Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dubbelglasat växthus/orangeri  (läst 5073 gånger)

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
Dubbelglasat växthus/orangeri
« skrivet: 03 feb-18 kl 23:28 »
Hej. Jag och min sambo funderar på att anlita en firma som bygger växthus. De offerter vi fått in hamnar på närmare miljonen dock. (60-70m2)

Någon som känner till firma/firmor som har rimliga priser på dubbelglasat växthus?

Någon som har erfarenhet av dubbelglasat?

Om vi vill hålla frostfritt på vintern vad kan vi räkna med för kostnad (el).

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Dubbelglasat växthus/orangeri
« Svar #1 skrivet: 04 feb-18 kl 10:20 »
Dubbelglas är förstås vackert, helt klart. Men är det frostfritt året om som är målet så är växthus i tjock kanalplast billigare. Både i inköp och i uppvärmning.

Den slutgiltiga kostnaden för uppvärmning beror till största delen på hur kall vintern är, oavsett vilket växthus. Och uppvärmningsmetod förstås.

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Dubbelglasat växthus/orangeri
« Svar #2 skrivet: 04 feb-18 kl 11:07 »
Jag kollade lite data med en vän som förädlar epifytiska kaktusar.

16 kvm växthus i Göteborg. 16 mm kanalplast med u värde 1,8. Värms med 2,5 kw fläkt till 7-8 grader hela vintern. Genomsnittliga kostnaden ligger runt 400 kr i månaden.

Hur man skall skala upp det till 60 kvm har jag ingen aning om. Men förutsatt att det är samma takhöjd borde man kunna hamna på 1500-2000 kr i månaden vid i övrigt samma konfiguration. Mer troligt är dock att luftvolym är 50% större så säg 2500-3000 i månaden. En luftvärmepump skulle vara en bra investering och säkert dra ner kostnaden till minst hälften, kanske tom en tredjedel.

Sen blir ju 2 grader avsevärt billigare än 7 grader. Där vågar jag inte ens gissa.

Mvh
Magnus

 

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Dubbelglasat växthus/orangeri
« Svar #3 skrivet: 07 feb-18 kl 19:13 »
Tack för svar.

Är det någon som har erfarenhet av dubbelglasat växthus?

andtol

  • Gäst
SV: Dubbelglasat växthus/orangeri
« Svar #4 skrivet: 07 feb-18 kl 19:23 »
Jag har sett flera som har små vinterväxthus inuti stora vanliga växthus. Då får man ”tvåglas” och behöver bara värma det lilla. Sen när det är tillräcklig värme i det stora plockar man bort det lilla.

Växterna som behöver frostfritt på vintern är i krukor så de kan flyttas.

Det lilla växthuset kan vara ett enkelt med kanalplast så blir det billigare uppvärmning. Och växtlampa förstås.

Det är kanske en enklare och billigare väg att gå?

andtol

  • Gäst
Dubbelglasat växthus/orangeri
« Svar #5 skrivet: 07 feb-18 kl 19:25 »

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Dubbelglasat växthus/orangeri
« Svar #6 skrivet: 29 jan-19 kl 14:36 »
Orangeri har man väl för vinterförvaring av känsliga träd som rullas ut sommartid och det är mest rottemperaturen som är viktig. - Citrusträd tål ett par frostgrader.

Istället för dubbelglas finns ju alternativet att komplettera sitt billigare växthus med bubbelplast.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dubbelglasat växthus/orangeri
« Svar #7 skrivet: 29 jan-19 kl 15:20 »
Dubbelglas eller trippelglas är väll lätt att ordna, om de byter fönster i nå hyreshus eller liknande, kan man ju få tag i många lika att bygga av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare
GE202, allimak, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser