Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för skinnberedning?  (läst 5808 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Tips för skinnberedning?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:27 »
Karolina
 To 24 Aug, 2000 - 10:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Då vi slaktar själv får man ju inte bara kött, utan även skinn.
Jag skulle vilja bereda några av dessa själv,
men har inte hittat hur man bäst gör detta.
Ett alternativ är alunberedning,
men på apoteket är detta rätt så dyrt,
det går ju bra till kaninskinn
men inte till några lammskinn.
Vore tacksam för lite tips i ämnet.

Karolina
 
Petter Bergström
 On 11 Okt, 2000 - 19:26
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Karolina,
Om du vill bereda med alun kan du beställa alun lite billigare från Gudruns ullbod 75:-/kg. Läs den här gamla artikeln ur Åter hur man gör eller köp Skinnberedningsboken, där står om en massa olika gavningsmetoder.
En nackdel med alungberedning är att det inte är någon riktig garvning, bara en konservering. Om skinnet blir blött måste man göra om det. Vill man ha ett vattenbeständigt skinn är det bättre med t.ex. fettgarvning, läs i Åter 2/99
 
malin lundström
 On 18 Okt, 2000 - 20:39
--------------------------------------------------------------------------------
Hej karolina. Jag har provat att bereda fårskinn själv och sen gått en kurs. Mitt tips är att ta sig tid med mjukgörningen. Det förstod jag inte första gången och då blev det väldigt hårt och knöligt.Man får ta sig tid en dag eller så och massera skinnet torrt med pauser på högst en halvtimma. Man kan stoppa skinnet i frysen ifall att man skulle tröttna. Och sen upp och knåda igen, på köttsidan tills allt är torrt.
Lycka till, det är kul!
Malin
 
ninni
 To 19 Apr, 2001 - 08:43
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Karolina,
jag har endast en gång prövat själv men använde då endast såpa (för att tvätta bort blod etc) och olivolja (vid mjukgörningen).Då får man ett skinn som inte går att slänga i tvättmaskinen men är det mest naturliga mot tex en öm babyhud.Alltid nu och då hänger jag sen ut skinnen i duggregn och vind för att "tvättas".
 
Lina
 Ti 18 Dec, 2001 - 10:58
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Karolina!!
Vill du ha ett billigt alternativ till alungarvning(och även bättre i det långa loppet)men med liknande resultat, pröva mjöl och salt!!
Ta den råa huden,när den är nytvättad, låt ullsidan torka(får inte ta mer än ett dygn, då kan skinnet börja ruttna) , räck sedan skinnet så att det sträcks ut.
blanda en enkelnäve vanligt salt och en dubbelnäve mjöl, vete eller havremjöl. Strö ut det över köttsidan, vik ihop utmed ryggraden och en gång på längden. Lägg på en tyngd, vänd fällen efter 2-3 dagar och låt ligga 2-3 dagar till. Vik sedan upp fällen och låt mjöl-saltblandningen torka helt. Fukta sedan skinnet lite och mjukgör tills det är torrt. om man vill kan man även smörja in skinnet med lite smält fårtalg för att göra skinnet smidigare och stå emot väta bättre.
Detta är en superenkel och väldigt tidsbesparande metod om man har dåligt med tid, kräver lite energi jämfört med de flesta beredningsmetoder, de färdiga egenskaperna är som alungarvat ungefär, dvs ej vattentåligt.
Detta har jag lärt mig av Aja Petterson, som har en enmånads skinngarvningskurs
på Bäckedals fhsk. Vill ni lära er massor om skinngarvning är detta kursen! den är superbra.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare
karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser