Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lingonvinäger?  (läst 2090 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
Lingonvinäger?
« skrivet: 23 okt-23 kl 12:16 »
Funderar på om det skulle bli gott med lingon som balsamvinäger. Borde väl gå hyfsat lätt att koka saft på mycket bär och lite vätska, och sedan låta det fermentera en tid. har någon testat?
Ingen människa är illegal

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Lingonvinäger?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-23 kl 14:00 »
Troligen kommer benzoesyran som finns naturligt i lingon att göra det svårt för bakterierna som bryter ner alkohol till ättikssyra när man låter något alkoholhaltigt surna till vinäger.   Så risken finns att det antingen inte händer något alls, eller att någon annan slags mikroorganismer tar över.

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Lingonvinäger?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-23 kl 00:21 »
Nej, jag vet inte hur man gör en sådan vinäger, men jag hittade något i DN om att blanda lingon med vitvinsvinäger.
Det blir kanske lika gott. Jag har inte testat. Knycker ur DN:
"5 dl lingon
7,5 dl vitvinsvinäger
4 msk socker
Sterilisera en glasburk som rymmer en liter genom att koka burken i vatten i cirka fem minuter. Låt kallna. Fyll två tredjedelar med lingon. Häll i vinägern. Låt stå svalt i minst 2 veckor. Skaka om burken ibland.
Sila vinägern genom silduk eller papperssilduk. Pressa bären så att all saft kommer med. Sjud den smaksatta vinägern tillsammans med sockret tills det löser sig. Slå upp på steriliserade flaskor, förslut med skruvkork eller ny flaskkork. Förvara svalt."


Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Lingonvinäger?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-23 kl 09:25 »
Kanske stämmer om benzoesyran. I så fall är det säkert ett helt bra alternativ att bara blanda vanlig äppelcidervinäger (eller vitvinsvinäger) med lingon, eller kanske då koka riktigt tjock lingonsaft och blanda!
Ingen människa är illegal

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Lingonvinäger?
« Svar #4 skrivet: 30 okt-23 kl 17:47 »
Hittade en flaska hallonvinäger i skåpet - dvs äppelcidervinäger som fått stå med hallon några månader innan avsilning. Nu har den gömt sig i kylen i över ett år och det visade sig att den var alldeles ypperligt god nu och kommer passa jättebra som balsamicosubsitut till mycket!
Ingen människa är illegal

Faeroon Faeroon

  • Inlägg: 1
SV: Lingonvinäger?
« Svar #5 skrivet: 15 mar-24 kl 13:06 »
Funderar på om det skulle bli gott med lingon som balsamvinäger. Borde väl gå hyfsat lätt att koka saft på mycket bär och lite vätska, och sedan låta det fermentera en tid. har någon testat?

Att experimentera med mat är alltid spännande! Att använda lingon som balsamvinäger låter intressant och kan ge en unik smakprofil. Att koka saft på bär och sedan fermentera det låter som en kreativ idé. Jag har inte personligen testat detta, men det låter som något värt att prova. Att experimentera med olika bär och fermenteringsprocesser kan ge oväntade och läckra resultat. Om du provar det, skulle det vara intressant att höra hur det gick och hur smaken utvecklades över tiden!
« Senast ändrad: 15 mar-24 kl 13:12 av Faeroon Faeroon »

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Lingonvinäger?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-24 kl 09:08 »
Att experimentera med mat är alltid spännande! Att använda lingon som balsamvinäger låter intressant och kan ge en unik smakprofil. Att koka saft på bär och sedan fermentera det låter som en kreativ idé. Jag har inte personligen testat detta, men det låter som något värt att prova. Att experimentera med olika bär och fermenteringsprocesser kan ge oväntade och läckra resultat. Om du provar det, skulle det vara intressant att höra hur det gick och hur smaken utvecklades över tiden!

Blev bara en "snabbvariant" med köpt saftkoncentrat som jag blandade med lite egen äppelcidervinäger. God som sådan, men vill man ha den riktigt balsamisk måste man nog låta den stå rätt länge, och sedan förvaras så att den avdunstar lite sådär som riktigt balsamico får göra. Då kanske den skulle bli lika len och tjock också. Men experimenten fortsätter!  :)
Ingen människa är illegal

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Lingonvinäger?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-24 kl 09:50 »
Jag brukar smaksätta kombucha med lingon. Lingonkombucha kan sedan fermenteras vidare till vinäger genom att tillsätta socker i två omgångar till och låta jäsa efter varje omgång. Håller sig bra i kylen något år.  :)

 

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Lingonvinäger?
« Svar #8 skrivet: 17 mar-24 kl 12:50 »
Låter gott med lingonkombucha, testade nån gång men tyckte inte de gav så mycket smak. Hur mycket har du i? Och hur blir kombuchavinägern, är den stark?  :)
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 5 användare (1 dolda)
skogskälla, Jon.b, karsan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser