Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter som företag  (läst 3210 gånger)

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Getter som företag
« skrivet: 12 apr-06 kl 12:24 »
Hej!
Är det nån här som har osttillverkning av getmjölk som företag?

ninna b

  • Gäst
Re:Getter som företag
« Svar #1 skrivet: 12 apr-06 kl 21:51 »
Jag har ett gårdsmejeri med tillverkning av getost. Vad vill du veta...........?
Hälsn Ninna

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Re:Getter som företag
« Svar #2 skrivet: 13 apr-06 kl 07:36 »
Jag funderar på att börja men blir avråd av arbetsförmedlingen hela tiden. Skulle vilja veta om det verkligen är så olönsamt. Att det är otroligt mycket arbete har jag redan förstått.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Getter som företag
« Svar #3 skrivet: 13 apr-06 kl 11:19 »
Jag skulle följa mitt eget hjärta om jag var du. Arbetsförmedlingen har inget att göra med vad du vill syssla med i framtiden. Huvudsaken är väl att du trivs med det du gör, eller hur?

Jag har nu hittat min väg i lvet och den tänker jag följa för jag vet att jag kommer att lyckas med det jag gör.

Jag har aldrig bangat för att prova något nytt i livet och det ska du inte heller.

T ex på gården har jag värphöns som huvudsaklig inkomst källa vid sidan av har jag grisar, köttdjur. Har provat kalkoner men det blev ingen succe här i norrland.

Nu har jag lite getter som jag funderar på att satsa lite mer på. Har en ladugård som står tom ska lämna in om investeringsstöd och bygga om till getstall men jag har också fundringar på att bygga om stallet till frittgående höns utomhus. För se var jag hamnar, spännande eller hur?

Hur som helst. Satsa för guds skull på det du vill göra och inte vad AF vill att du ska göra. Du kommer inte att ångra dig. Jag lovar. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ninna b

  • Gäst
Re:Getter som företag
« Svar #4 skrivet: 13 apr-06 kl 12:44 »
Uppstartningskostnaderna är stora men det beror lite på hur du bor. Kolla på www.jilu.se där finns en kurs i ystning. Den kan du väl få hjälp med att gå..? Mycket arbete är det helt klart och du behöver dessutom ta reda på en himla massa innan du är startklar. Du ska ha både getter och mejeri. Ha kunskap både i djurskötsel, ystning, alla lagar som finns + att du som egen företagare ska kunna sköta bokföring och sånt. Finns det något mejeri i närheten av dig där du skulle kunna få en praktikplats ? Det hade varit toppen för dig. Annars tycker inte jag att man ska ha dålig lönsamhet som ett argument att inte starta. Lokalproducerad mat ligger i tiden och priset på gårdstillverkad ost är inte så låg, precis. Vill du veta mer så maila mig privat. Hälsn Ninna

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Re:Getter som företag
« Svar #5 skrivet: 13 apr-06 kl 15:31 »
Jilus ystningskurs har jag redan gått. Har försökt kolla upp alla lagar o regler som gäller men blir bara helsnurrig  :)
Har oxå försökt hitta nån som håller på i närheten av där jag bor men det verkar som att alla har lagt av.


sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Getter som företag
« Svar #6 skrivet: 13 apr-06 kl 17:20 »
Vitsen med alla lagar och regler är att man ska bli snurrig. Det finns så många och så motsägelsefulla lagar för småföretagare i Sverige att det i praktiken är omöjligt att följa alla, för följer man en så bryter man därigenom mot ngn annan.
Svenska lagar är designade för att lämna utrymme för myndigheters godtycke.
MEN, sköter man sin verksamhet snyggt och prydligt och inte gör sig osams med myndigheterna såå råkar man sällan illa ut. I Uppstartsfasen så rekommenderar jag att du pratar med bland annat miljö och hälsoskyddskontoret på orten.
Sen kommer frågan om ifall det är lönsamt eller inte.
Jag kan förstå att AF avråder, för är du egenföretagare så förlorar du i princip alla samhällets ekonomiska skyddsnät.
Men, du kanske kan starta det hela som en hobbyverksamhet som du sedan när du märker att det går bra och att du har såväl marknad som egen kapacitet att öka produktion och försäljning till en försörjningsnivå kan omvandla till ett företag med allt vad det innebär.
Vad som gäller för beskattning och deklaration av inkomster från hobbyverksamhet vet Skattemyndigheten på orten och de hjälper dig gärna att tillskansa dig all information du behöver.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Re:Getter som företag
« Svar #7 skrivet: 13 apr-06 kl 21:38 »
Tack så mycket för alla svar :)
Finns det några gränser för hur stor en hobbyverksamhet får vara?

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Getter som företag
« Svar #8 skrivet: 13 apr-06 kl 22:39 »
Tack så mycket för alla svar :)
Finns det några gränser för hur stor en hobbyverksamhet får vara?

Det är just sådant du frågar Skattemyndigheten om.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Getter som företag
« Svar #9 skrivet: 26 jun-06 kl 23:26 »
Sara, var i landet bor du?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Re:Getter som företag
« Svar #10 skrivet: 10 jul-06 kl 21:28 »
Jag bor i västernorrland.
Närmare bestämt i Röån, en liten by i sollefteå kommun.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Getter som företag
« Svar #11 skrivet: 10 jul-06 kl 23:49 »
Hej igen!
Har hittat din by. I Lillsela NV om Härnösand har jag bekanta som just startat eller fortfarande håller på att starta. De kanske kan ge dig några tips. De heter Dick Werlöv och Gill Bungs. Se länk:
http://www.stugknuten.com/stuga.asp?stugid=4457

Jag är också i startgroparna och tänkte att om du fanns nära mig kanske vi kunde börja tillsammans men jag bor i södra Gästrikland så det är lite långt...

Hälsn
Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

 

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Re:Getter som företag
« Svar #12 skrivet: 12 jul-06 kl 15:13 »
Hejsan Maria!
Jo det va ganska så långt bort :)
Tack för tipset, det är alltid bra att ha kontakter.
Hur långt har du kommit i planerna?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Getter som företag
« Svar #13 skrivet: 19 aug-06 kl 12:15 »
Du ska ha både getter och mejeri. kunskap om alla lagar som finns.

Min granne tror att man köper getter, mjölkar dem, gör ost i köket, spikar upp en skylt vid vägen där det står Getost säljes..

Men så får man alltså inte göra ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 2 användare
RindertD, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser