Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig kalkonkyckling  (läst 2155 gånger)

nina77

  • Inlägg: 444
    • Hälsingland
Hängig kalkonkyckling
« skrivet: 28 jun-11 kl 11:25 »
Jag har två BUT-kalkoner på 11 veckor. Nu har den ena varit hängig i flera dagar, den vill mest ligga o blunda. Men den kommer fram om det vankas mat och den äter ur matskålen. Den går ut på morgonen och in på kvällen, men när den är i gården så ligger den mest och kurar. Den andra springer runt med hönsen som vanligt och vilar när den är trött. inte hela tiden. Den hängiga kalkonen känns inte mager och den är inte snorig eller så. Jag har hört den nysa nån gång, men inget mer. Den går med sänkt hals och hängig rumpa...
Vad kan det vara med den?? När den bajsade kom det bara som vatten med lite grönt i. Vad ska jag göra med den? Skilja den från gruppen och försöka kurera den? Så jag bättre uppsikt på den. Eller vad? Kan jag ge den nåt särskillt att äta?

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: Hängig kalkonkyckling
« Svar #1 skrivet: 28 jun-11 kl 20:02 »
kokt äggula kan kanske vara bra? de bruka jag ge mina.... sen bruka jag koka nässelblad å sila ut vattnet å låta dom dricka de.... (när de svalnat)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hängig kalkonkyckling
« Svar #2 skrivet: 28 jun-11 kl 20:16 »
Låter som om den är dålig i magen. Skilj av den ge fil eller youghurt bandat med lite mat av något slag och se om du kan få ordning på magen på den. Du kan också prova att ge lite kol.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Hängig kalkonkyckling
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 10:50 »
Värme.....
Ta in den och håll den varmt tills den blir bättre.
Rent vatten hela tiden.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

 

nina77

  • Inlägg: 444
    • Hälsingland
SV: Hängig kalkonkyckling
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 09:32 »
Kalkonen klarade sig, den är nu frisk och kry. Lite mindre än den andra. Trodde aldrig den skulle piggna till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser