Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Lugnebergagård skrivet 15 jan-19 kl 07:15

Titel: Vilken diesel?
Skrivet av: Lugnebergagård skrivet 15 jan-19 kl 07:15
Olika märken som OK/Q8, Preem, Cirkle K särskilt anger att deras diesel är bra för motorn, du kan åka längre eller miljövänlig genom olika tillsatser. Andra märken anger inget alls om deras diesel.

Vilket märke har den bästa dieseln för motorn? (motivera ditt svar)
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jan-19 kl 08:42
Det är ingen större skillnad. Det är ändå så strängt reglerat i standarder nuförtiden vad olika bränslen ska ha för egenskaper, att mackkedjan inte får ändra så mycket om produkten ändå ska få säljas som diesel.  Flera av mackkedjorna har ändå gemensam distribution, det är bara marknadsföringen och färgen på pumparna som skiljer.

Men en sak som kan vara värd att hålla ett öga på är att all "mackdiesel" nuförtiden innehåller 5-7 % av någonting med förnybart ursprung. Det kan vara RME (förestrad rapsolja), palmolja, tallolja eller något annat.  Om man vill bry sig om miljöaspekter så ska man kanske undvika diesel som innehåller palmolja.
Somliga dieselmotorägare skyller på de där 5-7 procenten för alla problem de råkar ut för, att de skulle gynna tillväxt av diverse alger och annat i bränslet.  I praktiken har det visat sig att det bara är ett problem om man har fordon och maskiner stående länge med gammalt bränsle i tanken, och i all synnerhet om det är fuktig miljö (t ex båtar och annat kustnära) eller om en tank står framme i solen så att den "andas"  mycket i och med temperaturväxlingarna mellan dag och natt.

För några år sedan när jag höll på med grävarbeten och tankade mycket diesel i dunkar, så observerade jag att bränslet från en mackkedja var ganska grumligt och gulaktigt, medan bränslet från en annan var helt klart, som lacknafta ungefär. Även om det kanske inte har någon praktisk betydelse så kändes det bättre att köpa det klara bränslet.

På senare tid har det också dykt upp syntetisk diesel som heter HVO, den tycks bara ha fördelar jämfört med både fossil diesel och äldre sorters biodiesel. Tycks säljas av de flesta mackkedjor men inte på alla mackar, ofta bara på en mack per kommun eller så.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 15 jan-19 kl 09:22
På vissa mackar, t ex Q-star, står det Blankdiesel på någon pump. Den har inte inblandning av RME (eller de andra biovarianterna som de tydligen får kalla RME).

Grumligt gul kan vara vattenemulsion, så det kan vara klokt att undvika. Nästa gång jag ser sådant skall jag ställa ett rör och se om det är luft eller vatten.

RME kan man köpa 100%-ig, men kan man det med tallolja eller HVO?


Vet inte vilket som är bäst för motorn, men min näsa gillar RME (eller ren rapsolja) när jag kör det i grävmaskinen eller traktorn. I bilen blir det ju någon annan som märker av avgaserna ;)
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 15 jan-19 kl 09:55
När jag hämtade gas, så frågade jag om det gick att köpa diesel billigt och hur det är att lagra det, med tanke på alla rykten om alger.

Fick en massa svar och det fanns olika sorter och det var ingen fara att lagra om man köpte deras blankdiesel och så berättade han var jag kunde tanka i närområdet.
Häromkring var det Q-star, Ingo och på ICA tvärs över gatan.

OK, Preem och nån till var det riskfyllt att tanka på, om man ville lagra den.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 15 jan-19 kl 10:31
När jag pratade med en som kör åt Q-star så tyckte han att jag bara skulle köra på blankdiesel. Som argument hade han att det de kallar RME endast stämmer att det är ME. De får vilka oljor som helst som blivit metylförestrade, och enligt honom var det slumpmässigt vilket som var tillgängligt eller billigast.

Jag har inte gått till botten med det, men antar att det dels kan bli blandningsproblem, dels olika vattenupptagningar och dessutom kanske de lyckas olika bra med hanteringen av de olika råvarorna.

Men som sagt i en annan tråd, oftast går det bra, fast man blir trött när filtret sätter igen...
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: [nomnom] skrivet 15 jan-19 kl 10:40
RME verkar funkar fint på maskiner utan partikelfilter och som går mycket.

För min gamla traktor som står mycket finns algproblemet, för min nya bil så kommer partikelfiltret sätta igen eftersom askhalten kan vara skyhög.

HVO är dyrt så det räcker men klarar av att stå länge, så det får gammtraktorn som bara är ute och rastar sig några gånger per år.

Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jan-19 kl 11:49
När det gäller vad som finns i vilket dieselbränsle, så dök som av en händelse ett nyhetsbrev från Testfakta upp. Jag tar mig friheten att länka till sammanställningen av resultaten. https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-11/Tittbild-Grafik%28181121.pdf (https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-11/Tittbild-Grafik%28181121.pdf)
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: TL skrivet 15 jan-19 kl 18:34
Vi tankar våra elverk med den gamla dieseln 10 år inga problem...

oljig o glatt i handen med den rätta lukten   :P :-* >:D :-[

Här e de brankåren som har den dieselen.

mvh Thomas
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: vasterbys skrivet 16 jan-19 kl 08:23
Endast båtdieseln som är utan tillsatser. Alla andra sorter innehåller sorter med tillsats av RME. Inga större problem om maskinen eller fordonet som brukas används regelbundet. Vid oregelbunden användning finns det risk för mikroorganismer i tanken och igensatta filter. På dessa bör man använda tillsats i dieseln speciellt när man vet att maskinen/fordonet kommer bli stående ett tag annars är risken stor att få byta filter ofta och öven rengöring av tanken.

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 16 jan-19 kl 08:46
Ännu bättre än skumma tillsatser är att se till att hålla torrt i tanken. Om man inte kan undvika hög luftfuktighet så kan man åtminstone sätta dit ett torkfilter på tankventilationen, och som jag skrev tidigare i tråden, se till att tanken/maskinen står på ett ställe med jämn temperatur, inte så stora dagliga temperaturväxlingar.
Det har också visat sig att det aldrig blir några problem med mikroorganismer i tanken på fordon som regelbundet utsätts för riktigt kalla vintrar. Problemet är t ex i stort sett okänt i Norrlands inland och på Småländska höglandet.

Så man ska inte tro att de stränga förhållningsregler som behövs t ex på Gotland och Västkusten är nödvändiga i hela Sverige.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: [nomnom] skrivet 17 jan-19 kl 17:42
Alla andra sorter innehåller sorter med tillsats av RME.
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)


Utom HVOn då.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 17 jan-19 kl 17:54
Verkar inte göra så mycket att det är vatten i tanken.
Förra våren skrotade jag några bilar och dieseln har stått i dunkar ute i solljuset och nu har vattnet frusit i dom och inte växer det något i dom dunkarna.
Var ca 5- 10 % vatten.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 jan-19 kl 22:01
Verkar inte göra så mycket att det är vatten i tanken.
Förra våren skrotade jag några bilar och dieseln har stått i dunkar ute i solljuset och nu har vattnet frusit i dom och inte växer det något i dom dunkarna.
Var ca 5- 10 % vatten.

Algerna dör av sträng kyla. Så i dina trakter måste eventuella algkolonier börja om från början varje vår. Det är längre söderut och i kustnära trakter där det aldrig blir riktigt kallt, som algerna kan överleva flera vintrar och fortsätta växa till tills de ställer till problem.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 17 jan-19 kl 22:06
Algerna dör av sträng kyla. Så i dina trakter måste eventuella algkolonier börja om från början varje vår. Det är längre söderut och i kustnära trakter där det aldrig blir riktigt kallt, som algerna kan överleva flera vintrar och fortsätta växa till tills de ställer till problem.

Men om det skulle börjat växa under sommaren och dör nu, vart tar det som växt vägen?
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 17 jan-19 kl 22:15
Men om det skulle börjat växa under sommaren och dör nu, vart tar det som växt vägen?

Flyter runt som en otäck blobb i tanken och sätter igen filtret rejält när det sugs upp.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 17 jan-19 kl 22:17
Flyter runt som en otäck blobb i tanken och sätter igen filtret rejält när det sugs upp.

Finns inga blobbar i dunken, bara diesel och is.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 17 jan-19 kl 22:26
Finns inga blobbar i dunken, bara diesel och is.
Perfekt läge att sila bort vattnet då.. 
Tar du ett vitt silmedium så lär du se vad som finns i den.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 17 jan-19 kl 23:05
Perfekt läge att sila bort vattnet då.. 
Tar du ett vitt silmedium så lär du se vad som finns i den.

Menar du att sila dieseln eller isen om jag låter den tina?
Grus och smuts är det i dunken, sen jag slog hål i biltankarna med yxa.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 18 jan-19 kl 00:03
Menar du att sila dieseln eller isen om jag låter den tina?
Grus och smuts är det i dunken, sen jag slog hål i biltankarna med yxa.

Sila bort isen och annat elände.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Lugnebergagård skrivet 22 jan-19 kl 21:33
Hur får man tag på Blankdiesel på pump om man inte bor nära en sjömack?

Alternativt, hur får du tag på diesel med bara HVO-inbladning? Inte den här algskapande smörjan. De mackar där jag hittar lagringsråd för deras diesel så säger dom 1-2år. Känns inte stabilt om det är maskiner som används sällan.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jan-19 kl 21:36
Kolla på respektive mackkedjas hemsida. Där brukar det finnas en sökfunktion där man kan få mackar som säljer en viss slags drivmedel listade. T ex HVO.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Tjalve skrivet 22 jan-19 kl 22:24
Hur får man tag på Blankdiesel på pump om man inte bor nära en sjömack?

Alternativt, hur får du tag på diesel med bara HVO-inbladning? Inte den här algskapande smörjan. De mackar där jag hittar lagringsråd för deras diesel så säger dom 1-2år. Känns inte stabilt om det är maskiner som används sällan.
Runes säljer blankdiesel över pump i Långasjö annars får du ringa och han och beställa ett par kubik. Dyrare än vanligt men ska finnas ett tag till men blir säkert förbjudet snart.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Lugnebergagård skrivet 22 jan-19 kl 22:39
Har kollat på hemsidorna. HVO finns att söka även om det inte är så många som säljer. Blankdiesel hittar jag ingen sökfunktion för.

Det går även att köpa blankdiesel från OKQ8 om du beställer tankbil. Tyvärr får ju sådant inte alltid stå i fred.

Tänkte att någon visste något märke som har det ute på landet för att sälja till bönder eller liknande. Vet ej om man får men det vore önskvärt.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 23 jan-19 kl 10:02
På Q-star står det blankdiesel på pumpen, men jag vet inte om det går att söka på. Finns säkert inte på alla mackar, har de bara en pump så är de säkert tvingade att ha blandningen.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 jan-19 kl 10:09
Ring och fråga de som fyller på mackarna.
När jag bytte gas, fick jag information om vilka som säljer vad i mitt område.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: JohnA skrivet 23 jan-19 kl 13:04
Kanske inte 100% ON-topic men heller inte helt snett:  Vad är det som kan orsaka att det bildas rödgulbrun klibbig beläggning i en dieselpump?

Fall 1:
Jag köpte för några år sedan en 40 år gammal byggtork som fungerade utmärkt hos säljaren trots att den stått oanvänd i åtminstone något år. Jag fick med ett fat med ett 50-tal liter diesel som använts till byggtorken och det fungerade utmärkt i någon veckas tid, sedan satt dieselpumpen fast. Något jag inte minns helt säkert är om jag körde slut på den diesel som ingick i köpet och sedan fortsatte med diesel jag räddat ut min slaktade dieseltank från villans källare. När jag rev isär byggtorkens dieselpump satt axeln ordentligt fast och överallt var denna rödbrungula klibbiga gummiliknande beläggning. Jag tvättade rent, skruvade ihop, körde igång med ny diesel och det funkade utmärkt. Lät sedan byggtorken stå några månader, sedan var den hopgeggad igen! Ny rengöring av pumpen som på nytt fått den kläggiga beläggningen. -Funkade utmärkt igen, stod några veckor och så var det samma problem ännu en gång. Efter att jag bytt ut de gamla torra bränsleslangarna har pumpen funkat t.o.m. då den stått still en hel sommar. Jag har även kört värmaren från den gamla diesel jag hade då problemen började. Kanske är det därmed bevisat att gamla bränsleslangar kan laka ur detta "klägg"?

Fall 2:
En kompis köpte en dieselmotor till sin bil, Golf 1,9 TDI. Motorn hade varit med om mycket "hemmamek" och suttit i någon terrängbil. Dieselpumpen var en kinesisk Bosch-kopia "Kiki", märkt "made in Japan". Då motorn startades upp gick den på tre cylindrar på tomgången och skakade våldsamt. Svarade snabbt och fint på gasen med fyra cylindrar. Ingen av "motorgrabbarna" i garaget tycktes förstå min oro, de var glada att motorn äntligen var igång. Det blev en kort provtur senare och strax var motorn stendöd. Härom veckan hjälpte jag till att riva isär den havererade pumpen och den visade sig vara full av ganska stora metallflagor, rejäla repor i kamskivan som ordnar pumpslagen och de glidlagrade "löprullarna" var ihopgeggade av rödbrungult klägg. (typ "hej kompis!") Klägget hade tydligt samlats i den nedre delarna av dieselpumpen, klistrat ihop en av de fyra löprullarna och tvingat den att glida mot kamskivan. Själva pump- och fördelarkolven var blank och fin men förmodligen är spridarna fulla av små metallpartiklar.

Så, vad är detta rödbrungula klägg för ett otyg, och varför bildas det? Att jag träffat på det på två helt olika ställen tyder på att det inte är ovanligt, och med tanke på skadorna det kan vålla känns det som att man bör riva isär pumpen till varje dieselmotor man inte vet säkert om den mår bra, innan man gör ett startförsök.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 jan-19 kl 13:25
Ingen aning om hur alger ser ut, då jag aldrig haft det problemet.
Gegga har jag sett i tankar och filterhållare innan den nya dieseln som sägs ge alger fanns och den geggan kommer från skit i bränslet som samlats under flera år.

Bränsleledningar som löses upp av diesel har jag aldrig varit med om och då har det används spolarslangar, trädgårdsslang och allt man kan tänkas komma över, det enda som hänt är sprickor och läckage.
På traktorn har jag riktig bränsleslang, som monterades för ca 25 år sen och den är det inget fel på.

Aldrig haft nå problem med att starta och köra med motorer som stått 20 år, men då är det Bosch radpumpar på dom jag hållit på med.
Titel: SV: Vilken diesel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jan-19 kl 13:46
På 90-talet hade försvaret bekymmer med dieselvärmare till fältsjukhus, som ofta blev igenkläggade under övningar.  Så småningom visade det sig att det klägget berodde på att dieseln togs ur fat som det tidigare hade varit smörjfett i.