Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Contura c550  (läst 5883 gånger)

Matts

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Contura c550
« skrivet: 12 nov-12 kl 17:50 »
Hallå
Är ny här på forat och bor på en liten hästgård i Östergyllen. Skulle vilja komma i kontakt med sign TiB som skriver om att han har en likadan  kamin som vi just införskaffat... Vi har haft en gammal Futura-kamin i massa år och bytte nyss till en beg. c550 och kommer inte överrens med den. Den ryker in och är svårstartad och allmänt besvärlig.
Så om du läser detta får du gärna höra av dig, här eller ringa 073 15 15 919.
Mvh Matts

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Contura c550
« Svar #1 skrivet: 12 nov-12 kl 19:37 »
Om du kollar på tuben så finns det en video till din kamin,Kolla så det finns luft in till kamin.Funkar inte det då så kontakta expertis för då är det nått allvarligt fel!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Contura c550
« Svar #2 skrivet: 13 nov-12 kl 11:58 »
Kolla att plåten som ligger på stenarna vid sidorna ligger rätt. Den ska ligga mot eldrummets bakkant. Jag fick stuka till min lite för att få den att passa, den hade slagit sej av värmen.

Har du svårt att få drag så har du undertryck i huset. Glänta på en dörr.

Ett litet knep för att få cirkulation upp i en kall och kanske fuktig skorsten: Tänd ett tidningspapper och håll upp i hålrummet framför plåten jag nämnde först.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Matts

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Contura c550
« Svar #3 skrivet: 13 nov-12 kl 19:24 »
Tack för svar!
Det var en sådan vi hade förut, gammal svart med "plåtvinkel" över lågorna. Den här som jag trodde var en likadan är fr -90 och brinner  nedåt, OTF- omvänt tvärdrag kallade Contura det (sen kursade de väl o köptes av Nibe?). Mycket inryk, svårstartad och sotiiga glasluckor... Finns ingen annan som har en dylik och kan komma med tips o tröst. Tuuben kan man glömma i det här fallet.
Matts

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Contura c550
« Svar #4 skrivet: 13 nov-12 kl 19:51 »
Om den "brinner neråt" borde det finnas ett spjäll med 3 lägen. Ett stängt, ett öppet direkt mot skorsten och ett läge där skorstenen ska dra underifrån. Eller kanske ett annat reglage som tillåter röken att gå direkt uppåt tills det kommit igång.
Annars blir det nog Lögens att få fyr!  ::) *tror*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Contura c550
« Svar #5 skrivet: 13 nov-12 kl 19:56 »
Aha! Det va en gammal pjäs! då har jag ingen konkret lösning än att kolla så inget stör  rökens väg ut.

jens haraldsson

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: Contura c550
« Svar #6 skrivet: 18 nov-12 kl 16:19 »
Tja. Jag jobbar med sånt här :) hajar inte riktigt om du har köpt en ny lr en gammal. Är det en ny så får du inte stänga luckan helt när du drar igång, kan finnas ett start läge på den? Det snäpper till lite i handtaget precis innan den man stänger helt. Börja så tills det har tagit sig fint med helt uppet spjäll. Stäng luckan helt när det tagit sig. Spjället kan du minska lite när du gjort andra ilägger och det har börjat ta sig. Kan krävas till luft om problemet inte ger sig. För tätt hus, för stor köksfläk? Hoppas du vart klokare :)

Matts

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Contura c550
« Svar #7 skrivet: 19 nov-12 kl 22:19 »
Jo det är en gammal kamin (men nyare än den vi slängde ut)! Futura hette den på 70-80-talen, contura c500 eller c550 runt 1990. Just den här (c550) har en inåt-bakåt sluttande eldstad (roster?) med galler i botten. Därifrån ska rökoeld dras till ett hål i bottens bakkant. Inga spjäll finns, lufttillförsel genom ventil på luckans nederkant. Har 8-9m lång murad skorsten i gammalt hus med kanondrag... 
Just ikväll har jag fått igång den fint; det behövs en rejäl glödbädd för stt den ska funka som den ska och tända nästa klabb man lägger in. Tänder alltid med luckan på glänt men eftersom eld vill brinna uppåt tar det ett  tag att få brasan att "vända"=inrykning och svart glas.
Funderar faktist på att bygga om den till den "traditionella", har den gamla futuran kvar och den var mkt mer lätteldad.
Tack för engagemanget!
Matts

jens haraldsson

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: Contura c550
« Svar #8 skrivet: 20 nov-12 kl 14:14 »
Hmm ja du. Så gammal e jag int så jag jobbade med den på 90 talet ;) förstår att det är pengarna som styr men jag vill  rekomendera att sätta in någe nytt. Man får vettiga grejer för runt 13, typ contura kamin lr en caddy kasett för runt 11. Ok kaffet slut måste jobba vidare :) kanske du har ett lite för litet anslutningsrör? Lite för liten kanal..

SV: Contura c550
« Svar #9 skrivet: 10 dec-23 kl 20:05 »
Denna kamin använder något som kallas "tvärförbränning", vilket innebär att elden skall gå utför (nedåt) och ut genom ett hål nertill längst ner baktill.

Spjället har endast två lägen, öppet eller stängt upp till, då elden skall ut nertill.

Jag kan skicka bilder samt video för hur denna skall fungera, samt mått på saker.

SV: Contura c550
« Svar #10 skrivet: 14 dec-23 kl 11:26 »
Hej,
här kommer bilder på hur kaminen ser ut, hur delarna hänger ihop och lite mått.

https://photos.app.goo.gl/NbnfKGpKFQsTpXPh8

Min son hjälpte mig att filma.

Jörgen.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Contura c550
« Svar #11 skrivet: 14 dec-23 kl 13:24 »
Det kanske kan vara värt att notera att det är 11 år sedan tråden startades, och 9 år sedan trådstartaren senast var inloggad på forumet.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Contura c550
« Svar #12 skrivet: 15 dec-23 kl 09:00 »
Och välkommen till forumet, herr Hartvigsson.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, savidavi, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser