Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädd västgötaspets  (läst 4661 gånger)

nysse

  • Inlägg: 307
Rädd västgötaspets
« skrivet: 21 dec-08 kl 11:12 »
Vi har en västgötaspets på nu 8 mdr. Har från böjan försökt att han skall bli van till våran kossar och får, men han är livrädd för dom. Det skall tilläggas att han aldrig har blivit attackerat av dom, han tyckar bara licksom att dom är jättefarliga....
Vad gör vi ?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #1 skrivet: 21 dec-08 kl 17:56 »
Strunta i att ta hunden till djuren om den är rädd för dom! 
Ignorera hunden när den visar rädsla, gör absolut ingen affär av det!!! Det finns risk för att beteendet/känslan förstärks annars.
Konstatera bara att hunden inte är mogen för uppgiften än och vänta med att introducera den för djur.

Om du har tur så vänder det och en vacker dag följer hunden med ut till djuren av sig själv och visar intresse för att arbeta. Beröm då hunden oavsett vad den gör, så att det blir en positiv upplevelse.

Om hunden skulle visa tendenser att hantera djuren illa, sätt på en lina och hindra hunden från det oönskade beteendet, men skäll inte på den utan var tyst vid korrigeringen och beröm det den gör bra. Så småningom när hunden har en starkare vilja att arbeta så kan du korrigera hunden med rösten och förbjuda det oönskade beteendet.

Det är möjligt att hunden aldrig börjar att arbeta, eftersom många västgötaspetsar inte gör det...

Var då nöjd med hunden för dess andra kvalitéer och om ni måste ha en arbetande hund på gården, köp en ras som är avlad för vallningsarbete!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vilse

  • Gäst
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #2 skrivet: 24 dec-08 kl 06:01 »
hundar i den aaldern aer som tonaaringar, osaekra o vaexer.
ge hunden avslappnad kontakt med kor.
sitta i lagaarn o leka med en boll.
associera kor till att vara en lukt o ljud som innebaer lek med boll.
tvinga inte jycken till naagot.
ge inte beroem naer den aer raedd, ge bereom naer allt aer ok!

jag har den stora turen at jag har en tomtgraens daer 40 kor passerar morgon o kvaell.
jag har satt mej i en stol naera staketet med ryggen mot korna o lekt kasta boll med mina jyckar. i dag bryr dom sej inte ens om kor.
men dom vallar o gar efter om jag gaar efter.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #3 skrivet: 27 dec-08 kl 10:00 »
Ni har så rätt båda två.....

När man väljer just västgötaspets till vallning, är det bra om båda föräldrarna är vallanlagstestade. Det ger ingen garanti, men möjligheten för större arbetslust.
Det är inte ovanligt att hunden visar "rädsla" inför andra djur när de är i tonårsåldern. Arbetslust kommer med mognad.

Dock finns det västgötaspetsar som bara avskyr kor, får mm. Kanske beror det på lukten.....Inte vet jag. ::)

Många avelsdjur anlagstestas med goda resultat. Det vet jag eftersom jag är uppfödare på rasen  ;D
Min egna hane visade inte intresse för korna förrän han var nästan tre år. Min valp visade intresse för får redan vid 6 månader.  Det är så olika. Menn det viktigaste är att inte puscha eller göra någon "affär" av det......

Lycka till......
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Vilse

  • Gäst
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #4 skrivet: 27 dec-08 kl 19:44 »
ge hunden massor av kor i säker form,,på behörigt avstånd och at du noncahlerar korna för at visa att dom inte är farliga,,

jag står varje morgon i hagen o kastar boll,,kor och just nu en hög med tjurar går brölande backom korna när dom föses till morgonmjölkningen.
jag har ryggen mot staketet där korna går,,jag tittar inte ens på dom,,kastar boll utåt min hage och tjoar glatt när jyckarna hämtar bollen,,kallar in och låtsas om at jag inte ens ser korna,,tjurarna brölar som galningar bara nån meter bakom oss.
min "nya" hund som nu är 2 år ser inte korna alls,,men han var liite tveksam när han kom till oss.

vallning o anlag,,det är både individuelt och ärftligt och anlag och intresse och beröm och utlärande!

har set jyckar som inte ens vill fast dom har både rätt ras och föräldrar som gör vallning.
sen finns det ju stjärnor av helt fel ras som gillar at valla ändå :)

beröm o motivation! :)

men ta det lugnt med hundar i tonårsstadie och bli inte orlig o ge inte heller upp :)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #5 skrivet: 16 jan-09 kl 22:10 »
Hur går det med den mindre modiga lilla vallhunden?

Har han vågat bekanta sig ännu med kossorna?

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 01:36 »
När jag växte upp hade vi ett tag en västgötaspets men tyvärr var den så rädd framförallt för män med skägg att det blev ohållbart. Vill minnas att vi lämnade tillbaks den till kenneln..

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #7 skrivet: 10 feb-09 kl 17:10 »
Nu har han börjart gå ind på marken til kossarna och fårene, men holder sig på behörig avstand....

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #8 skrivet: 10 feb-09 kl 22:00 »
När jag introducerar nya djur för varandra så klappar jag den ena med en hand och går sedan med den handen till det andra djuret och så får de lukta igenom handen ordentligt.

Sedan klappa det djuret med den rena handen och tillbaka till ursprungsdjuret.
Hålla på lite så fram å te baka så vet de vad det andra är för något.

du kan ju ta och klippa av en hårslinga av kosvansen och en tuss av fårullen och lägga i varsin socka till vovven o ha dem i vovens säng.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #9 skrivet: 10 feb-09 kl 22:13 »
OM hunden har någorlunda vallinstinkt, så tror jag att det kan bli bättre om han får prova att valla korna ute i sommar. Vår västgötevar länge tveksam till att vara i lagården, men kom på att vallning är vansinnigt roligt. Nu tycker han det är ok att vara i lagården, även om han gillar kor ute mycket bättre. Samma med fåren, efter att ha fått prova att flytta får är det mer ok att vara inne med dem, trots att en tacka gav honom en snyting när han var unghund.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #10 skrivet: 28 feb-09 kl 11:51 »
Vi har inte djur på stald, bara lösdrift...

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #11 skrivet: 29 mar-09 kl 09:10 »
Nu går det fremåt. Nu kan han gå så nära att han kan nosa med dom. Specielt våran Herefordkvigor är han interesserat i.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Rädd västgötaspets
« Svar #12 skrivet: 30 mar-09 kl 14:25 »
Grattis det tar sig.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Be, Jens Lanestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser