Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa staketet?  (läst 1958 gånger)

LinneaKohler

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
Bästa staketet?
« skrivet: 12 jan-12 kl 14:56 »
Jag undrar lite vad ni där ute har för staket till era getter?
Vad tycker ni funkar bäst?

Hos oss springer det mycket barn som klättrar på staketet, och även getterna gör detta när de tigger godis av besökarna. Finns det något bra nät eller material som är mer tåligt än annat?
Får även gärna vara billigt ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bästa staketet?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-12 kl 11:05 »
Jaha, hur reagerar föräldrarna om Ni använder elstängsel?  Den högre modellen (109 cm) med styva stödstag var 30 cm fungerade fint till mina.  Varje ung individ måste lära sig av egen erfarenhet vad det är, sen går de snällt.  Kanske inte så billigt i inköp, men enkelt att flytta till ny inhägnad när beteshygienen kräver!  ("Håll inte getterna fria från parasiter!  Det är BETET Ni ska försöka hålla rent!")
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Bästa staketet?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-12 kl 11:41 »
Jag tror på el på  insidan så getterna inte kommer nära staketet. det är billigt och funkar ofta. Men  kombo av matande barn och getter som inte river staket är nog svår.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

  • Gäst
SV: Bästa staketet?
« Svar #3 skrivet: 18 jan-12 kl 16:36 »
Jaha, hur reagerar föräldrarna om Ni använder elstängsel?  (...) Varje ung individ måste lära sig av egen erfarenhet vad det är (...)

Javisst, det gäller både två- och fyrbenta ungar  :). Men är detta en öppen 4H-gård eller djurpark, finns det kanske regler om vilka stängsel som är tillåtna? Det första steget är väl att bestämma om barnen får klättra på stänslet eller inte. Sätter man upp ett staket som är klättervänligt för barn som prasslar och lockar med godis och samtidigt eltrådar på insidan av staketet så getterna inte kan komma fram och nå godiset, ja då har man skaffat sig problem.

Njorun

  • Inlägg: 149
    • Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
SV: Bästa staketet?
« Svar #4 skrivet: 18 jan-12 kl 18:07 »
Om inte reglerna ändrats på senare år får det inte finnas någon risk att besökare kan nå elstängsel oavsiktligt. Pace-makers kan påverkas negativt av en stöt.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser