Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järnacetat  (läst 2027 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Järnacetat
« skrivet: 23 aug-20 kl 18:22 »
Såg en bild av en svarvad vas tror det var kastanj. Den var behandlad med Järnacetat. Hade en väldigt mörk svart blå färg. Tyckte det såg väldigt läckert ut. Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av detta. Själv har jag använt järnvitriol men den ger ju inte alls den färg som järnacetat gör.
 Hur är det med giftighet och var kan man köpa detta ämne?
Har sett att man själv kan gör detta ämne med stålull o ättika men då upplever jag att man inte har koll på "styrkan" och hur blandningen påverkar färgen på träet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Järnacetat
« Svar #1 skrivet: 23 aug-20 kl 23:12 »
Observera att det finns (minst) två varianter av järnacetat, II-värt och III-värt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron(II)_acetate
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron(III)_acetate

Länkarna som finns på Wikipediasidorna kanske kan ge svar på en del frågor. Sidan om II-värt järnfosfat finns också på tyska, kan vara värt att kolla den också.
På den engelska sidan om II-värt järnfosfat finns riskfraser enligt GHS längst ner i faktarutan till höger, de kan säga en del om ev giftighet mm.
Det har tydligen funnits ett läkemedel, Hensels tonicum, som innehöll järnacetat och myrsyra. Men det avregistrerades visst 1948 (på förekommen anledning ??? ). https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=AP_00000438

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Järnacetat
« Svar #2 skrivet: 24 aug-20 kl 12:55 »
Under många hundra  år fanns ett läkemedel mot järnbrist med namnet "Globulii martiales". Framställes genom att koka järnfilspån med vinsten(kaliumvätetartrat). Innehöll både II värt och III värt järn.
Alla järnsalter är giftiga om man äter dem i större mängd.
För att färga trä går det förmodligen att lösa upp järnfilspån i vilken organisk syra som helst. Exempelvis ättiksyra, vinsyra, citronsyra, oxalsyra.
En annan framställningsmetod för järn(II) acetat är att låta järn(II) sulfat reagera med kalciumacetat(som framställes av kalk och ättiksyra).

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Järnacetat
« Svar #3 skrivet: 24 aug-20 kl 20:59 »
 Tack för era svar.
Fick talat med en kemist och fick där tipset om firman vwr. Ska under morgondagen se om de har detta till salu.
 Det verkar som att både 11 och 111 används till färgning av framförallt textilier.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Järnacetat
« Svar #4 skrivet: 25 aug-20 kl 10:16 »
Vwr blev ingen hitt. Där måste man minst handla för 50.000 / år.
Apoteket visste inte.
Nu la jag mejl till Textilhögskolan Borås.
Får se vad det ger.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Järnacetat
« Svar #5 skrivet: 25 aug-20 kl 11:04 »
För att göra järn(II)acetat av kemikalier som finns i färghandeln.

1.  Lös upp 278 gram kristalliserad järn(II)sulfat i vatten.

2.Tag 74 gram släckt kalk tillsätt en halv liter vatten och 120 gram ättiksyra. Om ättiksyran har lägre koncentration än 100% får du öka mängden.

3. Slå samman de båda lösningarna.
Kalciumsulfat (gips)  sjunker till botten. Efter ett par timmar kan du hälla av den övre lösningen som innehåller järn(II) acetat.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Järnacetat
« Svar #6 skrivet: 27 aug-20 kl 20:12 »
 Det lutar hän mot att göra som du borsdorfer beskriver.
Letar o letar men finner ingen som kan svara eller ge tips om var finna.
 Annat var det på den tiden då apoteket hade det mesta på sina hyllor. Min bror var biten av att bygga bomber. Där blandades svartkrut men för att få det hela mer potent så gick han över till andra ämnen o jag fick i uppdrag att handla på apoteket i den ort jag gick i skola medans han handlade på ett annat ställe. Det var inget med att skapa atentat mer pojklekar. Det var på slutet sextiotalet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

von tratt

  • Inlägg: 1742
    • Skåne
SV: Järnacetat
« Svar #7 skrivet: 21 sep-20 kl 23:24 »
Jag såg ett recept med bara järn och varm ättiksyra. https://en.crystalls.info/Iron(II)_acetate

Annars har Fisher scientific - för 70000 kr kilot ;D
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser