Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tänka på vid köp av släpvagn?  (läst 11659 gånger)

dfee

  • Inlägg: 155
Vad tänka på vid köp av släpvagn?
« skrivet: 30 maj-07 kl 14:37 »
Räknas släpvagn som redskap?

För eller senare måste jag köpa en vagn.

Vad ska man tänka på?
Hur mycket måste den kosta?
Med eller utan kapell?
Hur stor ska den vara?
Bromsad?

Satt och kollade lite snabbt på blocket och hittade dessa. Skulle typ den här duga? Eller bör man satsa på något dyrare alt. köpa för samma peng begagnad?
http://www.blocket.se/vi/12119601.htm?ca=5_s

Samma ställe har en utan kapell, som är stor (iaf inte liten) och billig.
http://www.blocket.se/vi/11348226.htm?ca=5_s

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Vad tänka på vid köp av släpvagn?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-07 kl 16:52 »
Jag har iaf fått igenom släpvagn i jordbruket när skattmasen granskade min bokföring första året.

Nätvagn är guld värt, bör också klara åtminstone 750 kg last. Med nät kan man ta betydligt mer last, inklusive åtminstone 2 kubikmeter stälpt ved, vilket kräver 750kg viktmässigt (700 kg för en fastkubik trä, två stjälpta kubikmeter ved blir knappt en fastkubik).

Med nät kan man ju också köra fullt lass hö, ris etc.

Glöm inte att du behöver vinterdäck också.

Bromsad och stödhjul är väl ett måste. Utan stödhjul kan du inte flytta en lastad vagn med handkraft, också svårt att haka på och av ett lastat släp utan stödhjul. Handbromsen är ett måste om man vill flytta vagnen med handkraft i backar, eller ställa en avkopplad lastad vagn (eller olastad) i en sluttning.

Alltså data för min vagn:

- 710 kg lastvikt, 900kg totalvikt.
- Galvaniserat nät
- Stödhjul
- Broms

Kostade typ 13-14000, ny, hos "Lunneryds Trä" utanför Trollhättan för några år sedan. De körde hem den till oss också. Kostar numer dock typ 18000, se kampanj

http://www.lunneryds.se/?s=5
« Senast ändrad: 30 maj-07 kl 17:01 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

dfee

  • Inlägg: 155
Re:Vad tänka på vid köp av släpvagn?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 19:17 »
Jag har iaf fått igenom släpvagn i jordbruket när skattmasen granskade min bokföring första året.
Låter intressant, hur gick du tillväga?

Ska höra av mig till några lokala firmor och se vad dom kan erbjuda lokalt för att matcha unneryds.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Vad tänka på vid köp av släpvagn?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 19:56 »
Låter intressant, hur gick du tillväga?

Ska höra av mig till några lokala firmor och se vad dom kan erbjuda lokalt för att matcha unneryds.


Släpvagnsfirmor verkar det finnas gott om, iaf på mina breddgrader. Speciellt ngn bonde ute på landsbygden som extraarbetar genom att sälja släpvagnar etc kan vara prisvärt kanske?

Avdrag. Jag fick den vanliga (?) skrivelsen från Skatteverket att jag i detalj skulle beskriva min verksamhet, skicka in de fem största momsavdragens kvitton i orginal, samt huvudboken ur bokföringen (skickade in hela bokföringen).

Jag skrev som det var, dvs att jag använder släpkärra för att leverera ved till kunder, transportera skogsmaskinen (ca 500kg Oxen) mellan utskiftet och gården, köra bulkinköp som hö eller annat skrymmande, samt transporter inom gården eftersom den går att hänga på Oxen som har vanlig dragkrok (har numer också Julas prisvärda terränggående tippbara ATV-vagn till detta när terrängen ställer krav eller det är ont om utrymme eller man vill köra gödsel eller jord eller annat "smuts").

Fick inga kommentarer alls från Skatteverket om släpkärran, men fick tillbaka momsen iaf.

Vet inte vad som väger tyngst. Jag tar ju betalt för utkörning av ved.

Släpvagnen är väl annars ett av de bästa köpen jag gjort. Otroligt användbar. Varje vecka, till något. Är det inte bulkinköp av mtrl till fårstängsel, så var det transport av uppgrävd grässvål från åker till eroderad del i fårhage etc. Och nät är guld värt.

Sikta iaf på en vagn som klarar 700kg+ i last. 300-400kg last är inte mycket, knappt en skopa grus.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Eken

  • Inlägg: 30
    • Uppland
Re:Vad tänka på vid köp av släpvagn?
« Svar #4 skrivet: 01 jun-07 kl 06:13 »
Ta först reda på hur tung släpvagn  du får dra med bilen sen så är lättare släpkärror skattebefriade
 inte så ofta som man behöver dra tunga lass utan mer skrymmande och då duger en lättare kärra, har själv en kärra för 1300 kg och en för 700 kg och använder mest den lätta.
Hat såå gott därute
Solosågare med höns och bin på gården


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser