Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård  (läst 2500 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Uach, detta var verkligen hemskt!
http://www.atl.nu/lantbruk/getter-beslagtogs-p-sk-neg-rd

Någon som vet mera? Hur har det gått för de omhändertagna getterna?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #1 skrivet: 14 apr-12 kl 10:26 »
Ja usch så ledsen och förbannad man blir av sån´t här  >:(!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #2 skrivet: 14 apr-12 kl 10:28 »
Har också funderat på vad som hänt med getterna.
Vad jag förstår ska de säljas genom polisen?
Men när och var och hur?
Har läst om det i tidningen.
Och man kan inte mer än bli förbannad och fundera på hur vissa är funtade!
Vidrigt
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ninna b

  • Gäst
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #3 skrivet: 14 apr-12 kl 11:35 »
Jag vet massor om det här och jag tycker inte ni ska vara så snara med att döma ut killen ... fundera lite över Länsstyrelsens agerande istället

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 11:40 »
Om man behöver avliva djuren på plats för att de inte är okej, då vet jag inte om det finns mycket att säga.
Sen kanske det är så att hans liv just nu inte är så himla bra, vad vet jag. Men djuren måste ju ändå må bra?!
Det finns alltid en massa bakom när sådant här händer, men det ska ju inte behöva hända!
Frågan jag har är var är djuren som är vid liv nu?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #5 skrivet: 14 apr-12 kl 21:26 »
Vad är en mellanbock? ???

Vad gick åtgärdsplanen ut på?

I vilket skick var getterna egentligen, jag hittade varken bild eller objektiv beskrivning hur de mådde.

Var finns de nu?

Hur mår ägaren?  Vem frågar efter om han haft en chans?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #6 skrivet: 14 apr-12 kl 22:44 »
I vilket skick var getterna egentligen, jag hittade varken bild eller objektiv beskrivning hur de mådde.


Varför bild? Det är väl inte läsarna utan veterinären som gör bedömningen.

" Mellanbockarna har enligt tidningen Norra Skåne redan avlivats eftersom deras chanser att återhämta sig ansågs vara små (...)
Flera kadaver har hittats vid inspektionerna, bland annat en killing som fastnat i gammalt bråte (...)
Veterinären riktar skarp kritik mot de förhållanden som djuren levde under (...) Djuren i en inhägnad delade sin hage med ett flera dagar gammalt kadaver. I en skottkärra hittades fler döda killingar och fjäderfän som hade börjat ruttna."

Det finns säkert en tragedi bakom denna historia, men någon måste se till djuren och deras lidande.




Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #7 skrivet: 15 apr-12 kl 07:24 »
Jag är inte insatt i just detta, men tycker att det oftast tar alldeles för lång tid innan något händer.
I detta fall står de ju att han fått påvisningar från länsstyrelsen redan 2010. Tycker det är hemskt att de kan gå så långt att djur måste avlivas på plats. Och vänta ytterliggare 7 dagar verkar idiotiskt, djurens välbefinnande är viktigast. Djur som far illa ska tas om hand genast.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Existens?

  • Gäst
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #8 skrivet: 15 apr-12 kl 08:03 »
Nej, vanvård kan man ju såklart inte försvara.
Men faktum är att det sker mängder med helt felaktiga avlivningar av fullt friska djur, bara på grund av att länsstyrelsens inspektörer har fått nåt för sig. Dom har blivit den nya staten som agerar helt efter en egen agenda som inte bottnar i djurskyddslagen.
Så tyvärr.. vem som helst av er kan få era djur omhändertagna och avlivade. Det är rena lotteriet just nu.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #9 skrivet: 15 apr-12 kl 08:41 »
Varför bild? Det är väl inte läsarna utan veterinären som gör bedömningen.
Det brukar finnas bilder till såna här reportage.  Något brukar man kunna se på dem.

Och jag begriper inte vad en mellanbock är.  Som mellankalv, eller mellanstor bock eller vad?  Aldrig hört ordet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #10 skrivet: 15 apr-12 kl 08:41 »
Nej, vanvård kan man ju såklart inte försvara.
Men faktum är att det sker mängder med helt felaktiga avlivningar av fullt friska djur, bara på grund av att länsstyrelsens inspektörer har fått nåt för sig. Dom har blivit den nya staten som agerar helt efter en egen agenda som inte bottnar i djurskyddslagen.
Så tyvärr.. vem som helst av er kan få era djur omhändertagna och avlivade. Det är rena lotteriet just nu.
I Skåne har det länge varit ett lotteri. Hundar som "tas om hand" från uppfrödare, sen vidarebefodras (inte dåligt skick, inte avlivas) till "vem som vill ha" utan att uppfödaren har en chans att hinna överklaga.
Inspektörer som sitter kvar på sin tjänst, men har kontorstjänst, inte ska åka ut på ärenden (pga mångårigt missbruk av sin myndighetsutövning) men "följer med kollegor" på dessas tjänsteärenden, dvs kommer ut till ställen där de (i flera fall under många år) systematiskt trakaserat djurägarna.
Läs gärna boken "Vi har avlivat din häst" skriven av vetrinär, m fl.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186407996

Å andra sidan sitter en kvinna här i byn, med tillstånd att i sin villa ha drygt 30 katter. Var hon får dem ifrån? Jo hon samlar upp här i byn. Vildkatter? Nä, tama huskatter. Bevisa? Då får du se till att komma in hos henne, för hon släpper inte ut dem. Polisen skruvar på sig och tycker synd om henne. Hantverkare berättar om döda, sjuka djur när de varit där. Djurskyddsinspektörer kommer på avtalad tid när det är uppstädat.

Hur det är i detta fallet vet jag inget om. Jag vet att det inte behöver stämma, och att det kan va som sägs.
Att djur och folk ska ha det bra är önskvärt.
Att myndighetsutövning ska va korrekt är önskvärt.

Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Sussilo

  • Gäst
SV: 178 getter omhändertagna efter vanvård på skånsk gård
« Svar #11 skrivet: 15 apr-12 kl 08:50 »
Att djur och folk ska ha det bra är önskvärt.
Att myndighetsutövning ska va korrekt är önskvärt.

Instämmer!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser