Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteridriven belysning i hönshuset  (läst 1691 gånger)

Carl Olofson

  • Inlägg: 1
Batteridriven belysning i hönshuset
« skrivet: 21 okt-23 kl 06:56 »
Vi bygger ett mobilt hönshus som vi kan flytta runt på gräsmattan. Haken då är att vi inte kan dra in ström i det. Förlängningskabel går bort då gräsklipparen omedelbart skulle utnämna sig själv till kabelklippare
Har nån förslag på batteridriven belysning; idealiskt sett timerdriven och med dimmer så att ljuset kommer och går gradvis?

kent gustafsson

  • Inlägg: 1
SV: Batteridriven belysning i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 14 jan-24 kl 16:43 »
Jag kör solceller kopplat till batteri. kopplat till batteri kör jag shelly1 wifi fjärromkopplare 12/24v. 1 styr hönsdörr och 1 styr ledslinga. allt detta styrs genom shelly app där det går att lägga in timer för öppning/stängning samt tändning/släckning. den bästa automatiska installationen jag gjort för hönsen.

Dre

  • Inlägg: 8
    • Gotland
SV: Batteridriven belysning i hönshuset
« Svar #2 skrivet: 02 apr-24 kl 21:12 »
Jag kör solceller kopplat till batteri. kopplat till batteri kör jag shelly1 wifi fjärromkopplare 12/24v. 1 styr hönsdörr och 1 styr ledslinga. allt detta styrs genom shelly app där det går att lägga in timer för öppning/stängning samt tändning/släckning. den bästa automatiska installationen jag gjort för hönsen.

Smart lösning! Fungerar solcellerna även på vintern med låg sol och mulna dagar i sträck? Eller kan du ladda batteriet hemma också?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Batteridriven belysning i hönshuset
« Svar #3 skrivet: 02 apr-24 kl 23:45 »
Vill man att en solcellsanläggning ska klara sig själv även vintertid så måste man överdimensionera solcellerna - ta till dem flera gånger större än vad som skulle behövas i en motsvarande anläggning som bara behöver fungera på sommaren. Och se till att ha en bra regulator som kan dumpa bort överskottsenergin sommartid, så man inte laddar sönder och förstör batteriet.

En annan lösning för att klara sig på vintern är såklart att ha flera batterier - ett på plats i anläggningen och ett eller flera andra som man laddar där det finns tillgång till energi från elnätet och sen växlar man mellan dem vid behov.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser