor påse ”under hakan” och påtagligt bleka slemhinnor i munhålan och på insidan av ögonlocken. Om fåren inte har så många maskar kan de i stället visa diffusa symtom som dålig aptit, nedsatt tillväxt och sämre mjölkproduktion.

Hos ca 25 % av de ca tusen besättningar som skickat prover till Vidilab under 2006 har Stora magmasken påvisats.

Kolla den adress för att se kostnader etc för de olika preparaten (intressant!)
http://www.svdhv.org/Artiklar/pictures/318-Avmaskning.gif

2008-06-23
Invänta alltid träckprovssvar före betessläpp/betesbyte!

Våren, betessläppet, lamningen, vårbruket – det är lätt att det kör ihop sej! Det förstår vi!
Men även Vidilab har bråda dagar så här års. Där tar man in extra personal och gör allt för att hantera era prover så snabbt och säkert som möjligt. Inom tre dagar finns alltid provresultaten inlagda i journalsystemet. Oftast går det ännu snabbare – redan samma dag som provet kommer in, kan resultatet finnas i journalen och ute på era datorer om ni har begärt svar via e-mail. Svaret skall i de flesta fall sedan diskuteras med någon av oss fårhälsoveterinärer. Även vi fårhälsoveterinärer har som mest att göra under denna tid på året. Av denna anledning dubblerar vi telefonjouren under de mest hektiska veckorna. Det finns alltid minst en fårhälsoveterinär beredd vid telefonen mellan klockan 9 och 12, alla vardagar. Om möjligt sitter vi också uppkopplade vid en dator. Undantag kan finnas, men det finns lösningar även på detta.

Provtagning av tackor ska ske efter lamning, före betessläpp! Helst bör man invänta andra delen av april.
Om detta inte är möjligt av produktionstekniska skäl, bör alternativ tidpunkt och andra omständigheter diskuteras med Fårhälsovården.

Under våren har flera besättningar släppt ut Haemonchus-infekterade tackor, en del med lamm vid sidan, utan att ha inväntat provsvar och vidtagit åtgärder. Den viktiga informationen utnyttjas inte på rätt sätt. Informationen är fortfarande viktig och åtgärder kan vidtas, men beten har ”förstörts” för innevarande säsong och lammen kan behöva avmaskas. Mycket större åtgång på avmaskningsmedel blir följden.
Träckprovsdiagnostiken kostar mycket pengar, men kan försvaras eftersom informationen ger så mycket. Självklart måste provtagningarna behandlas med respekt! Vi måste göra rätt!

Provtagning av lamm rekommenderas före avvänjning, före flytt till parasitfritt bete och eventuell avmaskning. Kontakta Fårhälsovården för tolkning av analyssvaren! Provtagning av tackor är endast aktuell under våren! Därefter baseras flockdiagnostiken på lammprovtagningar.

Lisbeth Rudby-Martin
Fårhälsoveterinär
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: avmaskningsmedel
« Svar #9 skrivet: 13 sep-08 kl 22:10 »
Vad kostar det att kolla ett träckprov?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: avmaskningsmedel
« Svar #10 skrivet: 14 sep-08 kl 11:37 »
Du kan kolla parasiter via Vidilab eller SVA. Själv föredrar jag Vidilab med kunnig personal, snabb och personlig service. Ring och prata med dem och rådfråga vilka tester de tycker att du ska göra utifrån din djurhållning.  Här är länkar till prislistorna:

http://www.vidilab.se/cms/prislista/

http://www.sva.se/upload/pdf/prislista/prislista%202008/Parasitologiska%20undersökningar%20II.pdf
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Alore

  • Gäst
SV: avmaskningsmedel
« Svar #11 skrivet: 16 sep-08 kl 21:46 »
Vet ni om man kan använda kitet Kolla Masken som finns på Apoteket även för getter? Det finns ju en variant för hästar har jag sett.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: avmaskningsmedel
« Svar #12 skrivet: 17 sep-08 kl 10:57 »
Vet ni om man kan använda kitet Kolla Masken som finns på Apoteket även för getter? Det finns ju en variant för hästar har jag sett.

Kolla Masken kan man precis som du säger köpa på Apoteket och även på Granngården. Nu kan man också beställa den direkt från Vidilab www.vidilab.se. Du kan använda det till dina getter!  Intressant är dock att man kan plocka bajs från sina djur, stoppa i dubbla små plastpåsar, knyta till bra, stoppa i ett tjockt kuvert, stoppa i en följesedel man har ryckt ut från vidilabs hemsida, klistra igen och stoppa på en postlåda (dock inte en fredag då bajset hamnar hos posten över helgen  :P). Jag brukar skriva ner på följesedeln hur många djur som går i hagen och åldern på dem, storlek på hagen, om de går med andra djur, när jag senast avmaskade och vilket preparat. Har man en bra dialog med sin veterinär ser man till att de skickar en kopia till honom/henne så att de är uppdaterade på hur hälsoläget är i ens flock. Har man många djur kan man ta samlingsprov (men ta då främst på unga djur då det är de som främst tar skada av parasiterna), har man få eller misstänker något speciellt så tar man individuella tester.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

bondo

  • Inlägg: 29
  • Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
SV: avmaskningsmedel
« Svar #13 skrivet: 29 nov-08 kl 11:51 »
Hejsan!
Jag avmaskar mina båda killar vår och höst med Rintal, 10% oral, och jag tycker att det fungerar bra till mina pojkar.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

Celine

  • Inlägg: 18
SV: avmaskningsmedel
« Svar #14 skrivet: 08 dec-08 kl 00:57 »
Skaffade getter i somras, så jag har inte så stor kunskap om getter och avmaskning...ännu.

Är avmaskningsmedel till getter receptbelagt, som det har blivit till hästar för ett år sedan?

Om man avmaskar getter, hur gör man då med spillningen, jag har mina gående ute i en jätte-stor hage med ett isolerat litet gethus till? Jag kan alltås inte mocka bort ny spillning som kommit efter att man avmaskat dom som man gör med hästar?

Har tre underbara hästar, två söta katter, tre getter och en bock.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 7 användare (4 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser