Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  20 ovanliga(?) grisfrågor  (läst 7211 gånger)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
20 ovanliga(?) grisfrågor
« skrivet: 21 sep-10 kl 09:52 »
Hejsan alla underbara alternativare :)

Jag börjar med lite information och skriver frågorna sist, så de inte kommer bort i mitt pladder ;)

Vi har ett längre tag planerat att ha grisar - och då helst Linderösvin – och nu har vi fått chansen... En ny bekant som bara bor 4 mil ifrån oss ska betäcka sin linderögylta och vi ska köpa 2 av kultingarna från den(om vi nu förutsätter att det blir tillräckligt många bebisar).

Det blir väl framåt våren någon gång som smågyltorna kommer till oss, men det kommer antagligen fortfarande vara ordentligt kallt här då. Vi bor utanför Morjärv i Norrbotten. Förra våren hade vi -31.8 grader i slutet av mars och -38 grader som kallast i februari, så det är svårt att veta hur kallt det kommer att vara just när det är dags för de små att komma till oss. Kanske kan de stanna hos sin mor tills det blir 'riktig' vår? Ska kolla upp detta...

Vi bygger just nu ett grishus inne i en del av fårstallet.  Detta för att gyltorna inte ska bli 'utslängda i en snöhög' direkt de kommer hit till oss(självklart ska de ut i en stor hage så fort det går att sätta upp staket och där vet jag precis hur jag ska bygga stian, även om jag precis som många andra tycker att det är lite tokiga mått man måste ta till).

De kommer att ha ca 7 m² tillsammans inne tills de får gå ut. Boxen är ganska lång och smal – först är den 1.50 meter bred och sedan breddas det  med en sned vägg till 2.10 meter och längden är ca 4.5 meter. På grund av formen på fårstallet kan vi inte bygga på något annat sätt.

Jag tänker sätta en värmelampa över den delen där jag planerat att de ska sova(den smala delen) och servera maten ute i den bredare delen, där jag även tänkt att de ska gå på toa. Det återstår väl att se om grisarna tänker på samma sätt som jag :/

Självklart ska de få mycket halm att gosa ner sig i och hösilage(som vi ger till fåren också) att smaska på utöver den vanliga grismaten. Vi ska köpa utsorterad frukt, rotsaker och grönsaker från affären och ge till gyltorna.
Får och grisar kommer inte att ha kontakt annat än att de kommer höra/känna lukten av varandra.

Så småningom ska vi betäcka för att få egna kultingar att slakta här hemma.

Jag har läst igenom nästan alla trådar om svin här på alternativ.se, men har ändå lite frågor... Kan hända att svaren på en del av mina frågor stod där men jag kan ju ha missat eller glömt bort en del :/

1.Hur mycket utsorterad frukt, grönsaker och rotsaker kan man ge till en gris/dag?

2.Vad är ett rimligt pris att betala för en mixad kompott av utsorterad frukt, rotsaker och grönsaker från affären?

3.Är det tillåtet att ha grisar och får i samma byggnad?

4.Hur långt ifrån mathon kan de tänka sig att gå på toaletten? Måste jag göra ett avskiljt hörn till toa? Hur stort i så fall?

5.Hur gör ni med vattnet på vintern? Det fryser ju :/

6.Hur många gånger/dag måste de få vatten? Räcker det att ge till varje måltid?

7.Kan grisarna få 'klövröta' om de går för mycket på blöt mark?

8.Kan de dricka ur en bäck med vatten som inte är kristallklart?

9.Är det FÖRBJUDET att ge animaliska produkter till svin eller är det en REKOMENDATION? (Jag skulle självklart aldrig ge griskött till en gris.) Varför är det förbjudet i så fall? Grisar är ju köttätare  i det vilda.

10.Hur mycket är ett rimligt pris på spannmål? Vilken sort är bäst till gris?

11.Finns det semin för Linderösvin eller måste vi ha en galt för att kunna få renrasiga kultingar? Vi bor som sagt i Norrbotten, det finns inte speciellt många andra som har Linderö :(

12.Vad bör en Linderökulting kosta om den är genbanksregistrerad? Om den inte är det?

13.Hur gick det med lagen om att hålla gris ensam? Har den trätt i kraft?

14.Produktionsplats nummer har vi redan, men visst måste vi registrera grisinnehav? Kan jag skriva ett eget papper eller måste jag beställa blankett  från Jordbruksverket?

15.Kan gyltan gå tillsammans med  den andra gyltan när det är dags att grisa, eller stjäl de varandras ungar då? (Det gjorde våran gamla tacka, så hennes egna fick ingen råmjölk)

16.Har lagen om att man måste bedöva smågaltarna innan kastrering trätt i kraft? Vart lär jag mig att bedöva/kastrera på rätt sätt(i Norrbotten)?

17.Vart lär jag mig på vilket ställe jag ska skjuta en gris med slaktmask/slaktpistol? Jag vill verkligen inte missa :/ (Även det i Norrbotten.)

18. 'Skogsnatt' tipsade om Parasitologen i Uppsala till Trikin-proverna. När jag skickar in proverna, måste jag förvarna labbet om att en försändelse är på väg? Måste det skickas med kylbil i speciell förpackning eller kan man skicka i en tät plastpåse utan kyla? Är det några andra prover man bör ta?

19.Hur gör ni när ni ska flytta en gris från punkt A till punkt B om det är långt, men inte så långt att man vill ta transportbur? (Jag menar i det här fallet från hagen till potatislandet som jag tänkt att de ska få 'efterbeta'. Det är ca 150 meter.)

20.Har alla super-tama grisar? Finns det stor risk att de ger dig ett 'tjuvnyp' som en tam bagge kan få för sig att göra? Hur gör de i så fall? Biter, 'stångar', puttar ???

Hälsningar från Lars, Anette och lille Verner :D
« Senast ändrad: 21 sep-10 kl 17:03 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #1 skrivet: 21 sep-10 kl 10:01 »
Det blev en till fråga... Är det ok för en gris att böka i fårens djupströbädd? Tar de inte skada av gaserna?
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 12:30 »
10. räkna med 1-5kr kg.. havre,vete,korn,majs mm beroende vart du köper... från boende eller foderfirma...

13. du måste ha 2grisar

16. krav på  bedövning..

19.ta en hink mat och gå före så följer de snällt efter..
Fjäderfän och kaniner

louise

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #3 skrivet: 21 sep-10 kl 12:38 »
Om du gör mellanrum io ditt långa textsjok kan jag kanske hitta en stund att besvara några av frågorna. Tyvärr är den allt för tungläst som den är nu.

Kottisgården

  • Inlägg: 210
    • Västerbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #4 skrivet: 21 sep-10 kl 14:49 »
1.Hur mycket utsorterad frukt, grönsaker och rotsaker kan man ge till en gris/dag?
Har aldrig varit med om att de fått för mycket. Vi ger våra grisar ca 10 liter / djur plus spannmål sommartid.
2.Vad är ett rimligt pris att betala för en mixad kompott av utsorterad frukt, rotsaker och grönsaker från affären?
Vi betalar inget, men du kan ju beräkna vilken foderkostnad du vill ha på dina djur och bjuda affären därefter?
3.Är det tillåtet att ha grisar och får i samma byggnad?
ja
4.Hur långt ifrån mathon kan de tänka sig att gå på toaletten? Måste jag göra ett avskiljt hörn till toa? Hur stort i så fall?
Du kan nog inte bestämma åt dem var de ska bajsa, den platsen väljer de ut själva.
5.Hur gör ni med vattnet på vintern? Det fryser ju :/
Bär hinkar morgon och kväll.
6.Hur många gånger/dag måste de få vatten? Räcker det att ge till varje måltid?
7.Kan grisarna få 'klövröta' om de går för mycket på blöt mark?
Vi har inte haft problem med det. De har en härlig geggbassäng att gå i, samt en torr ligglada att vila i.
8.Kan de dricka ur en bäck med vatten som inte är kristallklart?
japp, men de kommer nog att rasera kanterna på den
9.Är det FÖRBJUDET att ge animaliska produkter till svin eller är det en REKOMENDATION? (Jag skulle självklart aldrig ge griskött till en gris.) Varför är det förbjudet i så fall? Grisar är ju köttätare  i det vilda.
Nackdelen med att ge kött och för mycket kålprodukter, är att du får "tuffare" grisar. Det är något med hormonerna..
10.Hur mycket är ett rimligt pris på spannmål? Vilken sort är bäst till gris?
2,20kr/kg, kornkross
11.Finns det semin för Linderösvin eller måste vi ha en galt för att kunna få renrasiga kultingar? Vi bor som sagt i Norrbotten, det finns inte speciellt många andra som har Linderö
Tror inte det är någon som seminerar ännu. Det bästa är faktiskt att ha egen galt när man bor en bit ifrån andra. Vi har haft det och det är bara positivt.
12.Vad bör en Linderökulting kosta om den är genbanksregistrerad? Om den inte är det?
800+moms/500kr? det är då vårat pris.
13.Hur gick det med lagen om att hålla gris ensam? Har den trätt i kraft?
de behöver inte bo ihop, men för djurets bästa bör det finnas en artfrände på samma plats.
14.Produktionsplats nummer har vi redan, men visst måste vi registrera grisinnehav? Kan jag skriva ett eget papper eller måste jag beställa blankett  från Jordbruksverket?
kolla på jordbruksverkets hemsida, där finner du många svar. finns blankett för ändrat/anmälat djurinnehav.
15.Kan gyltan gå tillsammans med  den andra gyltan när det är dags att grisa, eller stjäl de varandras ungar då? (Det gjorde våran gamla tacka, så hennes egna fick ingen råmjölk)
Det är så individuellt. givetvis säkrast att bo ensam.
16.Har lagen om att man måste bedöva smågaltarna innan kastrering trätt i kraft? Vart lär jag mig att bedöva/kastrera på rätt sätt(i Norrbotten)?
Är inte i lag ännu. bara vet får bedöva idag
17.Vart lär jag mig på vilket ställe jag ska skjuta en gris med slaktmask/slaktpistol? Jag vill verkligen inte missa :/ (Även det i Norrbotten.)
Kolla på ritning, är inte så svårt faktiskt. Gäller bara att djuret står still, typ äter, så man inte behöver göra det i farten.
18. 'Skogsnatt' tipsade om Parasitologen i Uppsala till Trikin-proverna. När jag skickar in proverna, måste jag förvarna labbet om att en försändelse är på väg? Måste det skickas med kylbil i speciell förpackning eller kan man skicka i en tät plastpåse utan kyla? Är det några andra prover man bör ta?
19.Hur gör ni när ni ska flytta en gris från punkt A till punkt B om det är långt, men inte så långt att man vill ta transportbur? (Jag menar i det här fallet från hagen till potatislandet som jag tänkt att de ska få 'efterbeta'. Det är ca 150 meter.)
jag använder i det fallet hästfinkan. Onödig risk att tappa djuret löst i trädgården :-(
20.Har alla super-tama grisar? Finns det stor risk att de ger dig ett 'tjuvnyp' som en tam bagge kan få för sig att göra? Hur gör de i så fall? Biter, 'stångar', puttar
De får absolut inte bitas! Det är ofog! Ett bett av gris gör förjävligt ont. De kan även riva med betarna när de stöter, vilket är ännu värre!!!
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #5 skrivet: 21 sep-10 kl 17:05 »
Om du gör mellanrum io ditt långa textsjok kan jag kanske hitta en stund att besvara några av frågorna. Tyvärr är den allt för tungläst som den är nu.

Eftersom jag skulle uppskatta dina svar, Stabon, så har jag glesat ut det hela :)

Tack till er som redan svarat. Uppskattas mycket!
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #6 skrivet: 24 sep-10 kl 13:55 »
Vill du vara med och bevara linderödsgrisen så kontakta Föreningen Landtsvinet. Där finns även kunnigt folk som kan svara på alla dina frågor och förmedla kontakt med andra som har linderödare i just dina trakter :)

www.landtsvinet.se hittar du mailadresser och telenummer

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 15:17 »


4.Hur långt ifrån mathon kan de tänka sig att gå på toaletten? Måste jag göra ett avskiljt hörn till toa? Hur stort i så fall?
Det räcker med några meter.

6.Hur många gånger/dag måste de få vatten? Räcker det att ge till varje måltid?
Två gånger per dag är minimum och lagkrav.

14.Produktionsplats nummer har vi redan, men visst måste vi registrera grisinnehav? Kan jag skriva ett eget papper eller måste jag beställa blankett  från Jordbruksverket?
Du måste anmäla ditt grisinnehav till Jordbruksverket på deras blankett. Sedan måste du ha en stalljournal, men där duger det med ett eget papper. Där ska stå var de kommer ifrån, datum och antal.

20.Har alla super-tama grisar? Finns det stor risk att de ger dig ett 'tjuvnyp' som en tam bagge kan få för sig att göra? Hur gör de i så fall? Biter, 'stångar', puttar
De buffar gärna om man inte lär dem av med det. Eller nafsar.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

louise

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #8 skrivet: 24 sep-10 kl 23:17 »
Suck, jag kommer ju aldrig till att svara här. Vill bara snabbt göra ett inlägg å rätta ett fel i tidigare svar:

Vatten -
grisar ska ha tillgång till vatten dygnet runt! Det var förr det räckte med två ggr om dagen. Så en vinterlösning där det inte fryser är skitviktig. Det går inte att komma med "ofryst" vatten morgon och kväll, utan man måste hitta ett sätt att ha frostfritt vatten hela tiden.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #9 skrivet: 25 sep-10 kl 09:16 »
Suck, jag kommer ju aldrig till att svara här. Vill bara snabbt göra ett inlägg å rätta ett fel i tidigare svar:

Vatten -
grisar ska ha tillgång till vatten dygnet runt! Det var förr det räckte med två ggr om dagen. Så en vinterlösning där det inte fryser är skitviktig. Det går inte att komma med "ofryst" vatten morgon och kväll, utan man måste hitta ett sätt att ha frostfritt vatten hela tiden.

Jag är medveten om att jag skrev en hel massa frågor och att det tar lite tid att svara på allt, så jag förlåter alla som inte har tid/känner för att svara  ;)

Det där med vatten dygnet runt har jag funderat på för jag skulle aldrig få för mig att bara ge vatten två ggr/dygn till mina hundar eller katter.

Till fåren har jag en värmeslinga av modellen 'ska vara i vattenledning' nersnurrad som en spiral i hinken vintertid och det fungerar jättebra, men får brottas ju inte med sin vattenhink på samma sätt som jag inbillar mig att grisar gör  :-\

Håller på att fundera lite på en anpassning för att grisarnas vatten ska kunna vara frostfritt... Det gick inte ha slingan på utsidan av hinken för då frös det ändå  :( så om någon kommer på ett bra sätt att fixa det får ni gärna skriva om det också  :) Som om jag inte hade frågat nog många frågor redan  ::)

MVH /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #10 skrivet: 25 sep-10 kl 09:23 »
Håller på att fundera lite på en anpassning för att grisarnas vatten ska kunna vara frostfritt... Det gick inte ha slingan på utsidan av hinken för då frös det ändå  :( så om någon kommer på ett bra sätt att fixa det får ni gärna skriva om det också  :)

Isolering utanför slingan? Och så ner med alltihop i en större hink/balja.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #11 skrivet: 25 sep-10 kl 09:39 »
Det största problemet med grisarna är deras eviga bökande, knuffande, bitande på allting..När jag hade grisar funderade jag en del på hur jag skulle kunna få vattnet frostfritt till dem men jag kom aldrig fram till någon lösning som jag vågade elektrifiera någorlunda riskfritt..

Något som jag dock funderade på i slutet var att ta och klyva en tunna på längden, typ plåttunna eller "regnvattentunna" och sedan via distanser dra en värmekabel med ganska täta slingor och sedan med betong "putsa in" värmekabeln. Det borde man få vattentätt och tillräckligt bitsäkert och eventuellt tillräckligt tungt också för att de inte ska flytta omkring på den. Ev. kan man ju sedan ställa ned hela betongbaljan i en låda med isolering i också..

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #12 skrivet: 25 sep-10 kl 15:10 »
9.Är det FÖRBJUDET att ge animaliska produkter till svin eller är det en REKOMENDATION? (Jag skulle självklart aldrig ge griskött till en gris.) Varför är det förbjudet i så fall? Grisar är ju köttätare  i det vilda.
Nackdelen med att ge kött och för mycket kålprodukter, är att du får "tuffare" grisar. Det är något med hormonerna..

Nej inte generellt. Man får enligt bestämmelserna inte ge matavfall/hushållsrester med kött, men det är svårdefinierade begrepp. Får man köpa en varmkorv med bröd till grisen? Men det står i alla fall ingenting om meieriprodukter och det bör väl räknas som animaliskt.

En höna, en gris och en människa äter och mår bra av ungefär samma föda. Med anledning av svaret ovan, kan jag se följande tidningsrubriker framför mig:

"Misshandel i hemmet. Båda makarna hade ätit kålpudding!"

"Slagsmålen på skolgården har minskat, sen man slutade servera kåldolmar i skolbespisningen"

"Gick bärsärkagång - hade ätit fårikål".
 :-X

"
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Existens?

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #13 skrivet: 25 sep-10 kl 15:23 »
Jag vet inte om jag tycker det är så svårdefinierat..

Grisar får inte utfodras med köttprodukter av nåt slag.

Det har inget med att göra om det äter kött eller inte, de äter ju gladeligen upp varandra om de får den möjligheten.
Det är av smittskyddsskäl, och man sätter en nollgräns för att inga tveksamheter ska uppstå.
Att ge en gris en korv är ju t.ex inte alls bra, köttet i korven kommer med stor sannolikhet från utlandet, och kan om oturen är framme bära med sig t.ex svinpest.

Från jordbruksverket:

Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall
Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök. Observera att överblivna produkter från butiker eller livsmedelsproducerande anläggningar inte är matavfall, utan före detta livsmedel.
Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg. Det är också förbjudet att utfodra sådana svin och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall. Pälsdjur får du utfodra med matavfall efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Reglerna för hur matavfall får användas som foder finns i biproduktsförordningen. Förbudet mot utfodring av svin och fåglar som är sällskapsdjur finns i våra föreskrifter.


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #14 skrivet: 25 sep-10 kl 15:40 »
Jag vet inte om jag tycker det är så svårdefinierat..

Grisar får inte utfodras med köttprodukter av nåt slag.

Från jordbruksverket:

Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall
Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök. Observera att överblivna produkter från butiker eller livsmedelsproducerande anläggningar inte är matavfall, utan före detta livsmedel.
Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg. Det är också förbjudet att utfodra sådana svin och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall. Pälsdjur får du utfodra med matavfall efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Reglerna för hur matavfall får användas som foder finns i biproduktsförordningen. Förbudet mot utfodring av svin och fåglar som är sällskapsdjur finns i våra föreskrifter.

Matavfall får man inte ge dem, men före detta livsmedel verkar gå bra. Rimligen också livsmedel. I kommersiella foder ingår ofta mjölkprotein och andra animaliska produkter. Borde därmed vara tillåtet.

Mat och råvaror är inte samma sak som matavfall.

Så jag tycker inte att det är helt tydligt, utifrån jordbruksverkets text.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #15 skrivet: 25 sep-10 kl 15:55 »
Då fyller vi väl på med stycket innan, för tydlighetens skull.
Ska det vara så svårt att förstå att kött inte får ges till grisar?
Släpper man på det, så har vi snart en ny galna-ko sjuka, men på t.ex gris. Alla vet att köttmjöl är det absolut bästa proteinfodret, så ges ett lillfinger, så tar snart fodertillverkarna hela handen, så är det bara.
Grisfoder innehåller aldrig köttbiprodukter. Så var det på 70-talet.

Utfodring med före detta livsmedel
Före detta livsmedel är i detta fall livsmedel av animaliskt ursprung eller livsmedel som innehåller produkter av animaliskt ursprung som inte längre är avsedda som livsmedel och som kommer från till exempel butiker eller livsmedelsproducerande anläggningar. Observera att detta inte är detsamma som matavfall, vilket kommer från restauranger, storkök och kök, se längre ner på sidan.
 
Vegetabiliska före detta livsmedel och före detta livsmedel där de animaliska beståndsdelarna bara består av värmebehandlade mjölk- eller äggprodukter får du använda som foder. Exempel på sådana är bröd och pasta. De får dock inte ha kommit i kontakt med rått animaliskt material.
Observera att foderlagstiftningen måste följas, vilket bland annat ställer krav på att den som lämnar ut produkterna ska vara registrerad av Jordbruksverket som foderleverantör

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #16 skrivet: 25 sep-10 kl 16:15 »
Ok, jag har själv inte gris, så jag har inte läst på om grisregler. För mig är det självklart att man inte ger griskött till gris, men kan inte se att man skulle få "galna kosjukan" om man gav sina hushållsgrisar överskottet av tuppkycklingar tex.

Men visst, regler är regler, och de är ofta till för att vara säker bortom rimligheternas gräns att ingen med dåligt omdöme gör en felaktig riskbedömning.

Själv skulle jag tycka att det vore en bra användning för precis könsbestämda tuppar av mindre raser, eller av ras som kan könsbestämmas tidigt, att ge dem som foder till grisen. Det är väldigt lite kött på en sådan tupp, så det är mycket arbete att göra den till människoföda. Bara som ett exempel. Andra biprodukter av självhushållning, som man inte använder som människomat kunde också gå till grisen, utan att risken för sjukdomsspridning var signifikant. Det handlar bara om kunskap, noggrannhet och hygien.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #17 skrivet: 25 sep-10 kl 17:51 »
Jag kan hålla med dig i sak.
Det är bara det att jag vet hur det blir, släpper man lite, så har man snart nermalda kossor i grismaten.
Så var det ju förut, man malde ner sånt som blev över vid slakten, sen såg man att , yes! detta blir ju skitbra foder, vi fortsätter med att mala ner sjuka och självdöda kadaver också.. och sen var det hela i gång. med känt resultat.

Så, tyvärr, det måste nog vara en nollgräns.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #18 skrivet: 25 sep-10 kl 18:01 »
Grejen med att låta kor äta kor (eller gris äta gris) är att det blir en kedja, ett kretslopp av smitta som dessutom effektivt förstärks av storskalig foderproduktion och -distribution; en liten mängd smittad råvara sprids till stora partier foder. Det är sådana skandaler som EG-förordningarna är avsett att få bukt med. En gris som äter ko blir det inget kretslopp av, lika lite som av människor som äter ko, och en hushållsgris som äter samma mat som husfolket utsätts inte för någon andra smittkällor än dem.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #19 skrivet: 25 sep-10 kl 19:45 »
Förstår vad du menar, Existens?
För att det ska fungera med de stora producenterna måste det vara en nolltolerans som gräns, och det är jättebra. Och ur smittskyddssyn kan det nog inte vara på annat sätt, men borde inte det jag äter här vid mitt matbord smitta mig lika mycket som min gris om det nu var smittat kött jag åt? Bara en tanke...
Oviktigt egentligen eftersom lagen har sagt sitt...

Själv har vi tillräckligt många rovdjur här på gården för att ha villiga matgäster utan att grisarna är inblandade. Hundarna och katterna slåss(inte på riktigt) redan nu om våra rester från matbordet.  ;D

Jag skulle nog inte ge grisar kött mm även om det inte var lag som förbjöd det, men däremot mjölkprodukter hade jag väl varit intresserad av att ge den dag vi har ett par hushållskor... Får kanske prata med lämplig instans och höra om det går att få tillstånd...

 :-*
« Senast ändrad: 04 okt-10 kl 18:13 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

louise

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #20 skrivet: 25 sep-10 kl 20:22 »
Mjölk från egna kor får man ge grisar utan några som helst tillstånd.

Existens?

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #21 skrivet: 25 sep-10 kl 21:23 »
Varje större grisbonde som bor hyfsat nära ett mejeri ger ju vassle, som de får billigt.. så det är inga problem.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #22 skrivet: 25 sep-10 kl 22:37 »
Funderade också mycket kring det där med vattnet när jag skötte grisar, men hittade ingen lösning då. Googlade lite och fann denna: http://www.mamut.net/bmsab/subdet433.htm
det finns ju flera varianter av isolerade system för kor. Vet ej hur denna kopp klarar grishantering, eller hur den måste fästas, men det står i texten att den passar till svin.

Hittade också denna text som var rätt intressant: http://www.jti.se/uploads/jti/JTIinfo111.pdf
Om ekogrisar i hydda eller stall, olika hagar, sätt att utfodra osv.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #23 skrivet: 26 sep-10 kl 15:40 »
Låter finfint att man får ge egna kossors mjölk till grisarna  :)

Jag skulle mycket gärna ha en sån där trevlig eluppvärmd flottörvattenkopp, men det blir ett helt annat projekt är jag rädd för... Jag har nämligen inte vatten in i huset ens  :-\ så inte kommer det bli draget till grisarna i det rödaste rappet :(
Här bär vi hinkar till alla de små djuren  :P Tur att man är hemma hela dagarna, skulle väl dräpa mig om jag skulle bära nog för 12 timmar varje morgon och kväll. För jag hör till dem som vill att djuren ska kunna ta sig en slurk när de vill och inte bara när hinken ställs dit och Jä--ar om du inte hinner med då får du vara törstig tills nästa gång  :-\

Lite snabbt om vår gård:
Vi hämtar dricksvatten i en kallkälla - som ligger ca 80 meter bort nere i en sänka - även vintertid och den ligger på grannens mark, annars har vi vatten från en gamal brunn indraget i en sommarstuga på 24 m2 som står här på gården(den vi bott i de senaste 4-5 åren) men det är inte drickskvalité på det... Det rinner ner humus i brunnen och den måste fixas(också ett helt annat projekt). Detta vatten nyttjar vi dock till att diska och duscha(utomhus) i, för det är inte farligt på något vis(kollat med vattenprover)

Tillbaka till grisarna:
Slutsatsen blir att jag måste ha en frostfri lösning som funkar för oss som bär vatten i hink/dunk...

Kramar /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Kottisgården

  • Inlägg: 210
    • Västerbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #24 skrivet: 26 sep-10 kl 16:38 »
Vi ger vatten två gånger per dag, gjort i 5 år. Inga magsår, djuren växer normalt, ingen slänger sig efter hinkarna när vi kommer. Sommartid har de vatten dygnet runt.

Vid vattning får de då så mycket att alla dricker färdigt samt att det finns vatten kvar när vi går.

Även hästar, hundar, får och kalvar får vintertid 2 ggr/dag. Fungerar utmärkt och Länsstyrelsen har inget emot det.

Finns inget krav på att det ska finnas tillgång hela dygnet. Vildsvinen, älgar, renar... har de tillgång till vatten hela vinterns dygn? Tänk lite längre.

Samt det här med kött till grisar... självklart inte.
Men diskussionen ko till ko, gris till gris... Visst faller den lite när det ena djuret är gräsätare och aldrig skulle komma på tanken att äta en artfrände???
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #25 skrivet: 26 sep-10 kl 17:22 »
Finns inget krav på att det ska finnas tillgång hela dygnet. Vildsvinen, älgar, renar... har de tillgång till vatten hela vinterns dygn?

Enligt L100 ska grisar ha fri tillgång till vatten. Huruvida grisar har något sådant behov i verkligheten är en annan fråga.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #26 skrivet: 26 sep-10 kl 18:27 »
Vildsvinen, älgar, renar... har de tillgång till vatten hela vinterns dygn? Tänk lite längre.

Samt det här med kött till grisar... självklart inte.
Men diskussionen ko till ko, gris till gris... Visst faller den lite när det ena djuret är gräsätare och aldrig skulle komma på tanken att äta en artfrände???

Vildsvin, älgar, renar osv har kanske inte vatten bredvid sig hela dygnet varken sommar eller vinter, men de är ju å andra sidan inte inspärrade heller :/

Hörde för något år sedan att det faktiskt finns hästar som ätit andra hästar när det inte fanns något annat. Skröna? Inte vet jag  ???

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #27 skrivet: 27 sep-10 kl 06:45 »
Samt det här med kött till grisar... självklart inte.
Men diskussionen ko till ko, gris till gris... Visst faller den lite när det ena djuret är gräsätare och aldrig skulle komma på tanken att äta en artfrände???

Jag har läst Ulrics inlägg gång på gång. Varför skulle det falla för att en ko "aldrig skulle komma på tanken" att äta en annan ko  ???
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #28 skrivet: 27 sep-10 kl 09:05 »
Det var nog Kottisgårdens citat du syftar på och jag vet inte riktigt vad som menas heller, för diskussionen var väl vad en djurägare skulle kunna få för sig att stoppa i sin ko/gris och inte vad djuret själv skulle kunna tänkas äta efter att ha läst innehållsförteckningen  :-\

Så vitt jag vet var det ganska vanligt(  ??? ) att ge ben- och köttmjöl  :-X inblandat i annat 'korrektare' foder till alla möjliga djur, vilket - tack och lov - fick ett tvärt slut av Galna Kosjukan. Det var väl smittriskan som gjorde att det stoppades, men personligen tycker jag inte att man ska 'tvinga i' ett djur något som de inte skulle äta naturligt.
Jag undrade väl snarast om det var ok att ge det som en gris skulle kunna tänka sig att äta naturligt, dvs animaliska produkter. Och det har jag fått svar på  :D

Jag lämnar ämnet och hoppar tillbaka till en av mina ursprungliga frågor:

Vet någon hur/vart jag ska lära mig att avliva/slakta/stycka gris - i Norrbotten?

 :-*
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #29 skrivet: 27 sep-10 kl 19:28 »
Grejen med att låta kor äta kor (eller gris äta gris) är att det blir en kedja, ett kretslopp av smitta som dessutom effektivt förstärks av storskalig foderproduktion och -distribution; en liten mängd smittad råvara sprids till stora partier foder. Det är sådana skandaler som EG-förordningarna är avsett att få bukt med. En gris som äter ko blir det inget kretslopp av, lika lite som av människor som äter ko, och en hushållsgris som äter samma mat som husfolket utsätts inte för någon andra smittkällor än dem.

Det är detta inlägg jag läst flera gånger och jag tycker inte som Kottisgården att det skulle stå  och faller med om en ko äter en annan ko eller inte. Jag tycker att det står bra i alla fall.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #30 skrivet: 27 sep-10 kl 19:56 »
Håller med  :D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #31 skrivet: 27 sep-10 kl 20:12 »
Suck, jag kommer ju aldrig till att svara här. Vill bara snabbt göra ett inlägg å rätta ett fel i tidigare svar:

Vatten -
grisar ska ha tillgång till vatten dygnet runt! Det var förr det räckte med två ggr om dagen. Så en vinterlösning där det inte fryser är skitviktig. Det går inte att komma med "ofryst" vatten morgon och kväll, utan man måste hitta ett sätt att ha frostfritt vatten hela tiden.

Du har rätt, Stabon. Jag var dåligt uppdaterad.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #32 skrivet: 27 sep-10 kl 21:52 »
Då har vi konstaterat att frostfritt vatten är av största vikt, inte bara för mig utan för oss alla. Tack Stabon för att du påpekade det  :-*

Jag skulle väl ha upptäckt det så småningom när jag kommit ihåg att ringa JBV och be om infobladen de har, men desto snabbare jag vet det desto snabbare kan jag fundera ut en lösning  ;D

Så då måste jag ju få upprepa min fråga om någon har en lysande lösning till frostfritt vatten för oss som inte har möjlighet att ha en sån där trevlig frostfri flottörvattenkopp ??? Här kör vi med hinkar el dyl som jag skrivit tidigare...

/Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Existens?

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #33 skrivet: 28 sep-10 kl 15:18 »
Just vattnet är ju den absolut största knäckfrågan vintertid.. om man inte vill lägga ut tusentals kronor så är det enda jag kan rekommendera att man drar upp hagen jämte nåt hus, så avståndet blir så rimligt så man kan använda el i slangarna.
Alternativt, vilket jag tycker är mycket bättre, ha en box i nåt varmt utrymme där dom kan dricka och äta.
Vill man följa djurskyddslagen till punkt och pricka ( apropå vattnet) så ska man ju dessutom ha tillgång till en sjukbox i uppvärmt utrymme, och om man ändå har det, varför då inte låta dom bo där, med en utgång till sin hage.

Jag hade en vinter en lång slang ut i hagen, den stod och rann hela tiden så det blev en damm till dom. Ända tills dom en natt fick tag på slangen och lyckades göra en hederlig kärringknut på den :D.. på morronen stod jag där med 120 meter stelfrusen slang....

Suppan

  • Inlägg: 13
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #34 skrivet: 06 okt-10 kl 09:42 »
Angående vatten. Ge dem ljummet/varmt vatten så fryser det inte lika fort. Eller lägg slangar i gödselstacken eller fårens bädd. Någon form av påfyllningsbehållare, avtappning samt ev pump får kanske kopplas på. Värmelampa över vattenhon hjälper tyvärr inte så mycket. Du kan också hälla varmt vatten på maten och ge dem flera gånger om dagen. Vintertid har även vi bekymmer med vatten som fryser fast vi bor i Skåne.  Att hålla stallet varmt är en lösning, men det måste vara god ventilation ändå. Vi har stora byggnader med öppet upp mot loftet och inte så många djur, men vi planerar att stänga av mot loftet och ha lite fler djur, samt automatfläktar. Att ha bädd istället för att mocka ut allt varje dag gör också att det blir varmare i stallet. En bädd ska dock skötas så att den inte blir kladdig och äcklig. Det är inte alla grisar som kan ha bädd, vissa är renligare än andra, generellt sett är galtar ena riktiga sopprötter som vänder upp och ned på allt hela tiden. Tänk också på att grisar är starka och det finns inget roligare än att välta vattenkaret... En hink duger inte! Fastskruvat, tåligt och tungt är en god idé. Kolla efter grejor som är avsedda för grisar.
Fetlagd manhaftig kärringjävel med fötterna stadigt i den skånska myllan...

Existens?

  • Gäst
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #35 skrivet: 06 okt-10 kl 09:53 »
Många som har stora stallar till ekogrisar, brukar under vintern rulla ut pressenning över boxväggarna, då håller det värmen finfint även om det är ett mycket stort stall.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: 20 ovanliga(?) grisfrågor
« Svar #36 skrivet: 06 okt-10 kl 10:09 »
...
det enda jag kan rekommendera att man drar upp hagen jämte nåt hus, så avståndet blir så rimligt så man kan använda el i slangarna.
Alternativt, vilket jag tycker är mycket bättre, ha en box i nåt varmt utrymme där dom kan dricka och äta.
Vill man följa djurskyddslagen till punkt och pricka ( apropå vattnet) så ska man ju dessutom ha tillgång till en sjukbox i uppvärmt utrymme, och om man ändå har det, varför då inte låta dom bo där, med en utgång till sin hage.
...

Vi har el tillräckligt nära för att kunna dra sling i slangen, OM vi drar slang ända till vattenhon... men jag är ju ganska förtjust i att bära hinkar med vatten från huset  :P Måste ju få mig lite styrketräning  ;)

Den uppvärmda sjukboxen kommer att finnas i stallet hos hästarna eller möjligen hos kossorna, har inte bestämt mig ännu... planering pågår ::) men det är ca 150 meter till hagen därifrån, så det är inte riktigt möjligt för grisarna att bara gå in och ut ur det uppvärmda utrymmet och in i värmen... Där jag ska ha dem till en början och vintertid är i ett oisolerat fårstall.

...
lägg slangar i gödselstacken eller fårens bädd. Någon form av påfyllningsbehållare, avtappning samt ev pump får kanske kopplas på.
...
Att ha bädd istället för att mocka ut allt varje dag gör också att det blir varmare i stallet. En bädd ska dock skötas så att den inte blir kladdig och äcklig. Det är inte alla grisar som kan ha bädd, vissa är renligare än andra, generellt sett är galtar ena riktiga sopprötter som vänder upp och ned på allt hela tiden. Tänk också på att grisar är starka och det finns inget roligare än att välta vattenkaret... En hink duger inte! Fastskruvat, tåligt och tungt är en god idé. Kolla efter grejor som är avsedda för grisar.

Tål att tänkas på... Har kollat lite på grisprodukter så det blir något färdigköpt till vattenho :)

Många som har stora stallar till ekogrisar, brukar under vintern rulla ut pressenning över boxväggarna, då håller det värmen finfint även om det är ett mycket stort stall.

Bra plan... skulle nog fåren uppskatta också  :D

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser