Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkning o tid  (läst 4302 gånger)

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
mjölkning o tid
« skrivet: 21 okt-07 kl 14:07 »
jag flyttar om allt vill väl ut på landet om högst 2 år. jag har stora drömmar om att ha getter. försöker planera o läsa på lite. nu har jag lite frågor.

hur ofta o hur lång tid spenderar ni om dagen på mjölkning? (morrgonzombie!)

har ni mjölkningsapparater? hur nödvändigt är det med sådana? hur många getter kan man ha utan att behöva en sådan?

hur mycket tid o pengar lägger ni ner på getterna? då menar jag arbete med getter o inte hur mycket tid ni spenderar med dom för nöjesskull.
Jag har babylonsjukan!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mjölkning o tid
« Svar #1 skrivet: 21 okt-07 kl 21:59 »
Så här är det hos oss. Andra gör säkert på sitt sätt:

Vi mjölkar en gång om dagen, på kvällen. Tiden på dygnet spelar ingen roll. Det är punkligheten varje dag som är viktig. Du kan inte mjölka 15.00 ena dagen och 17.00 nästa dag. Utan det måste vara samma tid varje dag. Jag handmjölkade 5 getter som mest i sommar, en i taget. Tog mig ca: 50 minuter inkl. att leda in varje, pytsa foder, borstning och juvertvätt innan mjölkning o.s.v.  Så ska man sila och diska efteråt.

Vissa får ont i händerna efter 5 getter, andra handmjölkar glatt tjugo getter. Så det går inte att nämna någon "gräns" för när eller om man behöver en maskin.

Tiden för tillsyn, förrutom mjölkningen och kel är väl en halvtimme morgon och kväll. Mkt. hinner man ju med under mjölkningen. T.ex. så får varje get sitt kraftfoder på mjölkbordet.

Pengar är svårt att säga också. Men räkna på dina lokala hö/havrepriser t.ex. Veterinär om något händer. Märkning av killingar. Strö. Mineraler. Man kan nog lägga ner hur mkt. som helst eller inte, beroende på kraven man själv har och vilken tillgång man har på foder. Ska du köpa havre från bonnen för 1:-/kg eller för 3.70 från Granngården t.ex? Mjölka i en lingonhink från ICA eller i en flott rostfri gethink för 1200:-?  :-[ Det blir mkt. vad du själv gör det till.

Men, hela gethållningen är ett nöje. Så på din fråga om tid, skulle jag säga ingen tid alls :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:mjölkning o tid
« Svar #2 skrivet: 22 okt-07 kl 20:54 »
Kanske bäst att gå ut lite mjukt och börja med en eller kanske två, och känna hur Du reagerar.  Principen blir ju densamma om Du sen ökar på.  Jag  tror flera här på forumet kan tipsa Dig om hur en mjölkningsanläggning kan se ut, från en enkel pall till ett specialbyggt mejerihanteringsrum med maskiner.  Men att få upp djuret till bekväm arbetshöjd för Dig är ett måste för god trivsel.  Djuren måste ju skötas även den dag Du vaknar med influensa och feber och smällande huvudvärk och det dessutom regnar och stormar.   :D

Att gosa med djuren är väl använd tid, ty den dag något inträffar, blir allt så mycket lättare om de rymmer TILL Dig hellre än till skogs eller ut på trafikerad väg.   ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
Re:mjölkning o tid
« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 00:36 »
Hej!  :) Jag vet precis vad du menar! För ett år sen var jag i samma situation som du! Men nu har jag mitt hus och mina getter. Äntligen! Jag har det bra som fick med lite slymarker till vårt hus så att getterna kan äta löv hela sommaren och barka träd nu när vintern kommer. På det sättet roar de sig själva och det blir gratis foder under sommaren. Nu får de hö som jag har köpt billigt av en bonde, men ibland väljer de att barka träd framför höätning. Havrekross, kornkross, mineraler och saltsten köper man för några hundralappar på granngården. Katten äter dyrare än mina två getter. Fast då har jag ju väldigt billigt hö. I somras gjorde jag dessutom lite kärvar av lövkvistar som jag har sparat i en lada till midvintern. Hagen var det som kostade pengar. minns inte riktigt men kanske 4000:- Så dyr tror jag inte att den behöver vara men jag fick en stor och stadig hage av 200 m viltstängsel från BOLE och grova stolpar från "sågen". Jag har en eltråd lågt ner på insidan men den är aldrig på, och jag vet inte om jag har lyckats med något ovanligt men: MINA GETTER HAR ALDRIG RYMT :o Nu gör dom väl det bara för att jag skryter...
TID: Om jag har mycket jobb och ont om tid tar det bara 15 min på morgonen och 10 min på kvällen att titta till och mata dem. Då har jag ju inte provat mjölka eller ens ha killingar än. Men oftast tränar jag dem att stå uppbundna och få mat medan jag vänjer dem att lyfta på fötterna och bli hanterade. Så det är väldigt lindriga djur att ha i fråga om tid. Men man får ju tillbaka det man lägger ner...
Jag vet inte hur det är med andra raser, men lappgetterna kan gå ute även när det är ganska kallt och då blir det ju nästan ingen tid till mockning heller...
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mjölkning o tid
« Svar #4 skrivet: 24 okt-07 kl 01:04 »
Klok du fröken fröken som plockar med dom medans dom äter. Då slipper man mkt. krångel när någonting verkligen händer. Klappa dom lite på tuttarna med, så blir det lättare att mjölka in dom om man nu bestämmer sig för det senare.

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
Re:mjölkning o tid
« Svar #5 skrivet: 24 okt-07 kl 01:18 »
Hah! ;D de där med att klappa dom på tuttarna.. Min get är så pryd att hon gjorde en volt i Juni när hon var ny och jag försökte tafsa. Hon har varit så otroligt skygg (var 9 mån och knappt rörd), men har lockat och pockat och försökt vänja nervraket, och nu äntligen! förra veckan, efter 4 mån fick jag ta på tuttarna en sekund..
Planerar att få mjölka till våren, få se då..
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mjölkning o tid
« Svar #6 skrivet: 24 okt-07 kl 02:26 »
Jo, dom kan verkligen hoppa i taket. Men håller man på så hoppar dom lägre för varje gång  :) Sen kommer nästa moment. Att stå still över en hink! Jag ställer hinken i närheten långt innan jag börjat mjölka för året och drar den närmare varje gång jag matar. Sen, första gångerna jag mjölkar har jag hinken bredvid men mjölkar ner i ett litermått. Lite krångligt kan tyckas. Men jag spiller hellre 1 liter än 5. Sen, när hon har vant sig mjölkar jag i hinken.

Bra också om man har en signal för att det är mjölkdags. Våran har blivit hinken. Mina bryr sig inte ens om att komma efter mig vid mjölkdags om jag inte har den med mig. Utan mumsar glatt vidare tills jag kommer ut med hinken i handen. DÅ, springer alla ner till lagårn.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:mjölkning o tid
« Svar #7 skrivet: 24 okt-07 kl 08:26 »

fröken fröken:
Ja, de där kärvarna blir nog populära när snön ligger djup.  Att Dina getter inte rymt (hittills, vi håller tummarna) beror nog på att de inte tycker att de har anledning.  All den maten, och en snäll matte att gosa med, vart skulle de ha ärende?  Och Gruff har fullständigt rätt, fortsätt som Du börjat med att vänja dem vid att Du tar på dem över hela kroppen.  Utan att de ”märker” nån skillnad mot vad Du gjorde dagen före …  Komplettera gärna med lite koppelträning och allmän miljöträning enligt principen ”den som redan sett mycket blir inte så imponerad av något som är nytt”.  Om Du till exempel får bekymmer och veterinären säger ”Kan du ta hit geten?”  Då är det skönt att kunna stoppa in patienten i bilen och köra.  Det är bara lite jobbigare att rumsrenträna en get än en hund.  (Gissa vilken succé det skulle bli om Du kunde komma till grannarna med en tvättäkta julbock!!!  Även om det är en flicka.  Folk brukar inte vara så noga med den detaljen.  Detta förutsätter förstås att hon redan är van att komma in i andra människors hus, Ditt eget luktar ju ganska bekant.)

Det finns en bok som heter ungefär ”Djur världen runt” av en veterinär.  Han skriver att ”det är fullständigt otroligt vad man kan göra i bakändan på ett obedövat djur, vilket i framändan matas med något det tycker om.”

Gruff:
Ha, ha, jag skrattade gott åt Dina getter som reagerar på signalen ”hink”.  Ja, de små liven är goda iakttagare, och kan läras åtskilligt.  Själv har jag ofta mjölkat på betet, och de flesta har snällt stått still medan jag mjölkat.  Endast några har gått framåt och betat medan jag hållit på.

Båda:  Hur ser era mjölkningspallar ut?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:mjölkning o tid
« Svar #8 skrivet: 24 okt-07 kl 13:07 »
Mina blir tokiga när de hör att jag fyller lite kraftfoder i "tallrikarna". då blir det race! Jag har byggt upp mjölkbordet till höjden 90 cm och har en låsbar foderhäck för 5 getter. inga problem annat än trängsel och att 7 st inte får plats. Några får vänta men det lär de sig aldrig. Jag mjölkar för hand nu men ska koppla ihop mjölkmaskin, vaccumpump mm så fort jag hinner. Har just upptäckt att det inte finns nya spengummin att köpa till mina spenkoppar. Någon som har tips om alternativ? de nya, fina är ju så dyra!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:mjölkning o tid
« Svar #9 skrivet: 24 okt-07 kl 19:01 »
Har just upptäckt att det inte finns nya spengummin att köpa till mina spenkoppar. Någon som har tips om alternativ? de nya, fina är ju så dyra!

Maria, Jag upptäckte samma sak i våras - samt att de nya spenkopparna görs av hårdplast, vilket ju är väldigt smart av tillverkaren då de går sönder när man råkar tappa dem i golvet...
Bra försäljningsstrategi - du måste "uppdatera" spenkopparna när dina gamla spengummin blir för gamla.

Jag lyckades hitta gamla spengummin genom att annonsera. Det finns många liggandes hos gamla mjölkbönder som inte är för åldersstigna och uttorkade.

Fröken fröken: Du är inte ovanlig - mina getter har heller aldrig rymt.  :)
Jag antar att har de bara det tillräckligt intressant och tillräckligt med bete så behöver de inte tänka på saken. Sen hjälper faktiskt en bra stängsling och ordentligt med "kräm på tråden".

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:mjölkning o tid
« Svar #10 skrivet: 24 okt-07 kl 19:32 »
Åh! Tack så mycket allihopa! jag har fått en rätt bra bild av det hela nu. jag fortsätter drömma o längta, har alltid haft en förkärlek för getter =)
jo, jag hade tänkt mig att börja med två stycken till man lär sig o får rutiner o sånt. det är klart att det tar olika tid beroende på vad man gör det till, med utrustning o ambition. men det är bra att veta minimum tid ifall man e sjuk eller har väldigt mycket att göra en viss dag.
väldigt skönt att man inte behöver mjölka på morrgonen  :) (det är ju en ansträngning att borsta tänderna på sig själv bara!) bra beskrivet gruff, jag kan omvandla det till olika alternativ o tid för mig.
vist hade man velat lägga ner mycket tid varje dag, men man måste ju fördela dygnets få timmar så bra som möjligt, jag kommer ju ha mycket annat att göra.
jo, havre o hö kan ju knappast va dyrare än royal cannin till 2 katter, kan jag tänka mig, inte om man dessutom hjälper till själv med att torka grenar o nässlor.
helt utomordentliga svar! tack för infon  :)
Jag har babylonsjukan!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:mjölkning o tid
« Svar #11 skrivet: 25 okt-07 kl 22:00 »
Ja, ett gott bete är bästa stängslet.  Gammalt visdomsord.  Men en sak bör Du veta i förväg, kära BlackAlex:  Dom blir gräsligt personliga, dom uschla kräken, det är omöjligt att göra av me' dom.  Kort sagt, dom promenerar rakt in i ens hjärta.

Visst är det det som är meningen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mjölkning o tid
« Svar #12 skrivet: 26 okt-07 kl 01:47 »
Ett litet tillägg. Glöm inte att kolla vad  mjölk, ost, fil och andra mejeriprodukter kostar i affären och dra bort det från kostnaderna. Så får man ju killingkött (jag jämför pris på lamm) och mattskinn också, om man väljer att slakta. En del promenerar ner i magen med.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:mjölkning o tid
« Svar #13 skrivet: 26 okt-07 kl 18:38 »
Javisst, man köper kött och mjölk till höpris.  Men, handen på hjärtat, Gruff, visst är Du också kär i dom?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mjölkning o tid
« Svar #14 skrivet: 26 okt-07 kl 23:18 »
Ja...nä.....jag sa inte att det är lätt  :-[

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:mjölkning o tid
« Svar #15 skrivet: 27 okt-07 kl 14:45 »
Förresten ska den inte ha djur som kan bara göra av me dom utan vidare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:mjölkning o tid
« Svar #16 skrivet: 29 okt-07 kl 11:04 »
jo, jag vet att man blir förälskad i dom. jag e ju redan förälskad i getter, så då kommer det inte bli lätt för mig :) ända riktiga erfarenheten jag har e av en dvärgget som vi hade som sälskap till hästarna när jag var tonåring. hon var mycket speciell! men vi hade ingen speciell sköttsel av henne. hon åt hästmat (havre, hö, morötter, betfor ibland) o så knäckebröd, musli o löv. sen sprang hon lös ibland o ibland var hon i en gammal inbrottssäker (uttbrottssäker!) väldigt stor hönsgård. vad jag menar e att hon sköttes bra, men hon sköttes som man sköter djur i allmänhet om man har lite djurvana, man improviserar. sen var hon bara sälskap, så jag har ingen aning om det där med mjölkning o slaktning o killning.

jo, jag hoppas på att kuna få god getost o fil o kanske kött, om jag nu klarar det. så de får man ju räkna som inkomst.
Jag har babylonsjukan!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mjölkning o tid
« Svar #17 skrivet: 29 okt-07 kl 12:02 »
Jag gör getfil varje dag. Den är god men inte så tjock som man kanske är van vid. Lite som lättfil i konsistensen men med smak av vanlig fil.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:mjölkning o tid
« Svar #18 skrivet: 30 okt-07 kl 12:32 »
Jag gör getfil varje dag. Den är god men inte så tjock som man kanske är van vid. Lite som lättfil i konsistensen men med smak av vanlig fil.
Ååå, MUMS!! :P :P

Varje djurslag bör ju skötas med hänsyn till dess egenart.  Bästa temperatur är till exempel olika, och den mat de mår bäst av är den de är anpassade för sedan milontals år.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

princess

  • Inlägg: 37
  • kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
Re:mjölkning o tid
« Svar #19 skrivet: 10 nov-07 kl 19:24 »
hej
jag skaffade fem fina killingar i maj i år!
En av dem har jag fött upp med flaska,dom andra kom efter dom diat klart!
Jag och mina barn har dagligen hållit på med dem!
Borstat dem,  klappat, burit dem, vant dem vid händer överallt  även på djuvret!
Jag har vant dem vid att följa efter mig överallt går på promenader i skogen ner till sjön!
Dom sticker ingenstans om dom rymmer från hagen står dom utanför ytterdörren och väntar på mig!
När jag kommer till dem hoppar dom upp i fammnen och vill pussas!
Men dom är personligheter oxå jag har en get som inte är speciellt tam, hon vill inte bli klappad eller borstad men hon kommer fram och äter ur handen!
Jag vill att dom ska vara vana vid allt och se oss som sin flock!
Lägg ner ordentligt med tid på getterna och du får så mycket tillbaks, speciellt den dag då tex det blir problem vid sjukdom eller en svår killning!
Även på mjölkbordet är det mycket lättare att mjölka en gett som slappnar av och inte är rädd!
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anna 123, Nörd Otaku, Rodgar Den Frie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser