Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinnberedning  (läst 3123 gånger)

Ingmari

  • Gäst
Skinnberedning
« skrivet: 13 sep-04 kl 13:48 »
Jag undrar om man kan spara Alunbad till ett senare tillfälle. Jag alungarvar kaninskinn just nu och vill inte kasta bort alunbadet? Är det någon som vet?

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Skinnberedning
« Svar #1 skrivet: 13 sep-04 kl 15:04 »
Hej
jag är ingen expert på garvning, men jag misstänker att alunbadet blir rätt smutsig av skinnen; visst kan du sparar den, den kommer dock att fungerer allt sämre med tiden. För att bibehållar funktionen så länge som möjligt skulle jag förvarar den svalt, mörkt, utan luft (i tätt sluten kärl) och med så lite ludd och smuts i som möjligt.
/droliver

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Skinnberedning
« Svar #2 skrivet: 14 sep-04 kl 10:13 »
Intressant fråga, vet tyvärr inte. Alun är ju en mineral och bör därför inte vara lika känslig över tiden som dom organiska varianterna. De kalkbad jag använt för avhårning har ju stått lääääänge.
Mineraler kan ju dock fällas ut och i viss mån oxideras om de lämnas ifred varför drolivers ide låter vettig, svalt, mörkt och lufttätt.

Jag skulle visserligen ta några skinn av sämre kvalitet och prova först när det är dags att använda alunbadet igen.

Återkom gärna med dina erfarenheter.

Myrkott

  • Inlägg: 102
    • Östergötland
Re:Skinnberedning
« Svar #3 skrivet: 20 dec-04 kl 09:48 »
Hej!
Alun är ett slags salt (eller mineral som Hasteus säger) och förstörs inte om det sparas, fast däremot kan det ju hamna blod och annat i ett gammalt bad. Sånt kan ruttna och gör att det blir lite otrevligt att återanvända badet...

Ska badet återanvändas måste du däremot fylla på mer alun och koksalt, eftersom en del av detta har förbrukats vid den tidigare garvningen.

Alungarvning är en slags kemisk jämvikt där det behövs en viss alun/salthalt i lösningen utanför skinnet för att kunna "trycka in" alunet i skinnet.
Det är därför man ska undvika att blaska för mycket med ett alungarvat skinn i rent vatten - man riskerar att lösa ut den tidigare garvningen.

/Nima
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 2 användare
Tur-Johan, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser